شناسهٔ خبر: 33129290 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تقویت نظام مبتنی بر رقابت و شفافیت

تامین مواد اولیه؛ مهمترین چالش رونق تولید

مدیرعامل بورس کالا: دو چالش اصلی بنگاه‌های تولیدی در سال رونق اقتصادی، تامین مواد اولیه و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است

صاحب‌خبر -
حامد سلطانی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی یکی از چالش‌های این بنگاه هاست و اگر بخواهیم به سمت قیمت گذاری مواد اولیه پیش برویم و قیمت ثابت برای آن‌ها در نظر بگیریم ممکن است عده‌ای از تولید کننده‌ها طمع کرده و از قیمت ثابت استفاده کنند و مواد اولیه را صادر کرده و این مواد اولیه صرف بازار داخل نشود.
<div id="video-display-embed-code_3546603"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2436037/3546603?width=350&height=250"></script></div>
وی ادامه داد: مواد اولیه حتما باید در یک ساختار رقابتی و قیمت‌های مناسب به بازار صنایع پایین دستی ارائه و در چرخه تولید استفاده شود و خارج از نظارت‌هایی که نهاد‌های نظارتی مثل سازمان نظارت و ... دارند، خود انجمن‌ها و شرکت‌های تولیدی نیز باید در سال رونق تولید کمک کنند که این مواد اولیه که مایحتاج مردم است حتما در فرآیند تولید وارد شود.
سلطانی نژاد افزود: خود تولید کننده‌ها باید نظارت همگانی داشته باشند، چون هر چه ما بخواهیم نظارت‌ها را به سمت متمرکز و نظارت‌های دولتی و قانونی پیش ببریم باز هم باید خود واحد‌های تولیدی نظارت داشته باشند و تاکید ما این است که در سال رونق تولید باید نظام مبتنی بر رقابت و شفافیت را تقویت کنیم.
مدیر عامل بورس کالا گفت: اگر بخواهیم به سمت قیمت گذاری پیش برویم یا به سمت توزیع یارانه حرکت کنیم در سیستم توزیع قطعا به مشکل خواهیم خورد.

 تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی؛ دومین مشکل بنگاه‌های اقتصادی 
مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه دومین چالش بنگاه‌های اقتصادی تامین مالی است، گفت: در بورس کالا با استفاده از سلف موازی یا پیش فروش محصولاتی که قرار است در آینده تولید شود می‌توانیم تامین مالی را انجام دهیم.
وی ادامه داد: برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی سقف اعتبارات در سیستم بانکی پر است و آن‌ها نمی‌توانند تامین مالی کنند به همین دلیل آن‌ها می‌توانند به بازار سرمایه مراجعه کنند و از ابزاری، چون سلف موازی استفاده کنند که در سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان تامین مالی داشته است.
<div id="video-display-embed-code_3546622"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2436037/3546622?width=350&height=250"></script></div>
سلطانی نژاد با اشاره به شوک ارزی که به بازار وارد شده است، گفت: نوسانات ارز اگرچه اتفاقات ناخوشایندی در اقتصاد ما رقم زد، اما از یک طرف فرصت صادرات را هم برای بنگاه‌های تولیدی ما فراهم کرد و برای اینکه سرمایه مورد نیاز واحد‌های تولیدی تامین شود، آن‌ها می‌توانند از این فرصت صادراتی استفاده کنند.
وی افزود: یکی از وظایف بازار سرمایه و بورس کالای ایران این است که فرآیند تامین مالی در کشور را هموار کنند و اگر روش سلف موازی جایگزین روش‌های سنتی تامین مالی شود هم برای بنگاه‌های اقتصادی خوب است و هم یک راه حل کاملا شرعی و منطبق با موازین اسلامی است و بورس کالا هم آمادگی دارد که این روش را به نهاد‌ها و شرکت‌هایی که نیاز دارند ارائه دهد.
سلطانی نژاد افزود: از طرفی این روش برای جذب نقدینگی هم هست و بسیاری از مردم که در حال حاضر نمی‌دانند منابع مالی خود را به چه سمتی هدایت کنند می‌توانند به بازار سرمایه وارد کنند و اثرات مثبت آن را در آینده خواهیم دید.

 باید به سمت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی پیش برویم 
مدیر عامل بورس کالا درباره فضای کسب و کار گفت: فضای کسب و کار از فرآیند صدور مجوز‌ها و تعریف یک فعالیت اقتصادی در قالب یک بنگاه شروع می‌شود تا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، تامین مواد اولیه و نهایتا بحث فروش محصول‌ها و همه این‌ها فضایی را می‌طلبد که فعالان اقتصادی بتوانند در آن فضا سالم کار کنند.
وی ادامه داد: اینکه ما فرآیند صدور مجوز‌ها را به سمتی پیش ببریم که بنگاه‌ها نتوانند براحتی فعالیت کنند حتما به فضای کسب و کار آسیب می‌زنیم.
سلطانی نژاد گفت: در حوزه فروش هم اگر فضایی فراهم نشود که در ساز و کار رقابتی محصول به فروش برسد و بنگاه تولیدی مجبور شود محصول خود را با قیمت ثابت عرضه کند، فعالیت اقتصادی اش فاقد توجیه خواهد بود و فضای کسب و کار به سمت صرفه اقتصادی پیش نخواهد رفت.
وی ادامه داد: باید فعالیت‌های نوآورانه را تشویق کنیم و شرکت‌های استارتاپی را که در این زمینه فعالیت می‌کنند تشویق کنیم، چون فروش یک سری محصولات که مشکلی از جامعه را حل نمی‌کند اتلاف منابع است و ما باید به سمت فعالیت‌هایی پیش برویم که کار معیشت مردم را تسهیل می‌کند و مردم کار خود را با هزینه کمتری انجام می‌دهند.
سلطانی نژاد افزود: ما باید در زمینه صدور مجوز، تامین سرمایه در گردش، فروش محصول مبانی و مقرراتی تدوین کنیم که حمایت گر فعالان اقتصادی کشور باشد.

 با تکیه بر اقتصاد داخلی تحریم‌ها را پشت سر می‌گذاریم 
مدیر عامل بورس کالا گفت: با تکیه بر اقتصاد داخلی و فضای داخلی کشور و استفاده از همه نهاد‌های تولیدی داخلی می‌توانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: هر چند در تبادلات مالی با کشور‌های خارجی هم می‌توانیم به سمت حداکثر جذب پول و تهاتر و مبادلاتی که مبتنی بر جابجایی پول حداقلی باشد پیش برویم.
سلطانی نژاد گفت: بار‌ها سعی شده به سمتی پیش برویم که تهاتر با کشور‌های همسایه ایجاد کنیم هرچند موانعی ایجاد شده، اما برای تامین نیاز داخل سیاست گذاری از جانب مسئولین صورت گرفته است و فضا باید به طوری فراهم شود که به سمت تبادلات بدون جابجایی پول و یا حداقل پول پیش برویم و برای همین امر باید بازاریابی خوبی در کشور‌های منطقه انجام دهیم و ضمن اینکه صادرات داشته باشیم واردات هم داشته باشیم و موازنه‌ای بین صادرات و واردات ما بوجود بیاید.

 دولت و مجلس نقش فراهم کننده زمین بازی برای فعالان اقتصادی را دارد 
مدیرعامل بورس کالا درباره نقش بازدارنده دولت و نهاد‌های حاکمیتی در سال رونق تولید گفت: دولت و مجلس نقش فراهم کننده زمین بازی برای فعالان اقتصادی را دارند و زمانی که این نقش به سمتی پیش برود که جنبه مداخلات را در فرآیند و کار‌ها به خود بگیرد ممکن است عامل بازدارنده داشته باشد.
وی ادامه داد: بعنوان مثال مداخلاتی که در حوزه قیمت گذاری اتفاق می‌افتد هر چند با نیت خیر مسئولین انجام می‌شود و می‌خواهند قیمت‌ها برای مردم افزایش پیدا نکند، اما سیاست‌های قیمت گذاری طی دوره‌های مختلف در کشور ما جواب نداده است.
وی با اشاره به اینکه ما چندین شوک ارزی را طی دوره‌های مختلف در دهه هفتاد، اوائل دهه نود و سال گذشته تجربه کردیم، گفت: در همه شوک‌های ارزی سیاست به سمت ثبات قیمتی و کنترل قیمت‌ها پیش رفته که موثر نبوده و اگر ما در یک نظام رقابتی اقتصادمان را پیش ببریم در زمانی که دچار شوک ارزی شویم می‌توانیم با وضع مالیات و عوارض، از افرادی که درآمد‌های ناگهانی کسب کردند مالیات و عوارض بگیریم و با یک بازتوزیع عادلانه آن را بین مردم و فعالان اقتصادی توزیع می‌کنیم.
سلطانی نژاد افزود: سیاست کنترل و ثبات قیمت‌ها تجربه موفقی نبوده و ما باید از آن پرهیز کنیم و همچنین یکی از موانع رونق تولید مداخلاتی است که در قیمت گذاری انجام می‌شود.
مدیر عامل بورس کالا درباره واردات کالا گفت: اگر واردات کالا به سمت کالا‌های سرمایه‌ای پیش برود موجب رونق تولید خواهد شد و به جای اینکه محصول ساخته شده را وارد کنیم ماشین آلات تولید آن محصول را وارد می‌کنیم که این امر به نفع رونق تولید است.
وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم همیشه مصرف کننده فناوری باشیم، اما دربرخی صنایع باید قبول کنیم که باید ماشین آلات و مواد اولیه را تولید کنیم بعنوان مثال در بورس کالا شاهد هستیم که برخی مواد اولیه شیمیایی تولید کفش با کمبود روبروست و ما برای رونق تولید کفش باید این ماده اولیه را وارد کنیم و کفش تولید کرده و آن را صادر کنیم.

نظر شما