شناسهٔ خبر: 33135460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

سوئیفت منبع ارزشمند اطلاعات مالی کشورها

وزارت خزانه داری آمریکا چگونه از جریانات مالی جهان جاسوسی می‌کند؟

بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، وزارت خزانه داری آمریکا اقدامات ویژه‌ای را با عنوان مقابله با تروریسم در دستور کار قرار داد. ردیابی ارتباطات میان افراد و نهادها از طریق داده‌های تبادلات مالی کشورها، یکی از اقدامات این وزارتخانه بوده است. منبع بزرگ این داده های مالی، سیستم پیام رسان مالی سوئیفت است که اطلاعات مالی سراسر جهان را شامل می شود. در واقع وزارت خزانه داری آمریکا از طریق دسترسی به داده های سوئیفت، به تمامی جریانات مالی جهان دسترسی دارد و از تبادلات مالی دیگر کشورها جاسوسی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز خوان زاراته معاون سابق خزانه داری آمریکا در کتاب «جنگ های ارزی» در رابطه با اهمیت داده های مالی بین المللی برای آمریکا جهت جنگ مالی علیه کشورها می گوید: چند روز بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ادارات وزارت خزانه داری در جلسه ای در این وزارتخانه به دنبال توسعه ابزارهای جدید برای دسترسی به اطلاعات مالی سراسر جهان بودند.

چراکه ابزارهای موجود برای گسترش، تعیین و بررسی پرونده ها و رسیدن به مقاصد جهانیِ وزارت خزانه داری به اندازه کافی نبود. دولت آمریکا به اطلاعات بیشتری در مورد تأمین کنندگان مالی القاعده نیاز داشت تا بتواند تلاش های خود را متمرکز بر تخریب این کانال های مالی و زیرساخت های آن کند.

وزارت خزانه داری آمریکا چگونه از جریانات مالی جهان جاسوسی می‌کند؟

وزیر وقت وزارت خزانه داری به این مأموریت متمرکز شده بود که یک مبارزه تهاجمی علیه تروریست ها را اعمال کند. این یک مأموریت جدید و بی سابقه برای وزارت خزانه داری بود. واقعیت این بود که وزارت خزانه داری تا سالی که حادثه ۱۱ سپتامبر به وقوع بپیوندد، یک بازیگر نهادی بسیار کوچک در مبارزه با تروریسم بود.

اما بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، برای مقامات وزارت خزانه داری این نکته روشن شد که نیاز است بخش هوش(جاسوسی) مالی فعال شود. هوش مالی را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد. در وسیع ترین معنا، هوش مالی هرگونه اطلاعاتی را به دست می آورد که نشان دهنده معاملات تجاری و مالی و جریان های پولی، اطلاعات دارایی و سرمایه و روابط مالی و تجاری و سود افراد، شبکه ها و سازمان ها است.

مشخص شدن خطوط ارتباطی میان افراد از طریق اطلاعات مالی

چنین اطلاعاتی می تواند از مفهوم فوق العاده مبهم تا اطلاعات به ظاهر دقیق را ارائه دهد. برخی از این اطلاعات برای مقامات وزارت خزانه داری در دسترس است که به شکل اطلاعات نهایی در حساب های بانکی مشتریان و معاملات آن ها وجو دارد. به همین دلیل چارچوب های پولشویی ملی و بین المللی ایجاد شده اند تا شرایطی را برای بانک ها تعیین کند.

اکنون این قوانین تبدیل به استانداردهای جهانی شده است تا مقرراتی را برای بانک ها و مؤسسات مالی در زمینه انتقال وجه تنظیم کنند. در حال حاضر سازمان های دولتی در قالب واحدهای اطلاعات مالی (FIU) در سراسر جهان متعهد به تعامل با یکدیگر برای جمع آوری و گزارش دهی معاملات مشکوک هستند.

چیزی که باعث می شود اطلاعات مالی بسیار ارزشمند باشد این است که می تواند خطوط روشنی از ارتباطات را برقرار کند. برخلاف سایر انواع اطلاعات، اطلاعات مالی اشتباه نمی کند. انتقال وجه بین بانک ها، مؤسسات مالی و افراد نشان می دهد که روابط تاریخی بین آن ها وجود دارد. سوابق مربوط به معاملات، آدرس، شماره تلفن، نام ها، بانک ها می تواند یک معدن طلا از اطلاعات باشد.

سوئیفت منبع ارزشمند اطلاعات مالی مورد نیاز آمریکا

انتقال ارزش، زمانی بین افراد و بانک ها صورت می گیرد که ارتباطی بین آن ها برقرار شود. این اطلاعات می تواند شبکه های گسترده تری از ارتباطات نامرئی را نیز نمایان سازد. لذا اگر این اطلاعات به موقع و به اندازه کافی در دسترس باشد می تواند به تخریب کانال های مالی تروریستی و غیره کمک نماید.

مهمتر از همه اینکه این اطلاعات مالی جمع آوری شده می تواند به حل پازل به دست آمده از سایر ابزارهای جمع آوری اطلاعات نیز کمک بزرگی کند. بدین ترتیب نیاز بود که وزارت خزانه داری به منبع اطلاعاتی مورد نیاز دسترسی داشته باشد. تا قبل از این وزارت خزانه داری تلاشی برای جمع آوری اطلاعات انبوه مالی نکرده بود.

بهترین گزینه برای به دست آوردن این منبع ارزشمند و طلایی اطلاعات، داده های سیستم سوئیفت بود. سیستم سوئیفت که وظیفه انتقال وجه بین المللی میان بانک های سراسر جهان را دارد، منبع بزرگی از انواع داده های مالی متعلق به سراسر جهان است. لذا تلاش های وزیر خزانه داری وقت بر دسترسی به داده های این پیام رسان مالی متمرکز شد.

منبع: اور درایو yon.ir/WnqIg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما