شناسهٔ خبر: 33133921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو برجسته مجلس نمایندگان آمریکا؛

هیچ کاری درباره پیگرد قانونی قاتلان خاشقجی انجام نشده است

کریس اسمیت نماینده جمهوری خواه نیوجرسی: من شخصاً بر این عقیده ام که تحریم های (قانون) مگنیتسکی باید علیه این افراد اِعمال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ عضو برجسته «کمیته فرعی آفریقا, بهداشت جهانی, حقوق بشر جهانی و سازمان های بین المللی» در «کمیته امور خارجه» مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماعی با عنوان «مخاطرات (برای خبرنگاران در سراسر جهان) در خصوص گزارش دادن (موارد نقض) حقوق بشر» که در 16 ماه مه 2019 (26 اردیبهشت 1398), برگزار شد, تصریح کرد: قتل بسیار فجیع (جمال) خاشقجی (روزنامه نگار منتقد سعودي) به دست سعودی ها صورت گرفت.
کریس اسمیت (Chris Smith), نماینده جمهوری خواه ایالت نیوجرسی و عضو برجسته این کمیته فرعی، سپس خطاب به خدیجه چنگیز نامزد سابق جمال خاشقجی, که یکی از شاهدان حاضر در این جلسه استماع بود، گفت: از شما برای زمانی که ما در روز گذشته برای صحبت با یکدیگر (درباره قتل خاشقجی) سپری کردیم, ممنونم. فقدان پاسخگویی از سوی کسانی که وی (خاشقجی) را به قتل رساندند, برای من و کارکنانم بسیار تکان دهنده بود.

<div id="video-display-embed-code_3547433"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2436265/3547433?width=400&height=300"></script></div>

وي افزود: ما باید این موضوع (قتل خاشقجی) را در واشنگتن زنده نگه داریم و آن ها (قاتلان وی) را پاسخگو قرار دهیم. افرادی در درون دولت عربستان سعودی هستند که باید پاسخگو باشند. من شخصاً بر این عقیده ام که تحریم های (قانون) مگنیتسکی باید علیه این افراد اِعمال شود و مطمئنم که ما اطلاعات بسیار خوب (محکمه پسند) و قابل پیگرد درباره آنان (قاتلان خاشقجی) در خصوص نقش آن ها در رابطه با این عمل شنیع و هولناک داریم.

کریس اسمیت در بخش ديگري از اظهاراتش رو به نامزد سابق جمال خاشقجی، ستون نویس پیشین روزنامه واشنگتن پست آمریکا که در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید، کرد و گفت: می دانم در این خصوص نگرانی های زیادی وجود دارد زیرا در خصوص پیگرد قانونی و دادخواهی (از قاتلان خاشقجی) هیچ کاری انجام نشده است. ما می دانیم که بر اساس مقاله روزنامه واشنگتن پست, سازمان سیای آمریکا در نوامبر 2018 (آبان 1397) اعلام کرد اطمینان بالا دارد که شاهزاده محمد بن سلمان در کانون این قتلِ هولناک قرار داشته است.

<div id="video-display-embed-code_3547815"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2436265/3547815?width=400&height=300"></script></div>

اسمیت افزود: همانطور که در اظهارات اولیه ام نیز به آن اشاره کردم, امیدِ من این است که دست کم, تحریم هایی علیه کسانی وضع شود که بخشی از این عملیات (قتل خاشقجی) بوده اند. ما تحریم های بسیار قابل توجهی بر اساس قانون مگنیتسکی در اختیار داریم که می توانیم علیه آن افراد اِعمال کنیم که شامل ناتوانی از انجام هر گونه معامله یا تجارت در آمریکا و همچنین محرومیت از دریافت روادید برای ورود به آمریکا می شود. فکر می کنم اکنون زمان آن فرارسیده باشد که این نوع مجازات ها را علیه آن اشخاص به اجرا بگذاریم.

وي ادامه داد: در رابطه با پیگرد قانونی و محاکمه آن افراد, باید بگویم واضح است که برای آمریکا به مراتب دشوارتر (از اِعمال تحریم ها) خواهد بود که بخواهد روند محاکمه آن اشخاص (غیر آمریکایی) را که در آن سوی دریاها (خارج از آمریکا) هستند, آغاز کند. از این رو, این نگرانی وجود دارد که هرگز محاکمه ای برای آن افراد (در آمریکا) برگزار نشود. بنابراين فکر می کنم که ما (آمریکا) هر کاری را که می توانیم انجام دهیم (مانند اِعمال تحریم ها), باید همین الان (فوراً) انجام دهیم.

 

نظر شما