شناسهٔ خبر: 33131868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقویت برنامه های مشارکتی و دوری از موازی کاری راهکاری موثر برای اوقات فراغت دانش آموزان

زنجان - ایرنا - در جلسه امروز شورای آموزش پروزش استان زنجان موضوع مهم اوقات فراغت دانش آموزان، نحوه همکاری دستگاههای متولی برای جلوگیری از موازی کاری، تقویت برنامه های مشارکتی و همچنین بررسی و اجرای دقیق مواد 13 و 16 قانون شوراهای آموزش و پرورش مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان روز یکشنبه در این شورا گفت: مطابق بند 3 ماده 13 قانون مذکور،  شهرداری ها موظفند تا پنج درصد عوارض صدور پروانه‌ های ساختمـانی، تفکیک زمین ها، پذیره و نوسازی را علاوه بر عوارض شهرداری ها دریافت و به حسابی که آموزش و پرورش اعلام می کند واریز  کنند، شایسته است  همه  شهرداران به تکالیف قانونی خود در این بخش عمل کنند.

ابراهیم رفیعی افزود: طبق ماده ه 16 قانون نیز همه شهرداری ها موظفند با توجه به نیازهای پیش‌بینی شده در طرح های تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود ‌زمینه احراز مالکیت زمین های پیش‌بینی شده برای توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی شهرهای مربوطه را برای ادارات آموزش و پرورش فراهم کنند.

وی اظهار داشت: این در حالی است که تا کنون ریالی از محل 16 قانون به آموزش و پرورش  استان پرداخت  نشده و  برای پنج درصد عوارض نوسازی مصداق در نظر گرفته شده، و با وجود دریافت آن هنوز به دست آموزش و پررش نرسیده است.

این  مسئول ادامه داد:  در بحث برنامه های اوقات فراغت گروههای هدف  زمینه های معرفتی، هویتی، بصیرتی، فرهنگی، هنر ی، علمی، مهارت های خدماتی اقتصاد و اشغالزایی و مهارت هایی برای آشنایی با کسب و کار، وزش و سلامت در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: طبق زمان بندی ستاد برنامه های اوقات فراغت استان از اردیبهشت در آموزش و پروزش  تشکیل شده ودر این راستا هدف گذاری ها و برنامه های کیفی و مسائل دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

رفیعی افزود: این استان  به دلیل ظرفیت های بالا  در حوزه کشاورزی طرحی مزرعه تابستانی من را  اجرا می کند که این مهم در راستای غنی سازی برنامه های اوقات فراغت است.

این مسئول ادامه داد:  در تابستان امسال 360 پایگاه در برنامه های غنی سازی اوقات فراغت استان طراحی شده که در صورت استقبال گروههای هدف این تعداد به مراتب افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: پارسال نیز 360 پایگاه برای برنامه های اوقات فراغت گروههای هدف در نظر گرفته شده بود و با توجه به  استقبال این تعداد به  450 پایگاه افزایش یافت و  75 هزار دانش آموز بصورت نفر بر  از برنامه های متنوع و متعدد ان،  استفاده کردند.

مدیر کل اموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: نبود اعتبار کافی  انجام اسیب شناسی برنامه های اوقات فراغت، برگزاری اردوهای مختلف، بکار گیری مربیان مجرب را سلب کرده است.

وی اضافه کرد: هرچند متولی امر برنامه های اوقات فراغت وزارت ورزش و جوانان است اما بیشتر جامعه هدف در آموزش و پرورش متمرکز شده  و از طرفی کارهای موازی و کلیشه ای بر مینای کتابهای درسی شکل می گیرد که در این حوزه جایی ندارد.

رفیعی افزود: انتظار از دستگاههای اجرای این است که با هماهنگی دستگاههای متولی امر و به ویژه امکانات اداره کل ورزش  و جوانان برای استفاده گروههای هدف در حوزه اوقات فراغت قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد  اموزش های   فنی و حرفه ای  به سمت مهارت افزایی است و بهره گیری از ظرفیت های این بخش برای اموزش گروههای هدف تاثیر بسزایی دارد و در این راستا اموزش و و پرورش همکاری های لازم را انجام می دهد.

برنامه های مشارکتی تقویت شود

فرماندار زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته اقدامات مختلفی در حوزه اوقات فراغت انجام گرفته است گفت: تقویت برنامه های مشارکتی با همراهی خانواده ها در این بخش اثر بخشی بهتری دارد و می توان با حضور والدین این مهم را در مدارس انجام داد.

رضا عسگری افزود: برای پررنگ شدن برنامه های اوقات فراغت برگزاری  اردوهای یک روزه   برای دانش اموزان با همراهی والدین می تواند در برنامه های اوقات فراغت مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد:کارهای موازی دستگاههای متولی امر در برنامه های اوقات فراغت از جمله آسیب ها بشمار می رود  که کاهش  ان، می تواند به هدفمندی بهتر برنامه ها کمک فراوانی کند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط نابسمان اقتصادی در بحث هزینه های مربوط به برنامه های اوقات فراغت باید شرایطی مهیا کرد تا گروههای هدف استفاده لازم را داشته باشند.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان نیز زنجان ادامه داد: هم اکنون و در مقایسه با سال های گذشته نگاهها به فعالیت های این اداره تغییر پیدا کرده بطور ی که کارگاههای مجهزی برای استفاده گروههای هدف تجهیز شده است.

محمد رضا انصاری افزود: خروجی این   افتخار آفرینی هنرجویان این اداره در مسبقات و رقابت های بین المللی بود که سرمایه گذاری بیشتر در این بخش بطور حتم بازدهی مثبتی را به دنبال دارد.  دانش آموزان 

وی خاطر نشان کرد:: موفقیت  هیا کسب شده به دلیل برگزاریف اثر گذاری اموزش ها و سرمایه گذاری ها  بوده و هم اکنون نیز دوره های مختلف اموزشی برای گروههای هدف در این استان برگزار می شود.

9646/8068

نظر شما