شناسهٔ خبر: 33119258 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:

عدم استفاده شهرداری از ماشین‌های مکانیزه آبیاری/ شهرداری مشکل آب را جدی نگرفته است

دستورالعمل های زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد و در این رابطه وسایل مکانیزه ای جهت آبیاری فضای سبز شهرها نیز تهیه شده است اما باز هم، چنان چه در سطح شهر قدم می زنید باز هم اثری از استفاده وسایل مکانیزه و یا انجام روش های خاص دیده نمی شود و این سوال باقی است که فرهنگ سازی برای صرفه جویی آب تنها با شعار به ثمر نخواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خشکسالی و فرونشست دشت ها سبب شد تا زنگ خطر کنترل در مصرف آب به صدا در آید و بدین ترتیب دستورالعمل های ویژه ای به همه ارگان ها برای رسیدن به این مهم تدارک دیده شود. این در حالی است که شهرداری تهران که خود از ارگانهایی است که مستقیما با مردم در ارتباط است و حجم زیادی از آب برای نگهداشت شهر را مورد استفاده قرار می دهد متهم اصلی افزایش بی‌رویه آب است. صحنه های بسیاری از آبیاری فضای سبز تا کنون به چشم خورده است که شهرداری با روش های غیر اصولی و در ساعات نامناسب  اقدام به آبیاری فضای سبز کرده است. با این وجود شاید آبیاری فضای سبز در مقایسه با شستن نرده ها منطقی تر باشد. این روزها شست و شوی نرده های سطح شهر با شلنگ های پر فشار انجام می شود این در صورتی است که شهرداری دستگاه های مکانیزه دارد و بسیاری مواقع نرده ها را با این دستگاه ها شست و شو می دهند که عدم استفاده از آنان در این شرایط جای سوال دارد. در این رابطه خبرنگار برنا به سراغ شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، رفت و این مسئله را با او در میان گذاشت.

عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت: بناست در این رابطه به شهرداری تذکر بدهم. متاسفانه به‌رغم تاکیدات مکرر بنده در شورا و زنگ خطرهایی که در رابطه با کم آبی و خشکسالی طولانی مدت در ایران به صدا در آمده و سال هاست که کارشناسان در این رابطه صحبت می کنند باز هم در مدیریت شهری نتوانسته ایم این کار را انجام بدهیم و آقایان این موارد را جدی نگرفته اند.

امانی تاکید کرد: همیشه برای مصرف آب تذکر داده‌ام ولی شهرداری باز هم از تکنولوژی نو و جدید استفاده نمی کند و به‌رغم تاکیدات مکرری که داشتیم آموزشی به 18 هزار نیروی سازمان پارک ها و فضای سبز ارائه نمی شود و ظاهرا سیاست گذاری مناسبی داده نشده و تغییر روش نداده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بارش های مکرر سبب نشده که مشکل آب رفع شود، افزود:  بارش های مکرری وجود دارد و 50 میلیارد متر مکعب آب پشت سدها جمع شده اما باز هم تغذیه سفره های زیر زمینی اتفاق نیفتاده و نخواهد افتد.

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه به برخی موارد توجه نمی شود چرا که بخش مهمی از این سیلاب ها که پشت سدها بوده، رسوبات و تخریب خاک است.

امانی با اشاره به اینکه قصد دارد دوباره به شهرداری در رابطه با مصرف درست آب تذکر دهد، عنوان کرد:  هر چند مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز می گوید که تلاش می کنیم تا آبیاری قطره ای انجام بدهیم اما اخیرا افتتاحیه ی گلشن راز منطقه 22 را داشتیم که متاسفانه دیدیم هنوز از آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود و معتقد هستم مطالبه جدی و نظارت همگانی و  تذکر و حساسیت مکرر شهروندان را باید ضمیمه کارها کنیم.

وی اضافه کرد: باید آنقدر مردم به 137 زنگ بزنند و نسبت به این روش آبیاری اعتراض داشته باشند تا ناچار اقدامات مناسبی انجام شود.

امانی در رابطه با اقدام اخیر یکی از کارکنان شهرداری برای شستن نرده ها افزود: آبیاری فضای سبز بماند اما عذر بدتر از گناه شستن نرده ها با شلنگ آب است حتی اگر آب تصفیه شده نباشد حتی اگر آب فاضلابی باشد که باز چرخانی شده باشد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه وقتی تذکر می دهیم می گویند از آب چاه استفاده می شود و یا آب بازچرخانی شده فاضلاب است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری از وسایل مکانیزه استفاده نمی کند، عنوان کرد:  متاسفانه به‌رغم اینکه مدیریت شهری هزینه می کند و دستگاه های مکانیزه دارند تا آب کمتری مصرف می شود و این روش بهداشتی تر است و صرفه جویی در زمان و آب و انرژی صورت می گیرد اما از آن استفاده نمی شود و این امر جای تعجب دارد. در شهرداری هر کاری به یک پیمانکار داده شده است  و به این مسائل توجه نمی شود و به طور جدی باید به شهرداری و خدمات شهری تذکر داده شود. اگر درصدی صرفه جویی آب انجام شود باز هم ارزش دارد.

5

نظر شما