شناسهٔ خبر: 33134935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش اعتراض ها به تصمیم پلیس انگلیس در شکایت از فعالان محیط‌ زیست

لندن – ایرنا – تصمیم پلیس انگلیس برای شکایت از فعالان محیط‌ زیست این کشور که ماه گذشته در اعتراض به بحران اقلیمی در پایتخت دست به تظاهرات زدند، با انتقاد مواجه شد.

صاحب‌خبر -

«شامی چاکراباتی» وزیر دادگستری کابینه در سایه انگلیس تصمیم پلیس در این رابطه را اقدامی خارج از عرف توصیف کرد و افزود: رئیس پلیس عاقل است که وظیفه قانونی خود را به یاد داشته باشد و اینکه او دادستان، قاضی و یا تحلیل‌گر نیست.

وی اضافه کرد، پلیس وظیفه مهمی در حفاظت از قانون و برقراری امنیت در جامعه ازجمله حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دارد.

«لورنس تیلور» معاون رئیس پلیس لندن جمعه گذشته اعلام کرد که یک تیم 30 نفره مشغول تهیه کیفرخواست علیه یک هزار و صدنفری است که در جریان تظاهرات ماه گذشته دستگیر شدند. وی افزود که این کیفرخواست به‌زودی تحویل دادستانی خواهد شد.

در تظاهرات ماه گذشته، هزاران تن از فعالان محیط زیست در پنج نقطه پرتردد لندن ازجمله مقابل پارلمان تظاهرات گسترده‌ای را به راه انداختند.

پلیس لندن با 200 نیروی کمکی از پاسگاه‌های شهرهای اطراف لندن، تلاش کرد تا معترضان را به یک نقطه محدود و از گسترش بی‌نظمی در شهر جلوگیری کند اما موفق به این کار نشد.

برخی تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که مأموران پلیس، دست و پای معترضان را گرفته و با خشونت به داخل خودروهای ون می‌کشانند. بر اساس آخرین گزارش پلیس یک هزار و 130 تن دست‌گیر شدند.

کرسیدا دیک رئیس پلیس لندن تظاهرات فعالان محیط‌ زیست را یک 'اخلال عذاب‌آور' خوانده و گفته بود: در طول 36 سال خدمت در اداره پلیس، سابقه نداشته که تنها در یک عملیات صدها نفر بازداشت شوند. این تظاهرات هفت میلیون پوند برای پلیس لندن خرج تراشید.

گروه قیام علیه انقراض که رهبری معترضان را بر عهده داشت سه درخواست اصلی مطرح کرد: دولت درباره تغییرات آب و هوایی حقیقت را بگوید؛ سطح آلایندگی‌های ناشی از گاز سمی دی‌اکسید کربن تا سال 2025 میلادی به صفر برساند و یک گروه از شهروندان نیز بر این فرآیند نظارت کند.

«رونان مکنرن» یک سخنگوی این گروه مدنی هشدار داد اقدام پلیس می‌تواند به تحریک فعالان محیط‌زیست و برای برگزاری تظاهرات مشابه در لندن منجر شود. وی گفت: اگر پلیس بخواهد مساله را از طریق دادگاه پیگیری کند، به‌نوعی ما را به هدفمان رسانده است. چون در این صورت افراد بیشتری با تظاهرکنندگان و آرمان‌های آن‌ها آشنا می‌شوند و ما پیروز می‌شویم.

گزارش‌ها حاکی است، فعالان محیط‌ زیست در کنار هزاران تن از مردم انگلیس و گروه‌ها و کارزارهای تبلیغاتی ضد ترامپ برای شرکت در تظاهرات اعتراضی در لندن اعلام آمادگی کرده‌اند. ترامپ و همسرش ملانیا به دعوت ملکه الیزابت انگلیس سوم ژوئن برای انجام سفری رسمی وارد لندن خواهد شد. در این سفر سه‌روزه ترامپ با اعضاء خانواده سلطنتی، دولت و روسای شرکت‌های بازرگانی دیدار خواهد کرد.

سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار معترض در خیابان‌های مرکزی شهر لندن دست به تظاهرات زدند و شعارهایی را علیه ترامپ و رابطه ویژه لندن و واشنگتن سر دادند. کارزار مدنی ائتلاف توقف ترامپ که یکی از اصلی‌ترین نهادهای مخالف سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن به شمار می‌رود با انتشار پیامی در فیس‌بوک، از مردم خواست تا مانند سال گذشته در تظاهرات پرازدحام علیه ترامپ شرکت کنند.

تأمین امنیت سفر سال گذشته ترامپ به انگلیس 18 میلیون پوند خرج روی دست پلیس گذاشت.

اروپام **هـ ن**2040

نظر شما