شناسهٔ خبر: 33131492 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف

برتری اعضای هیأت علمی دانشگاه شریف

بر اساس انتخاب فدراسیون سرآمدان علمی ایران ۱۳ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال ۹۸ در فهرست سرآمدان علمی کشور قرار گرفتند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ دکتر محمدرضا هرمزی نژاد در این باره گفت: فدراسیون سرآمدان علمی کشور با هدف دستیابی به مرجعیت علمی با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و از ابتدای سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است. این برنامه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند و دارای بنیه علمی قوی و ارائه حمایت‌های ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در منطقه سوق دهد. در این برنامه سعی شده است با حمایت محققان سرآمد و توانمند برای افزایش تعاملات بین‌المللی با محققان معتبر جهان، استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات مراکز معتبر علمی جهان سبب تقویت مراودات علمی و ارائه توانمندی‌های معتبر علمی کشور شود. این برنامه متمرکز بر حمایت از حوزه‌های Physical science و Natural science است و حوزه فنی و مهندسی را در بر نمی‌گیرد.
وی گفت: سال ۹۷ هفتاد نفر در سطح کشور به عنوان چهره‌های سرآمد و شاخص انتخاب شدند. افراد در دو دسته الف و ب قرار گرفتند. ۵۰ نفر گروه الف و ۲۰ نفر گروه ب. در این سال ۸ نفر از اعضا هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سرآمد انتخاب شدند و رتبه کلی دانشگاه هم در میان دانشگاه‌های ایران پنجم بود. با این حال در چند سال اخیر پژوهش‌های دانشگاه به سمت علوم بین رشته‌ای و گسترش آن‌ها متمرکز می‌شود. همچنین دانشگاه هیأت علمی جوان بسیار خوبی هم در این سال‌ها جذب کرده است و مطمئنم این جوان‌ها می‌توانند مرز‌های سنتی را بشکنند و علوم بین رشته‌ای را تقویت کنند. در این راستا ریاست محترم دانشگاه مأموریتی ویژه به معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه داده‌اند تا رشته‌های جدید و بین رشته‌ای را در دانشگاه راه اندازی کنند و اقدامات خوبی هم انجام شده است. اما در سال ۹۸ دانشگاه صنعتی شریف با یک جهش درخور به رتبه اول این لیست رسیده است. در لیست ۷۵ نفره امسال ۱۳ نفر از اعضا هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف حضور دارند. ۸ نفر در گروه الف و ۵ نفر در گروه ب. توزیع سنی این افراد هم نشان می‌دهد هر دو اعضای هیأت علمی با سابقه و جوان در این موفقیت سهیم بوده اند. یعنی هر دو گروه هیأت علمی با سابقه و جوان در حوزه‌های Physical science و Natural science کیفیت پژوهش بالایی دارند.
وی ادامه داد: در این فهرست دانشگاه صنعتی شریف فاصله زیاد و معنا داری با رتبه بعدی خود دارد که پژوهشگاه IPM است و دانشگاه‌های دیگر با فاصله نسبتا زیادی از لحاظ امتیاز در مکان‌های پایین‌تر قرار دارند.
مدیر پژوهش دانشگاه همچنین به نحوه حمایت از سرآمدان نیز اشاره کرد و گفت: سه نوع مدل حمایتی برای این افراد در نظر گرفته شده است که شامل: پژوهانه‌های فردی که به صورت نقدی پرداخت می‌شود، امتیاز پژوهش (گرنت) خدمات آزمایشگاهی و در نهایت هزینه استخدام یک یا دو پژوهشگر پسا دکتری است که در دانشگاه صنعتی شریف بر اساس رتبه امسال امکان به کارگیری ۱۵ نفر پژوهشگر پسا دکتری از طریق فدراسیون سرآمدان علمی ایران فراهم شده است.
دکتر هرمزی نژاد تأکید کرد: دانشگاه ۵ سالی است برنامه‌ای با عنوان ارتقای کیفیت پژوهش دارد و سه سالی است که برنامه افزایش مقالات شاخص پژوهشی را تدوین و اجرا کرده است. این برنامه‌ها که با هدف حداکثر کردن مقالات با کیفیت بالا است، بدون شک تأثیرش را در ارتقای کیفیت پژوهش دانشگاه بر جای گذاشته و ان شاءالله با استمرار این برنامه‌های حمایتی و نیز برنامه‌های جدیدی در معاونت پژوهش و فناوری در سال‌های پیش رو وضعیت بهتر نیز خواهد شد. از طرف دیگر استخدام و به کار گیری افراد با کیفیت در دانشگاه تأثیر به سزایی در این موضوع دارد. برآیند آن برنامه‌ها و جذب این افراد بالا رفتن سطح کیفی پژوهش در دانشگاه است.

نظر شما