شناسهٔ خبر: 33117997 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ بدون اجازه کنگره به عربستان و امارات سلاح می‌فروشد

بازارگرمی تسلیحاتی در وضعیت اضطراری ملی

«وضعیت اضطراری ملی» عبارتی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هرگاه که می‌خواهد کنگره را نادیده بگیرد و کار خودش را بکند، از آن استفاده می‌کند. او با مستمسک قرار دادن این عبارت، اعلام کرده؛ قصد دارد بدون اجازه کنگره 8.1 میلیارد دلار به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن سلاح بفروشد. در حالی که در قانون اساسی امریکا آمده است، تمام قراردادهای تسلیحاتی باید در کنگره بررسی و رأی‌گیری شود و پس از آن وارد فاز اجرایی شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش دیفنس نیوز، سال گذشته میلادی کنگره امریکا به خاطر نگرانی‌های جدی که در پی نقض‌های آشکار و پی در پی حقوق بشر در یمن توسط ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی داشت؛ فروش سلاح به عربستان و امارات را به حالت تعلیق درآورد اما حالا دولت دونالد ترامپ بدون آنکه به کنگره از قبل اطلاع داده باشد، می‌گوید، بزودی به عربستان، امارات و اردن به ارزش 8.1 میلیارد دلار سلاح صادر خواهد کرد. ترامپ حتی فکر فشارهایی را که کنگره بر او وارد خواهد کرد تا از این تصمیم صرفنظر کند هم کرده است زیرا به یک تبصره از قانون اساسی امریکا متوسل شده است که به موجب آن اگر امریکا در «وضعیت اضطراری ملی» باشد رئیس جمهوری می‌تواند بدون اذن کنگره هر کاری بکند. جمعه شب به وقت واشنگتن، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در توجیه اقدام غیرقانونی ترامپ برای فروش فوری سلاح به عربستان، امارات و اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از سال 1979 به این سو دست کم در گذشته 4 دولت در امریکا از این تبصره استفاده کرده‌اند. این دولت قصد ندارد این رویه را به یک رویه متداول تبدیل کند. این به معنای نادیده گرفتن پروسه نظارت کنگره بر فروش‌های تسلیحاتی امریکا نیست بلکه یک اتفاق موردی است. این توجیه‌ها البته نتوانست اعضای کنگره را راضی کند و باب منندز، سناتور دموکرات برجسته مجلس سنا در واکنش به این اقدام ترامپ گفت، دولت دونالد ترامپ رسماً به کنگره اطلاع داده به عربستان و امارات سلاح خواهد فروخت بدون اینکه قراردادهای فروش سلاح با این دو کشور را به کنگره ارائه کند، در حالی که براساس قانون باید فروش سلاح به عربستان و امارات مورد بررسی کنگره قرار گیرد. کنگره در چنین قراردادهایی حق اعتراض دارد.
منندز افزود: من متأسف شدم اما شگفت زده نشدم زیرا دولت ترامپ یک بار دیگر در اولویت دادن به منافع امنیت ملی ما یا دفاع از حقوق بشر ناکام ماند و در عوض به کشورهای خودکامه‌ای مانند عربستان سعودی لطف کرد.
مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی سنا نیز از این اقدام دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت، فریب کنگره اشتباهی بزرگ خواهد بود. کریس مورفی، سناتور دموکرات هم این کار را یک اقدام خطرناک دانست و گفت: اگر ما جلوی این سوء‌استفاده از قدرت را نگیریم برای همیشه حق قانونی خود برای نظارت بر فروش‌های تسلیحاتی را از دست می‌دهیم.
جاستین آماش، نماینده جمهوریخواه که در هفته‌های اخیر به یکی از منتقدان تند ترامپ تبدیل شده نیز در صفحه توئیتر خود نوشت، ترامپ دوباره کنگره را دور زد؛ این‌بار با فروش میلیاردها دلار سلاح به سه کشور از جمله رژیم بی‌رحم سعودی. کنگره باید قدرت خود را بازیابد. چه زمانی قوه قانونگذاری می‌خواهد مقابل قوه اجرایی بایستد؟
حالا هم منندز و هم مورفی می‌کوشند ثابت کنند که اقدام ترامپ ملزومات استفاده از تبصره «وضعیت اضطرار ملی» و دور زدن کنگره با استناد به این تبصره را ندارد و با این کار مانع فروش فوری و خارج از عرف سلاح به عربستان، امارات و اردن شوند. البته این دو عضو کنگره جزئیات تلاش‌های خود را رسانه‌ای نکرده‌اند.

کلمات کلیدی

ترامپ بدون اجازه

عربستان و امارات

بازارگرمی تسلیحاتی

نظر شما