شناسهٔ خبر: 33136426 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

محبوبیت احمدی‌نژاد جهانی است

مصاحبه با مدیر عامل شبكه تلویزیونی هلال تركیه

صاحب‌خبر -
سرویس ایران/خبرگزاری آران

خبرگزاری آران / سرویس ترکیه : "عدنان اینانچ" مدیر عامل شبكه خصوصی تلویزیونی هلال تركیه است و به گفته وی این شبكه 4 سال است كه فعالیت می‌كند و برنامه‌های آن از طریق ماهواره علاوه بر تركیه در سرتاسر اروپا و كشورهای همسایه پخش می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آران به نقل از خبرگزاری فارس ، عدنان درباره نوع برنامه‌های و هدف شبكه با اشاره به كثرت شبكه‌های تلویزیونی در تركیه باز بر ضرورت افزایش شمار شبكه تلویزیونی در این كشور تاكید كرد و گفت : در تركیه 50 شبكه است اما به پنجاه و یكمین هم نیاز است.
وی با انتقاد از برنامه‌های مبتذل و منحرف كننده برخی شبكه‌های این كشور گفت : شبكه ما با پخش برنامه‌های اخلاقی و اسلامی سعی در مقابله با برنامه‌های بدآموز و منحرف كننده دارد. بزرگترین مشكل دنیای امروز مشكل انسانیت است و ما و برادرانمان در شبكه تلاش می‌كنیم كه كیفیت برنامه‌ها را ارتقا دهیم و با فیلم‌های ضد اخلاقی مقابله كنیم، فیلمهای كه كیفیت جامعه را كاملا پایین می‌آورد. بنده از برادران عزیزی كه در زمینه تولید و پخش برنامه‌های باكیفیت نهایت تلاششان را می‌كنند تشكر می‌كنم و به آنها تبریك می‌گویم و تشویق می‌كنم ، شبكه ما به پخش برنامه‌های اهمیت می‌دهد كه تمام اقشار جامعه را تحت پوشش قرار دهد.
وی با اشاره به اینكه، استقبال از برنامه‌های شبكه هلال در سطح بالایی است از تغییر و تحولات در كادر صدا و سیمای تركیه در این روزها خبر داد و احتمال داد كه در آینده نه چندان دور این سازمان شبكه فارسی‌ زبان راه‌اندازی كند.

*احمدی‌نژاد محبوب‌ترین مقام خارجی در تركیه

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار بین‌الملل فارس درباره سفر احمدی‌نژاد به تركیه گفت: عواملی وجود دارد كه نزدیكی هر چه بیشتر تركیه و ایران را به یكدیگر ضروری و غیرقابل اجتناب می‌كند بنظر بنده مهمترین عامل نزدیك كننده دو كشور به هم موضوع اعتقاد است، تركیه و ایران صاحب یك اعتقاد هستند ، هر دو كشور مسلمان است و مردمان دو كشور نسبت به هم حس برادرانه دارند و با این حس به همدیگر نزدیك می‌شوند ، دوم اینكه دو كشور با همدیگر همسایه است و مرزهای مشترك طولانی دارند، سوم اینكه دو كشور صاحب فولكولر مشتركی هستند اگر در ایران مرثیه خوانده شود اشك از چشمان مردم تركیه جاری می‌شود و اگر در تركیه هم نوحه‌ای ، مرثیه‌‌ای زمزمه شود مردم ایران گریه می‌كنند ، هیجان ، غم و غصه مردمان ایران و تركیه نسبت به اتفاقاتی و حوادثی كه در دو كشور روی می‌دهد دیگر به یك امر طبیعی تبدیل شده است .
مدیر عامل شبكه هلال اضافه كرد: روابط ایران و تركیه موجب نارضایتی برخی كشورها شده است، مستكبران و سلطه‌گران دنیا از همكاری دو كشور ناخشنود هستند و در این مفهوم معتقدم كه توسعه روابط دو كشور، دیدار بین مقامات دو كشور و بروز احساسات برادرانه دو كشور نسبت به هم مفید است. سفر احمدی‌نژاد به تركیه هم از این نظر مهم و باارزش است هر چند كه بعضی‌ها از این سفر ناراحت و خشمگین شدند اما همه‌چیز بخوبی پیش رفت. استقبال مردم تركیه از احمدی‌نژاد بی‌نظیر بود تاكنون هیچ مقام خارجی كه به تركیه سفر كرده مثل آقای احمدی‌نژاد از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته بود. این اندازه محبت به او واقعا مهم است.
وی درباره دلایل محبوبیت رئیس‌جمهور كشورمان در بین مردم تركیه گفت: احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور مردمی است، وی از بین مردم برخاسته و روابط نزدیكی با مردم دارد، احمدی‌نژاد مردم را به هیجان در‌می‌آورد ، مدافع حقوق مستضعین است و در برابر زورگویان و مستكبران ایستاده است و از قدرت‌ها ترسی ندارد و در كنار اینها شخصی زاهد و مومن است ،در بالا نایستاده و مردم را تحقیر نمی‌كند . محبوبیت احمدی‌نژاد تنها منحصر به تركیه نیست بلكه همه مردم جهان او را دوست دارند، در هر كشور آمریكایی لاتین اسمی از احمدی‌نژاد برده شود می‌بینید كه آنها هم همان عشق و محبت به احمدی‌نژاد را دارند.

*نگرانی لاییك‌ها از سفر رئیس‌جمهور كشورمان به تركیه

"عدنان ایناچ" درباره نگرانی و خشم لاییك از احمدی‌نژاد و اینكه چرا "دنیز بایكال" رئیس حزب جمهویخواه خلق سفر وی را تبلیغاتی خواند ؟ گفت : هر انسانی در هر نقطه و جایگاهی كه باشد به رنگ و پوشش همان جا در می‌آید، ما برخورد و رفتار دنیز بایكال را خوب می‌دانیم ، وی یك فرد بزرگ و از سیاستمداران مهم تركیه است و بیش از 40 سال است كه در این عرصه فعالیت می‌كند و موضع ضداسلامی وی كاملا واضح است و معلوم بود كه وی از سفر احمدی‌نژاد به تركیه خشنود نخواهد شد و او به اینگونه ناخرسندی خود را از این سفر نشان داد.

*آمریكا نمی‌تواند سد راه تركیه در امضای قرارداد گازی با ایران شود

آمریكا قبل از سفر احمدی‌نژاد به استانبول به تركیه هشدار داد كه اگر تركیه با ایران قرارداد گازی امضا كند احتمال دارد كه همكاری با تركیه درباره "پ.ك.ك" را قطع كند و بعد از اینكه این قرارداد هم امضا نشد اینگونه القا كرد كه فشارهایش بر تركیه موجب امضا نشدن این قرارداد شد در حالی كه روسای جمهور دو كشور امضا شدن اینگونه قرارداد را زمانبر دانستند ارزیابی شما در این باره چیست؟ آمریكا در دست خود برگ برنده‌‌‌ای به اسم "پ.ك.ك" دارد ، همانطور كه با حمایت و تسلیح پژاك ، این گروهك را علیه ایران برانگیخته ، با حمایت و تسلیح شبكه"پ.ك.ك" ، می‌تواند آن را به تركیه حمله‌ور كند و این یك برگ برنده در اختیار آمریكاست اما به موضوع باید همه‌جانبه نگاه كرد حقیقت این است كه آمریكا پیوند‌های خود با تركیه را نمی‌تواند قطع كند و بی‌توجه باشد چونكه اگر آمریكا ارتباط خود با تركیه را درباره "پ.ك.ك" قطع كند بدون چون و چرا تركیه به ایران نزدیكتر خواهد شد، همه از مثلث اتحاد ایران، تركیه و سوریه خبر دارند، آمریكا خوب می‌داد تركیه در بین دو كشور ایران و سوریه قرار دارد و اگر این سه كشور بهمدیگر نزدیكتر شوند این تهدید جدی علیه آمریكا خواهد بود ، به همین خاطر آمریكا نمی‌تواند اهمیت تركیه را نادیده بگیرد، ایالات متحده خوب می‌داند كه تركیه چقدر مهم است و این را هم خوب می‌داند كه تركیه نسبت به "پ.ك.ك" چقدر حساس است، اگر آمریكا با تغییر موضع خود در صدد حمایت از "پ.ك.ك" باشد این احتمال است كه تركیه تمام پیوندها با آمریكا را قطع كند و این رفتار آمریكا به نفعش نخواهد بود و این بیشتر از همه به نفع ایران خواهد بود. مسلما آمریكا نمی‌خواهد با اتخاذ این موضع روابطش با تركیه را تا این حد تضعیف كند اگر آمریكا در جنگ عراق، افغانستان و یا دیگر نقاط جهان پیروز می‌شد آن وقت می‌توانست برای اجرای برنامه‌های خود تركیه را فراموش كند اما اگر آمریكا این كار را كند تمام معادلات زیرورو می‌شود و آمریكا به هیچ وجه این را نمی‌خواهد.

*ورود ناوهای آمریكایی به دریایی سیاه برای روابط تركیه و روسیه مضر است

وی در پاسخ به سوالی درباره ورود ناوهای آمریكایی به دریای سیاه هم اظهار داشت: تركیه به روابط خود با كشورهای همسایه و نزدیك اهمیت و حساسیت ویژه‌ای نشان می‌دهد ، در گذشته تركیه به تمام كشورهای همسایه از منظر دشمن نگاه می‌كرد اما بعد از روی كار آمدن حزب عدالت وتوسعه وضعیت فرق كرد و روابط با كشورهای همسایه بهبود یافت، با كشورهای همسایه روابط دیپلماتیك برقرار كرد، یادداشت تفاهم‌های دوجانبه امضا شد ، تماسهای تركیه با كشورهای همسایه فشرده‌تر شد، تركیه به این راهبردش اهمیت می‌دهد و اگر تركیه به ورود ناوهای آمریكایی به دریای سیاه از تنگه بسفر اجازه دهد این می‌تواند روابط تركیه و روسیه را در حد عمیقی تیره‌ كند اما اگر اجازه تركیه به ورود ناو‌های آمریكایی در چارچوب توافقات دوجانبه و معاهده‌ها باشد مشكلی خاصی پیش نمی‌آید.

*كمك تركیه به دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای

"عدنان" در تشریح نقش "تسهیل كنندگی" تركیه در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران چنین گفت : تركیه در منطقه در وظایف تسهیل كننده ، سازش كننده ، نزدیك كننده ایفای نقش می‌كند. آنكارا از تنش درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران نگران است و سعی در حل این مسئله دارد. تركیه نمی‌خواهد تهدیدی علیه كشور همسایه ایران باشد و در راس حكومت علاقمند به حل این مسئله است. به نظر بنده تركیه با وساطت و تلاش می‌تواند در دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای كمك كند.

*تبادل علوم وتكنولوژی تقویت كننده روابط ایران و تركیه

مدیر عامل شبكه تلویزیونی هلال تركیه در پاسخ به این پرسش كه "به نظر شما دو كشور چگونه می‌توانند روابط فی‌مابین را بیش از آنچه هست تقویت كنند؟"، گفت: ایران بعد از انقلاب در محاصره و تحریم بوده و قدرتها مانع معامله آزاد و راحت بین ایران و تركیه می‌شوند، بنده از دیدارهای بسیار ویژه‌ای خبر دارم كه قدرت می‌خواهند سد راه روابط تجاری ایران و تركیه شوند و جلوی ارسال كالاها و محصولات ارزان قیمت را به ایران بگیرند كه باید از این موانع عبور كرد. روابط تجاری دو كشور بیش از پیش قابل ارتقا است ، ارتباط دو كشور باید گسترش یابد ، ایران در زمینه علوم اسلامی صاحب دانش‌های عمیق اسلامی است ، حوزه علمیه قم دارد ، دو كشور می‌توانند در زمینه تبادل علوم اسلامی، پیشرفت‌های تكنولوژی با همدیگر همكاری كنند ، ایران پیشرفت‌های موسسه رویان را می‌تواند به تركیه صادر كند و در زمینه فعالیتهای هسته‌ای به تركیه كمك كند و تركیه هم می‌تواند تولیدات و محصولات خود را به راحتی به ایران ارسال كند ، خلاصه در زمینه ‌های زیادی كه شمارشان خیلی زیاد است می‌توانند با همدیگر همكاری كنند.

*مداخله آمریكا در منطقه نه

وی درباره پیشنهاد "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر تركیه مبنی بر تشكیل "پیمان قفقاز" هم گفت: این پیشنهاد دارای مفهوم زیادی است ، كشورهای منطقه خود باید درباره اتفاقات و وقایع موجود در منطقه تصمیم بگیرند و اجازه دخالت بیگانگان را در امور منطقه ندهند، اجازه ندهند كه برخی كشورها از مناطق خیلی دور بیایند و در امور منطقه دخالت كنند و باید مانع دخالت این كشورها شوند ، تشكیل پیمان قفقاز می‌تواند در حل مشكلات منطقه توسط كشورهای قفقاز و منطقه كمك كند. اگر در منطقه قفقاز مشكلی است می‌بایست كشورهای قفقاز و همسایه این مشكل را حل كنند و مداخله آمریكا در این باره درست نیست ، این حرف من به مفهوم این هم نیست كه اقدامات روسیه مشروع است، آمریكا نباید از كشورهای منطقه در جهت اهداف خود بهره برد، به هر اتفاق، سروصدا، دعوا، درگیری و هرج و مرج در هر كجای جهان كه نگاه كنیم بدون شك آمریكا در همه این حوادث دست دارد. اگر در جایی از دنیا خونی به زمین ریخته شود این زیر سر آمریكاست كه تجربه این را ثابت كرده است، آمریكا در همه جای جهان لعنت می شود، در هر كجای دنیا حرف درباره ظلم آمریكاست، تكنولوژی موجود در دست آمریكا عامل فشار این كشور بر دیگر كشورها ، مردمان و حاكمان است كه این ناراحتی جهانیان را باعث شده است.
وی اضافه كرد: می‌دانیم كه آمریكا در منطقه دخالت می‌كند ، آمریكا از پیشرفت روسیه نگران است و می‌خواهد كه جلویش را بگیرد، با آوردن چند كشور به زیر مجموعه خود می‌خواهد كه سد راه كشور دیگری شود و خود هم در راس قرار می‌گیرد و این یكی از سیاست‌های كهنه آمریكاست كه البته رژیم صهیونیستی هم از این سیاست پیروی می‌كند، برای مقابله با گسترش تاثیر ایران در منطقه عراق را اشغال می‌كند ، علیه روسیه چند كشور را با خود متحد می‌كند، با حمایت از هندوستان و مجهز كردن این كشور به تكنولوژی پیشرفته هسته‌ای برای پاكستان ایجاد مانع می‌كند ، با استقرار سپر دفاع موشكی در لهستان می‌خواهد از خود و متحدین خود محافظت كند.

*انتصاب روسای جدید در دانشگاه رویكرد جدید حزب حاكم برای مقابله با ممنوعیت حجاب

مدیر عامل هلال در پاسخ به این سوال كه حزب حاكم عدالت و توسعه بعد از این برای آزادی حجاب در دانشگاهها چه برنامه‌ای خواهد داشت ؟ بیان كرد : من فكر می‌كنم كه پرونده مسئله حجاب در تركیه برای مدت طولانی مسكوت خواهد ماند و حزب حاكم تركیه هم دیگر به این موضوع نخواهد پرداخت چرا كه پرداختن به آن با انحلال این حزب برابر خواهد بود اما حزب حاكم در قبال این مسئله روشی دیگری را انتخاب كرده است و آن انتصاب روسای جدید برای دانشگاههاست، می‌دانید روسای قبلی دانشگاه نسبت به موضوع آزادی حجاب در این مراكز بسیار سختگیرانه عمل می‌كردند اما روسای جدیدی كه انتصاب شده‌اند انسان‌های آزدی‌خواه و ملایمی هستند و بنظر بنده این روسای جدید دانشجویان را آزاد می‌گذارند و هركس مطابق خواست خود می‌تواند حجابش را رعایت كند و یا نكند و مسئله حجاب در دانشگاهها بدین گونه قابل حل است.
"عدنان" اضافه كرد: مردم تركیه معتقدند كه بالاخره این مسئله حل خواهد شد هر چند كه ممكن است زیاد طول بكشد و بنده هم بر این باورم كه این مسئله در نهایت حل خواهد شد.

*دوستی‌ با كشورهای همسایه سیاست خارجی تركیه

صاحب رسانه ترك درباره سیاست خارجی تركیه هم با اشاره به اینكه تركیه با تمام كشورهای همسایه روابط خوبی دارد گفت: قبلا تركیه سیاست درگیرانه را پیروی می‌كرد اما بعد از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه ، تركیه در صدد برقراری روابط خوب با كشورهای همسایه برآمد، مذاكرات در سطح عالی‌رتبه با مقامات یونانی ، با سوریه كه قبلا دشمن بود هم اكنون روابط بسیار خوبی دارد و اكنون گرمترین رابطه را با این كشور دارد، با عراق تماس‌ها فشرده برقرار است ، با ایران برای اولین بار روابط معنی‌دار برقرار شد ، با جمهوری آذربایجان ارتباط دارد و در مجموع حزب حاكم به توسعه روابط با كشورهای همسایه و همرز اهمیت ویژه‌ای قائل است.

*موفقیت ایران موفقیت جهان اسلام است

وی درباره پرتاب ماهواربر ساخت خود ایران به فضا هم این‌گونه پاسخ گفت: موفقیت ایران موفقیت جهان اسلام است ، موفقیت تركیه موفقیت جهان اسلام است ، موفقیت سوریه ، عراق و دیگر كشورهای اسلامی موفقیت جهان اسلام است ، اینگونه موفقیت‌ها ، موفقیت‌های مشترك جهان اسلام است و بنظر بنده باید از آمریكا تشكر كرد چرا كه اگر تا این اندازه فشار‌ها و تحریمات علیه ایران اعمال نمی‌كرد ممكن نبود كه ایران به این گونه در ساخت و تولید و پیشرفت پیروز باشد. در واقع اینگونه اقدامات آمریكا ، عنصر تشویق كننده و نیروی محرك برای موفقیت ایران است.
مدیر شبكه خصوصی هلال تركیه در ادامه گفت: معتقدم كه ایران در آینده نزدیكی به موفقیت‌های بزرگی نائل خواهد آمد . من به یكی از دانشگاه‌های ایران رفته بودم كه در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری دانشجو تربیت می‌كند ، در آنجا چیزی‌هایی دیدم كه واقعا شگفت‌زده شدم ، باور كنید كه من نظیر این دانشگاه را در روسیه و آمریكا ندیده‌ام و اگر در آینده هم موفقیتهای بزرگتری از ایران را مشاهده كنم تعجب نخواهم كرد، موفقیت‌های بزرگ در انتظار ایران است.
"عدنان" درباره تهدید‌آمیز خواندن موفقیت‌های موشكی ایران از سوی آمریكا هم گفت: مشاهده موفقیت‌های ایرانیان برای آمریكا قابل تحمل نیست ، غرب نمی‌خواهد كه هیچ كشوری به غیر خود به این تكنولوژی‌ها دست یابد و می‌خواهد تنها در انحصار خود داشته باشد یك ضرب‌المثلی می‌گوید كه آدم خائن خائف است یعنی آدم خائن ترسو است و این پاسخ من به این‌گونه ادعا‌های آمریكایی‌هاست.
وی در پایان مصاحبه با فارس مسلمانان را به اتحاد و یكپارچگی فراخواند و گفت : من طرفدار اتحاد بین مسلمانان هستم و وقتی از روابط بین كشورهای مسلمان می‌شنوم واقعا خوشحال می‌شوم ، دنیای اسلام باید با یكدیگر روابط گرم داشته باشند.

نظر شما