شناسهٔ خبر: 33133317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فاراژ: بوریس جانسون توان نخست‌وزیری ندارد

رهبر حزب استقلال انگلیس با انتقاد از وزیر خارجه پیشین این کشور گفت که درباره اینکه او بتواند نخست‌وزیر بریتانیا شود، تردید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نایجل فاراژ» رهبر سابق حزب استقلال انگلیس درباره اینکه «بوریس جانسون» وزیر خارجه پیشین این کشور بتواند در سمت نخست‌وزیر جدید فعالیت کند، ابراز تردید کرد.

وی در مطلبی که روزنامه انگلیسی «ساندی‌اکسپرس» آن را منتشر کرد نوشت: «اکنون بوریس تعهد داده است که بریتانیا قطعا اتحادیه اروپا را روز سی‌و‌یکم اکتبر (9 آبان) ترک خواهد کرد؛ با توافق برگزیت یا بدون توافق. اما چرا ما باید به او اعتماد کنیم که اینکار را انجام دهد؟»

فاراژ همچنین به شدت از جانسون به دلیل رای مثبتش به طرح برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) موردنظر «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا انتقاد کرد و گفت: «بوقلمون‌ها به عید پاک رای نمی‌دهند این کار مثل این است که اسپارتاکوس به برده‌داری رای دهد.» وی در ادامه به مصاحبه‌ای با جانسون اشاره کرد که او گفته بود که برای برگزیت بدون توافق  تلاش نخواهد کرد.

ترزا می روز جمعه با اعلام استعفا از پست نخست‌وزیری انگلیس، افزود: «اکنون برای من روشن شده که به نفع کشور است تا یک نخست‌وزیر جدید، تلاش‌ها (برای برگزیت) را هدایت کند. پس امروز اعلام می‌کنم که به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار در روز جمعه ۷ ژوئن استعفا می‌دهم تا نفر بعدی انتخاب شود.» (جزئیات بیشتر)

خانم می با بیان اینکه تا زمان تکمیل فرایند انتخاب رهبر جدید برای حزب محافظه‌کار، به‌عنوان نخست‌وزیر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: «همواره از اینکه نتوانستم توافق برگزیت را تصویب کنم، افسوس خواهم خورد. نفر بعدی باید راهی پیدا کند که به نتیجه همه‌پرسی (خروج از اتحادیه اروپا) احترام بگذارد.»

اندکی پس از اعلام استعفای ترزا می، جانسون اعلام کرد که آمادگی دارد به عنوان نخست‌وزیر فعالیت کند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که قرار است اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) به لندن سفر کند درباره جانسون می‌گوید: «او همه صلاحیت‌ها را دارد.»

رقبای جدی جانسون شامل «ساجد جاوید» وزیر کشور و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه هستند که احساس تعهد بیشتری نسبت به رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا دارند.

نظرسنجی‌های انجام شده در بریتانیا نشان می‌دهد اگر همه‌پرسی دومی برای برگزیت انجام شود، نتیجه آن برعکس نتیجه همه‌پرسی ۲۰۱۶ خواهد بود که اکثریت شهروندان این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این بین، زمان می‌تواند به ضرر جانسون باشد. به احتمال زیاد «نایجل فاراژ» رهبر حزب برگزیت بریتانیا پیروز انتخابات پارلمان اروپا خواهد بود و دو حزب اصلی این کشور (کارگر و محافظه‌کار) توفیقی نخواهند یافت.

بعد از سه بار رد شدن توافق برگزیت در پارلمان انگلیس، تهدید اتحادیه اروپا به خروج اجباری انگلیس بدون توافق و همچنین استعفای معاون پارلمانی دولت، رسانه‌های انگلیسی روز پنجشنبه گزارش دادند که نخست‌وزیر انگلیس با درخواست اعضای حزب محافظه‌کار در معرض استعفای اجباری قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر)

ترزا می به مدت ۳ سال، از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت.

بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده و دارای مولفه‌های متعددی است. در همه‌پرسی ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در بریتانیا، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رای به خروج داده بودند.

انتهای‌پیام/ق

برچسب‌ها:

نظر شما