شناسهٔ خبر: 33119945 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در آستانه سالروز شهادت علی(ع)؛

نوای «خداحافظ علی جان» شنیدنی شد/ هم‌آوایی مذهبی با هزینه شخصی

سرپرست گروه هم‌نوایی «الغدیر» با اعلام انتشار تازه‌ترین اثر تولید شده این گروه همزمان با سالروز شهادت حضرت علی(ع) از کمبود حمایت نهادهای دولتی از گروه‌های مذهبی انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

هادی نصیری سرپرست گروه هم آوایی و تواشیح بین‌المللی «الغدیر» تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های انجام گرفته این گروه توضیح داد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته همزمان با سالروز شهادت حضرت علی (ع) قطعه‌ای را با عنوان «خداحافظ علی جان» تولید کردیم که همزمان با شب‌های گرامی قدر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. در این قطعه که با حال و هوایی متفاوت تولیدشده احسان جاودان شاعر، علی افسری تنظیم‌کننده و حسن سفری به عنوان صدابردار حضور دارند.

وی افزود: همان گونه که مخاطبان با کم و کیف فعالیت‌های گروه هم نوایی الغدیر آشنایی دارند ما به جای استفاده از ساز تلاش می‌کنیم با بهره‌مندی از افکت‌های صوتی و آواهای انسانی که در اصطلاح به آن «آکاپلا» گفته می‌شود، فضای متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم که عمدتاً در حوزه‌های آئینی و ملی تولید شده و می‌تواند در نوع خود موردتوجه قرار گیرد. البته یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های تولید این آثار، نیاز جامعه به این گونه تولیدات مذهبی از دریچه موسیقی است که امیدوارم توانسته باشیم در این راه عملکرد مؤثری داشته باشیم.

این عضو گروه هم‌نوایی «الغدیر» ادامه داد: گسترش دامنه مخاطبان و علاقمند کردن درصد بالایی از نوجوانان و جوانان به تولیدات آئینی به صورت هم نوایی و هم آوایی از مهم‌ترین رسالت‌های گروه «الغدیر» است. به هر حال شعار اصلی گروه، رویکردی متفاوت در عرصه تولید و اجرای هم آوایی است که در راستای رسیدن به این هدف و شعار مهم تاکنون قدم‌هایی برداشته است که موردتوجه رسانه‌های مختلف از جمله صداوسیما قرار گرفته است. استفاده از مضامین جدید در تولیدات، اجرای میدانی، هیجانی و شناور و پرهیز از اجراهای خشک و کلیشه‌ای از نکات دیگری است که موردتوجه مخاطبان قرار گرفته است.

نصیری با اشاره دیگر ویژگی‌های کاری گروه «الغدیر» گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که در این عرصه توسط ما و تعدادی دیگر از گروه‌های فعال مذهبی صورت گرفته، باید با تأسف اعلام کنم که هیچ حمایت مادی از سوی مسئولان صورت نگرفته و گروه ما بدون حامی مالی و تنها با هزینه شخصی اعضای گروه طی هشت سال اخیر بیش از هشتاد اثر تولید کرده که خوشبختانه این تولیدات به کرات در شبکه‌های مختلف رادیوی و تلویزیونی پخش شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: به هر حال در گذشته مجالس و برنامه‌هایی که میزبان گروه‌های همخوانی و تواشیح بودند محدود به مسجد و هیأت‌های مذهبی بود اما گروه بین‌المللی الغدیر در کنار تعدادی دیگر از گروه‌ها با تلاش مضاعف و تغییر ذائقه عامه مخاطبان در سال‌های اخیر به عنوان یک آیتم اصلی در سمینارهای بین‌المللی، همایش‌های ملی، نمایشگاه‌ها و ایونت‌های تجاری شناخته شده است.

نظر شما