شناسهٔ خبر: 33131871 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صیانت از منابع آبی زیرزمینی در ساوه ضروری است

ساوه - ایرنا - معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه گفت: وضعیت منابع زیرزمینی دشت ساوه با وجود بارش های موثر امسال بهبود یافته اما، صیانت از این منابع و مصرف بهینه از آن ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،‌ «علی میرزایی» روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان  افزود:  ایران در سال های اخیر با بحران کم بارشی مواجه بود  و در این بین مناطقی مانند شهرستان ساوه که آب و هوایی نیمه خشک دارند آسیب های بیشتری دیدند و می طلبد که صرفه جویی در مصرف و مدیریت بهینه  منابع آبی سرلوحه کار قرار گیرد.

وی گفت: بارندگی های امسال سبب  تکمیل ظرفیت 278 میلیون متر معکبی سد الغدیر و سرریز آن شد و برخی از رودخانه های این منطقه نظیر  قره چای و مزلقان احیا شدند اما، نباید اینگونه تصور شود که  بحران کم آبی عبور کرده است.

وی اظهار داشت: در بخش های کشاورزی،‌ خانگی و صنعتی به خصوص در روزهای گرم تابستان امسال لازم است که از مصرف بی رویه آب جلوگیری شود و در این زمینه راهبردهای لازم از سوی دستگاه هایی مانند آبفای شهری و روستایی و همچنین جهاد کشاورزی با مشارکت و همکاری بهره برداران اعمال شود.

میرزایی، همچنین رعایت الگوی کشت و تولید ارقامی که نیاز آبی کمتری دارند را در این شهرستان مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی کشت های آب بر در ساوه باید با انواع کم مصرف و پربازده تر جایگزین شود.

وی، همچنین توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و باغ های این شهرستان را راهکاری موثر در جلوگیری از هدررفت آب و استفاده بهینه از این نعمت الهی دانست و از جهاد کشاورزی درخواست کرد که توسعه شبکه های مذکور را با جدیت و با ارایه مشوق هایی به کشاورزان پیگیری کند.

در این نشست که شماری از کشاورزان و روستائیان نیز حضور داشتند مسایل خود را مانند قیمت بالای آب تخصیصی از سد الغدیر به کشاورزان و تامین آب برای روستاهایی که در سال های گذشته با وجود اتصال به شبکه سراسری توسط چاه نیازهایشان تامین می شد،‌ مطرح شد.

سد الغدیر و 29 حلقه چاه از منابع عمده تامین کننده نیازهای آب شرب شهر ساوه است و میانگین سرانه مصرف آب در این شهرستان در تابستان سال گذشته به 220 لیتر در شبانه روز رسید در حالیکه استاندار مصرف سرانه آب 150 لیتر می باشد.

/6013/6539 

نظر شما