شناسهٔ خبر: 33131592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با برنا:

تکذیب وقوع طوفان در تهران و سیل در برخی نقاط کشور/ رگبار و رعد و برق موقت بوده و احتمال بروز سیل ناچیز است

فعالان محیط زیست بر اساس مدل های آلمانیِ پیش بینی هوا، طوفان در تهران و صد میلی متر بارندگی و معادل یک سوم بارش سالانه را برای شمال شرق ایران و سیلاب غیر منتظره و همچنین بارش وسیع در استان های خراسان شمالی، رضوی، گلستان و سمنان پیش بینی کرده اند اما مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ضمن تکذیب این ادعا، بارش های ساعات آینده را پراکنده دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ احد وظیفه؛ مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در در رابطه با پیش بینی وقوع طوفان در تهران گفت:  سرعت و وزش باد در تهران طی ساعات آینده رخ خواهد داد و  طوفان نداریم که این رخداد نگران کننده نخواهد بود.

وی در رابطه با احتمال وقوع سیل در سایر استان های کشور اظهار کرد: سیل به صورت آنچنانی رخ نخواهد داد و تصور می شود باران شدیدی وقوع پیدا می کند؛ این اتفاق از آن دسته سیلاب های زمستانی نیست و بسیار ضعیف بوده که غالبا شاهد بارش های پراکنده هستیم اما به دلیل اینکه ناپایدار، محلی و موقت بوده و برای بازه زمانی کوتاه رخ خواهد داد، آن چنان نگران کننده نیست.

وظیفه تصریح کرد: ممکن است در فضایی ده میلی متر بارش باران وجود داشته باشد اما به دلیل آنکه در رود دره  بارندگی خواهیم داشت و معمولا این اتفاق در مناطق شیبدار و کوهستانی رخ خواهد داد،  ممکن است درآن دره ، سیل رخ بدهد و ماشینی که احیانا پارک بوده را با خود ببرد ولی قرار نیست به گونه ای آب بیاید که شهر را با خود ببرد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به این سوال که ممکن است سد ها و مسیل ها تحت تاثیر بارندگی قرار بگیرد، گفت: بدین صورت نیست و شرایطش با فضای حداکثری متفاوت است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر  تهران در شرایط ابرناکی است که ممکن است سرعت وزش باد در حدود 50-60 کیلومتر بر ثانیه برسد.

وظیفه با اشاره به اینکه رفتارهای جو در این شرایط غیر خطی بوده و شناخته شده و نرمال نیست، عنوان کرد: امروز برای زنجان، بخش های جنوبی اردبیل، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، تهران، البرز از بعد از ظهر تا اوایل شب رشد ابرهای جوششی را خواهیم داشت  که به صورت رگبار و رعد و برق موقت بوده و احتمال بروز سیل ناچیز است و عموما  در مناطق کوهپایه ای این اتفاق رخ می دهد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: این رخداد خیلی سرعت نگران کننده ای  و شدیدی ندارد.

وی اظهار کرد: رفتار طوفان هم به گونه ای نیست که بتوان از قبل پیش بینی کرد اما جو به شدت خشک است و ارتفاع پایه ابرها بالا و در حدود 5 کیلومتری سطح زمین است که این امر احتمال بارش های سیل آسا را کم می کند.

نظر شما