شناسهٔ خبر: 33136399 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

بجا مانده از گوهرانۀ سوم آناج؛

مدل عدالتخواهیِ مطلوب، نیاز ضروری جامعه/ از تقدیس موضِع تا پیگیری موضوع/ خالی‌الذّهنی آفت مبارزه با فساد

محور گوهرانه، نکوداشت مطالبه‌گری‌های بسیج دانشجویی دانشگاه سهند درباره ماشین سازی تبریز بود. اما در اصل تلنگری شد بر جنبش دانشجویی تبریز که از خواب تغافل بیرون آیند و پرچم مطالبه‌گری به دست گیرند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی آناج: شبی که رهبرمعظم‌انقلاب از اقدام مطالبه گرانه‌ی دانشجویان تبریزی درباره‌ی ماشین‌سازی تبریز تقدیر کردند، صفحه اینستاگرام اکثر دانشجویان و فعالین فرهنگی تبریز پر شد از تبریک و خداقوت و خسته نباشید.

فردای آنروز پایگاه اطلاع‌رسانی آناج بر آن شد تا گوهرانه‌ای برای جنبش دانشجویی طراز برگزار کند. 

محور گوهرانه‌ی سوم، نکوداشت مطالبه‌گری‌های بسیج دانشجویی دانشگاه سهند درباره ماشین سازی تبریز بود. اما در اصل تلنگری شد بر جنبش دانشجویی تبریز که از خواب تغافل بیرون آیند و پرچم مطالبه‌گری به دست گیرند.

یک تقدیرِ امیدوارکننده و نصیحتِ ترسیم‌کننده‌ از سوی رهبری، کافی بود تا دانشجویان تبریز به تعریفِ فصل جدیدی از مطالبه‌گری روی آروند. این را میتوان به اظهارات دانشجویان در گوهرانه‌ی آناج پی برد.

جملگی معتقد بودند؛ نباید در خوشحالی مفرط غوطه ور شد و سطح فعالیت را نازل کرد، مسائل و مطالبات مهمی در سطح استان وجود دارد که جریان دانشجویی باید آنها را به صورت دقیق بررسی و مطالبه کند.

با شور و نشاط خاصی در جلسه حاضر بودند. چند پیشکسوت هم در جمعشان حضور یافت. آنهایی که خود زخم دیده‌ی عرصه‌ی مطالبه گری هستند.

خیلی ساده و بی‌آلایش، بی‌مهری های گذشته را به مزاح تبدیل کردند اما نصیحت اخیر رهبری هم لقلقه‌ی زبانشان بود؛ به طرف مقابل نباید نقطه ضعف نشان داد. بدون عواید مطلوب نباید اسباب شکایت فراهم شود. 

غلامرضا سیفی از فعالان رسانه‌ای استان سخن خود را از بایدها و نبایدها آغاز کرد. او در گوهرانه‌ی آناج گفت: درباره‌ی بایدها و نبایدهای فعالیت دانشجویی کنکاشت موثرتری لازم است.

وی افزود: این مدل مطالبه گری باید به قاعده‌ی مطلوب تبدیل شده و ادامه دار باشد.

خالی الذهنی آفت مبارزه با فساد

روح الله رشیدی از فعالان فرهنگی تبریز در ادامه گفت: در مبارزه با مفاسد هر چه بررسی میکنیم با مصادیق بیشتری مواجه میشویم.

وی افزود: در‌مبارزه با فساد نمی‌توانیم خالی از فکر‌ و اندیشه باشیم. در عین حال نمی توانیم از مسئولیت توده‌‌ی مردم چشم‌پوشی کنیم؛ در مطالبه‌گری اگر مصادیق پر‌تکرار باشد باید به اصول و‌ قاعده برسیم.

رشیدی اظهار داشت: دغدغه‌ی دانشجویان صرفا ماشین‌سازی تبریز نیست. اگر در خصوصی سازی خلاف قانونی رویداده و یا مفسده‌ای رخ داده، ما در مصداقِ ماشین سازی مشاهده میکنیم اما مطالبات خود را نباید در ماشین سازی خلاصه کنیم. هدف اصلی ما قاعده ی خلافی است که بناگذاری شده است.

دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: متاسفانه جریان فکری جامعه در مسائل مطرح شده توسط رهبری، مصداق زده عمل میکند.

وی افزود: باید تاکنون درباره‌ی مواضع رهبری و مصادیق پیش‌آمده به قاعده میرسیدیم و به فهم عمیق از نظام فکریِ رهبری دست میافتیم. چنانچه این مسئله محقق میشد، در هر‌ موضوعی، ضرورتی به ورود مصداقیِ رهبری وجود نداشت.

از تقدیس موضِع تا پیگیری موضوع

رشیدی همچنین خاطرنشان کرد: در عرصه‌های اجتماعی و‌ ماموریت‌میدانی، به قدری بی عمل شده ایم که رهبری هرازگاهی در‌حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و‌ فرهنگی موضع گیری میکنند تا ما آن مسئله را سر دست بگیریم و‌ تبلیغ کنیم. متاسفانه بازخورد ما به مواضع رهبری تقدیس موضع بوده نه پیگیری موضوع.

رشیدی همچنین با تبیین ابعاد مختلف ولایت فقیه بیان داشت: ولایت مداری معنای واقعی خود را از دست داده، برخی معقدند پیشی گرفتن از مواضع رهبری،خلاف ولایت مداری است. این موضوع حتی در سالهای گذشته بین بچه های انقلابی رخ داد که باعث رکود فکری و‌ نظری و‌ عملی شد.

وی متذکر شد: ولایت مداری به این معنی نیست که فرسنگ ها فاصله ایجاد شود، معنای ولایت مداری، تشخیص مواضع و عملیاتی کردن آنهاست.

خسارت عدم‌فهم ها، خسارت تاریخی است

رشیدی همچنین تاکید کرد: نمیشود گفت همه کارها درست از آب در می آید، گاهی خطاهایی هم اتفاق می افتد. خطا، جزئی از مسیر است ولی اگر با ترس پیشی گرفتن از ولایت مداری، خطایی سر بزند، خسارت عدم فهم ها، خسارت تاریخی به بار می آورد؛ نباید از ترس مرگ، خودکشی کنیم.

وی در پایان گفت: در تبریز با جمعیت دو میلیونی، چند درصد از بچه‌های حزب الهی و انقلابی کنشگرند؟ نباید با مقدس مآبی‌ها مغرور شویم. ما همدل و‌ همدم نمیخواهیم، همراه میخواهیم.

امان از تفرقه‌ی دوستان بدفهم

مقید عضو انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت در ادامه به بیان نظرات خود پرداخت و اظهار داشت: ولایت، اندیشه محوری است. با پیروی از این اندیشه میتوانیم برای هر مصداقی، قاعده‌های بهتری طراحی کنیم.

وی با اشاره به مبانی نهج البلاغه خاطرنشان کرد: هر‌کسی منظومه فکری امام و‌ رهبری را که برگرفته از نهج البلاغه است بداند، باید پیرو عدالت‌خواهی باشد.

مقید گفت: تفرقه ای که دوستان بدفهم ایجاد می کنند، دشمنان بدخواه ایجاد نمی کنند.

این دانشجوی فعال همچنین با اشاره به تاریخ تسخیر لانه جاسوسی اذعان داشت: ورود دانشجویان به مسئله خصوصی‌سازی ماشین سازی تبریز همانند تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اثرگذار بود.

وی گفت: با همت دانشجویان، مسئله عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری درباره اصلاح روند خصوصی‌سازی ادامه خواهد یافت.

مدل عدالتخواهیِ مطلوب، نیاز ضروری جامعه

علی سنبلی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند سخنران بعدی جلسه بود و با اشاره به مسئله عدالت‌خواهی اظهار داشت: بسیج دانشجویی برای خروج از دوگانگی کاذب اصلاح طلبی و اصول گرایی، باید مطالبه گری و عدالتخواهی را دنبال کند.

وی افزود: در‌ بحث عدالتخواهی، انقلاب ما مظلوم است؛ چرا جبهه انقلاب نباید جرات نقد نهاد های حاکمیتی را داشته باشد؟ چرا انتخاب های ما و‌گزینش عرصه انتخاباتی ما با اینکه میدان دست مردم است، ولی انتخاب درست نیست؟ چرا ما فقط در‌ زمان انتخابات به مردم نیاز داریم؟ اینها دغدغه هایی هستند که باید در راستای بهتر شدن وضعیت، روند عدالت خواهی را طی کنیم.

سنبلی در ادامه گفت: هدف ما به عنوان بچه انقلابی باید ارائه مدل عدالتخواهی مطلوب باشد؛ به طور مثال در موضوع پاداش میلیاردی اوقاف، ما کم کاری کردیم چرا که میتوانستیم درصدد اصلاح ساختار بر آیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید با ‌رویکرد تربیتی به مصادیق و موضوعات پرداخت کنیم. باید به مدل تربیتی درستی برسیم که شاکله و هدف اصلی آن تربیت کادر تراز انقلابی باشد. در این راه چاره ای جز با عدالتخواهی و مبارزه با مظاهر فساد در کشور نداریم.

دوگانه‌ی من درآوردی امنیت و عدالت

ترکمانی عضو بسیج دانشجویی دانشگاه سهند با تاکید بر اینکه دوگانه‌ی امنیت و عدالت دوگانه ی من درآوردی است، اظهار داشت: متاسفانه در ارتباط با جنبش دانشجویی فضای امنیتی به حدی بالاست که کسی جرات مطالبه ندارد.

وی افزود: برای یک کنفرانس 45 دقیقه ای کل تبریز را بسیج کرده بودند که ممانعت کنند و در آخر به یک سالن هدایت کردند؛ مسئولینی که برای دیدار با آنها باید ماه ها پشت در بود، به خاطر ممانعت از این جلسه، تماس میگرفتند.

وی در ادامه گفت: عدالت ارزش مطلق است و در هر مصداقی حرف اول را میزند. هر جایی حرفی از ماشین سازی میزنیم به ما مارک کمونیست و مارکسیسم میزنند.

ترکمانی گفت: این در حالی است که اخیرا کارگران ماشین سازی را به بهانه مطالبه حق خود، تحریک به تجمع میکنند ولی واقعیت را به سمع و نظر مردم و مسئولین طور دیگری نمایش می دهند.

امیدواری مشخصه‌ی اصلیِ آغاز مطالبه

علی مهتدی یکی از فعالین سابق دانشجویی امیدواری و از صفر شروع کردن را مشخصه‌ی اصلی دانشجویانِ مطالبه‌گر درخصوص ماشین‌سازی عنوان کرد و اظهار داشت: کار دانشجویان بعداز تقدیر رهبرانقلاب سخت‌تر شده و باید فعالیت‌های تخصصی خود را هدفمندتر دنبال کنند.

حجت الاسلام حسن شعبانی بعنوان سخنران پایانی مراسم به نقش قوه قضائیه در مطالبه‌گری ها اشاره کرد و گفت: امیدوارم فضای جدید در قوه قضائیه، مطالبه گری ها را تسهیل کند. 

پایان مراسم با عکس یادگاری جمع حاضر همراه شد و تندیس گوهرانه توسط حجت الاسلام شعبانی به علی سنبلی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند اهدا گردید.

محتوای گوهرانه های اول و دوم آناج در لینک‌های ذیل قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

گزارش: پریسا حق‌پرست

نظر شما