شناسهٔ خبر: 33118036 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

ورود جدی دولت به فاز کنترل نظام توزیع کالا

رئیس سازمان حمایت: مشکلات توزیع و تأمین را صفر می‌کنیم مرداد سال گذشته از سامانه جامع تجارت رونمایی شد. سامانه‌ای که می‌تواند مسیر تولید تا عرضه را شفاف کند. قرار بود این سامانه در تولیدات داخلی و وارداتی فعالیت خود را آغاز کند تا چالش‌هایی که در نظام توزیع وجود دارد، برطرف شود، اما با گذشت زمان فعالیت این سامانه در بخش داخلی به فراموشی سپرده و دست و پا شکسته در حوزه واردات فعال شد.

صاحب‌خبر -

مشکل ما در تأمین و شبکه توزیع است
عباس تابش رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به خبرنگار «ایران» می‌گوید: قبل از اینکه نگران گرانفروشی‌ها باشیم باید مشکلات تأمین و توزیع را حل کنیم.
پرونده‌های گرانفروشی زیاد نیست
وی ادامه داد: با بررسی پرونده‌هایی که به سازمان حمایت آمده است تعداد پرونده‌های گرانفروشی بسیار کمتر از سایر پرونده‌ها است. بیشترین مشکل ما در تأمین کالا و شبکه توزیع است. رئیس سازمان حمایت اعتقاد دارد که برای عبور از چالش‌های مربوط به بازار باید سراغ سامانه جامع تجارت برویم.
خبر خوش اول
وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت بزودی اجرایی می‌شود، گفت: از این طریق می‌توان شبکه‌ای منسجم و با ضریب اطمینان بالا داشت و از سویی چالش‌های توزیع و تأمین را به صفر رساند.
با احتکار به گرانی دامن می‌زنید
وی تأکید کرد: قاطعانه می‌گویم که همه کالاهای مورد نیاز مردم در کشور وجود دارد و هر چه قدر این حس در مردم باشد که بخریم و انبار کنیم، به افزایش گرانی کالاها دامن می‌زنند.
نیازمند کمک مردمی هستیم
وی اضافه کرد: این یک واقعیت است که توان ما برای بازدید و نظارت بر کل کشور بسیار پایین است و اگر کمک مردمی نباشد، قطعاً برای نظارت بر بازار با مشکل مواجه خواهیم شد؛ لذا ما از مردم درخواست می‌کنیم که در رصد انبارها، گرانفروشی و جابه‌جایی غیرمنطقی کالا به این سازمان کمک کنند.
بازرسی‌هایی که انجام شد
رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درخصوص آمار بازرسی‌ها و نظارت‌های صورت گرفته توسط این سازمان گفت: بازرسی‌های این سازمان در سال 97 به نسبت 96، 8 درصد از لحاظ عددی افزایش یافته ولی از نظر ارزشی، 1245 درصد بالاتر رفته است و از طرف دیگر میزان جرایم وصولی 76 درصد، بازرسی‌های مشترک 32 درصد و تعداد پرونده‌های قاچاق تشکیل شده به میزان 76 درصد افزایش یافته است؛ این درحالی است که نه به لحاظ بودجه‌ای و نه به لحاظ نیروی انسانی، بر توان این سازمان افزوده نشده و حتی 20 نفر از پرسنل ما نیز کم شده‌اند.
کاهش دلالی
پایان دلالی با تجمیع تولید و عرضه از جمله مزایای سامانه جامع تجارت است. این سامانه سازوکارهای تولید تا عرضه را شفاف می‌کند و زمانی که صحبت از کمبود کالایی به میان می‌آید، بر اساس سامانه یاد شده می‌توان مبادی ورودی و خروجی کالا را رصد کرد.
نقش آفرینی در تجارت خارجی
در بخش تجارت خارجی سامانه جامع تجارت توانست نقش آفرین باشد ولی در تجارت داخلی این سامانه حرکت جدیدی نکرده است. علت این اتفاق هم در الزامی نبودن تجارت از طریق سامانه جامع تجارت است. وقتی تولید تا عرضه را سامانه جامع تجارت کنترل کند و این امر برای تولیدکنندگان در تمام بخش‌ها الزامی شود، دیگر خبری از کمبود کالا نخواهد بود و تأمین هم به دقت صورت می‌گیرد.
شکر چرا کمیاب شد؟
به‌عنوان مثال گفته می‌شود اگر شکر در سامانه جامع تجارت وجود داشت هیچ زمان صف برای خرید آن شکل نمی‌گرفت چرا که در زمان اوج مصرف یعنی ماه رمضان، توزیع بدرستی انجام می‌شد. از آنجا که سامانه یاد شده نتوانست بخوبی اجرا شود، واردات و توزیع شکر با معضل‌هایی مواجه شد که البته با واردات انبوه این کمبود شکر در حال حل شدن است.
کاهش قاچاق
محسن شیری کارشناس اقتصادی معتقد است: سامانه جامع تجارت (سامانه یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت) دو هدف دارد. یک؛ بحث یکپارچه‌سازی فرآیند تجاری در کشور و ایجاد شفافیت تجاری و دوم؛ بعد نظارتی این سامانه بر زنجیره کلان صادرات و واردات کشور است.با استفاده از این سامانه، انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت خواهد شد و پدیده قاچاق کاهش خواهد یافت.
خداحافظی با احتکار
سال گذشته تابش در مراسم رونمایی از سامانه جامع تجارت گفته بود: این سامانه با همکاری مرکز تجارت الکترونیک برای ساماندهی تجارت داخلی و فرامرزی و ایجاد درگاه واحد از سوی تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مجوز دهنده ایجاد شد. طبق این سامانه هر کسی که به هر دلیلی کالایی بیش از نیاز خود ذخیره‌سازی کرده، موجودی خود را باید در این سامانه اظهار کند، در غیر این صورت احتکار به حساب می‌آید.
خبر خوش دوم
خبر خوش دیگری که رئیس سازمان حمایت داد، ایجاد کمیته ویژه برای رسیدگی به پرونده شرکت‌های خودروسازی و مونتاژی است.
کمیته ویژه تخصصی
وی گفت: از آنجا که این روزها مشکلات خودرویی زیاد شده است، به تعزیرات پیشنهاد دادیم که کمیته ویژه و تخصصی در حوزه خودرو شکل گیرد تا پرونده‌ها با سرعت بررسی شود و حق مردم بیش از این تضییع نشود.
پرونده‌ها به تعزیرات رفت
تابش گفت: پرونده شرکت‌های هاوال، کرمان موتور، بسترن و c3 را به‌دلیل شکایت‌های مردمی و تعویق در تحویل خودرو به تعزیرات ارسال کردیم.

بــــرش
سامانه جامع تجارت بخش‌های فرامرزی و تجارت داخلی را پوشش می‌دهد به گونه‌ای که با راه‌اندازی آن فرآیند‌های مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت در تجارت داخلی وخارجی شفاف می‌شود.
سامانه جامع تجارت از کجا شروع شد؟
14 اردیبهشت 97 بود که سازمان توسعه تجارت  طی بخشنامه ای اعلام کرد که سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت منتقل شود. این امر به منظور تسهیل و تسریع فرآیند‌های ثبت واردات کالاهای مجاز به کشور توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی واجد شرایط صورت گرفت تا یکپارچه‌ سازی فرآیند ثبت انجام شود و شفافیت اقتصادی که مورد تأکید است، صورت گیرد. بعد دیگر تجارت داخلی است، بدین جهت کالاهایی که در شهرهای مختلف تولید می‌شود از طریق سامانه یاد شده به مراکز عرضه می‌رسد و دیگر دلالان نمی‌توانند باعث برهم زدن بازار شوند.

کلمات کلیدی

صنعت، معدن و تجارت

ورود جدی دولت

توزیع کالا

نظر شما