شناسهٔ خبر: 33117860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» از رشد ورود نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزارش می‌دهد

اقبال نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه

بر اساس آمارهای مربوط به ورود و خروج وجه نقد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری،

صاحب‌خبر -

گروه بورس|هادی سلگی|

بر اساس آمارهای مربوط به ورود و خروج وجه نقد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طی هفته منتهی به 27 اردیبهشت ماه ورودی این صندوق‌ها بیش از خروجی آنها بوده است. بر اساس این آمار طی این بازه زمانی به میزان 3.4 میلیارد تومان وجه نقد وارد این صندوق‌ها و در سوی دیگر 3.2 میلیارد تومان از آنها خارج شده است. احسان طیبی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت این موضوع به «تعادل» گفت: بازار سهام اخیرا رشد بالایی داشته است و این موضوع موجب توجه و اقبال مردم به این بازار شد. به گفته وی از آنجایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران با بازار آشنایی ندارند اولین‌بار ترجیح می‌دهند که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش «تعادل» اخیرا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است که اعتماد مردم به بازار سرمایه بیشتر از گذشته شده است. زهرا سعیدی با اشاره به وضعیت شاخص‌های بورس در ماه‌های اخیر، گفته است: هر چند نوسان در این حوزه وجود داشته، اما اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری‌های بورسی افزایش یافته است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه متاسفانه در شرایط فعلی جنگ روانی، بیش از جنگ اقتصادی نمود داشته است، افزود: علت بی‌انگیزه شدن مردم در بره‌هایی از زمان در راستای سرمایه‌گذاری‌های مولد همین فضای روانی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم در نوسانات ارزی متضرر شدند، گفته است: فعالیت دلالان در بازار ارز باعث شده بیشترین مراجعات به نمایندگان مجلس مال‌باختگان در حوزه خرید و فروش ارز باشند.این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه پس از متضرر شدن عده کثیری از مردم از بازار ارز و سایر بازارها اقبال خوبی به سمت بورس ایجاد شده است، گفت: خوشبختانه بورس با ایجاد فضای مطمئن توانسته اعتماد عمومی را جلب کند. سعیدی مبارکه با تاکید بر اینکه متغیرهای خارجی نیز در وضعیت بازار ارز و همچنین بورس موثر است، افزود: خوشبختانه اکنون اعتماد عمومی به بورس افزایش یافته، از این‌رو دولت باید تاثیر متغیرهای خارجی و حتی داخلی را بر آن به حداقل ممکن برساند تا اعتماد مردم نسبت به این بازار نیز کاهش نیابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اقبال مردم به بورس آخرین و بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی دولت است، تصریح کرده است: دولت باید بتواند از این ظرفیت در مسیر ساماندهی نقدینگی استفاده کرده و در نهایت رونق تولید را منجر شود.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شده: دولت برای ایجاد انگیزه در مردم در راستای ورود به بورس باید تدابیر ویژه‌ای داشته و خود تامین کافی ارایه کند.

آمارهای مربوط به جریان نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوعی تاییدکننده گفته‌های این نماینده مجلس در خصوص اقبال مردم به بازار سرمایه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشترین جاذبه را برای کسانی که تازه وارد بازار سرمایه می‌شوند، دارد، چراکه تازه‌کاران به دلیل عدم آشنایی با بازار به صندوق‌های سرمایه‌گذاری رجوع می‌کنند که با توجه به مدیران و متخصصانی که در این صندوق‌ها وجود دارد سرمایه آنها از بسیاری ریسکها در امان باشد.

بر اساس آمارهای مربوط به ورود و خروج وجه نقد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طی هفته منتهی به 27‌اردیبهشت ماه ورودی این صندوق‌ها بیش از خروجی آنها بوده است. بر اساس این آمار طی این بازه زمانی به میزان 3.4 میلیارد تومان وجه نقد وارد این صندوق‌ها و در سوی دیگر 3.2 میلیارد تومان از آنها خارج شده است. آمارهای جزئی‌تر به تفکیک صندوق‌ها نشان می‌دهد که طی این یک هفته خروجی نقدینگی در صندوق‌های سهامی و مختلط بیشتر از ورودی آنها بوده است اما در مقابل این صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که همچنان در بازار صندوق‌ها جذابیت بیشتری دارند. این صندوق‌ها طی یک هفته مذکور 3.2 میلیارد تومان خروجی و 3.3 میلیارد تومان ورود داشته‌اند. لازم است گفته شود که حجم جریان وجوه در صندوق‌های با درآمد ثابت با فاصله بالایی بسیار بیشتر از دیگر صندوق‌ها است.

احسان طیبی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت این موضوع به «تعادل» گفت: بازار سهام اخیرا رشد بالایی داشت و این موضوع موجب توجه و اقبال مردم به این بازار شد. به گفته وی از آنجایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران با بازار آشنایی ندارند اولین‌بار ترجیح می‌دهند که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند.

طیبی درباره علت رشد ورودی‌های صندوق‌های ثابت نیز توضیح داد: این موضوع به سودهای بانکی مرتبط است. سودهای بانکی از زمانی که از روزشمار به ماه شمار تبدیل شده‌اند، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که پول خود را در صندوق‌های ثابت نگهداری کنند. چون این صندوق‌ها حداقل 20 درصد سود را برای مشتریان خود درنظر می‌گیرند و ماه شمار و روزشمار ندارند و اگر کسی سپرده خود را ابطال کند سودش از بین نمی‌رود ولی در بانک‌ها اگر سپرده‌گذار زودتر از پایان ماه وجه خود را بردارد تنها به حداقل موجودی او سود تعلق می‌گیرد، به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند که وجوه خود را در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا اینکه در سپرده‌های بانکی بماند. این دو علتی است که باعث شده نقدینگی بیشتر به سمت صندوق‌های ثابت حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره علت خروج وجوه نقدی در صندوق‌های سهامی نیز گفت: 10 روز پیش بود که شاخص کل سهام در مقطعی ریزشی سنگین کرد و از سوی دیگر برخی ریسک‌های سیاسی بر بازار سایه انداخت، مقداری نگرانی در بازار ایجاد و باعث شد که برخی سرمایه‌های خود را از بازار به صورت موقت خارج کنند.

احسان طیبی در ادامه درباره استراژی‌های موفقی که مدیران صندوق‌ها می‌توانند در حال حاضر داشته باشند، گفت: مدیران صندوق‌ها با ورود و خروج پول و نوسانات بازار استراتژی خود را آنچنان تغییر نمی‌دهند، چون صندوق‌های سهام طبق قانون باید حداقل 70‌درصد سهام داشته باشند و اینگونه نیست که بتوانند در جذر ومدهای بازار ترکیب خود را تغییر دهند. بنابراین در نهایت این صندوق‌ها می‌توانند در بازارهایی که احتمال منفی شدن دارند شاید درصد سهام خود را به نزدیک همان 70 درصد برسانند از طرف دیگر 20‌درصد سرمایه خود را به خرید اوراق مشارکت و امثالهم اختصاص دهند و در نهایت آن 5 تا 7 درصد اعتباری که می‌توانند استفاده کنند را کمتر و به صفر برسانند. بنابراین مدیران صندوق‌های سهامی هم خیلی قدرت مانوری ندارند که با کاهش قیمت بازار موجودی سهام خود را صفر کنند و هم اینکه با نوسانات بازار اصلا همراه نمی‌شوند و هیجانی عمل نمی‌کنند. ضمن اینکه در بلندمدت نگاه کنیم هنوز بازار بسیار ارزنده است و اگر هنوز بسیاری از شرکت‌ها با قیمت دلار و تورم کنونی منطبق نشده‌اند و جای رشد و سودآوری بالایی دارند، لذا بازار در حال حاضر ریسکی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ندارد.

وی درباره اینکه در حال حاضر استراتژی خرید و فروش سهام بهتر است یا سودگیری در مجامع نیز گفت: این بستگی به خود مدیران دارد، یکی استراتژی خرید و فروش روزانه یا ماهانه دارد و یکی خرید و نگهداری سهام. برای کسی که استراتژی خرید و نگهداری دارد خیلی فرق ندارد که نزدیک یا بعد از مجمع باشد، چراکه سهام را برای نگهداری می‌خرد و قاعدتا هم در بلندمدت سود بیشتری را کسب می‌کنند.

من خودم به شخصه خرید و نگهداری را ترجیح می‌دهم، اما بطور کل انتخاب این استراتژی‌ها به رفتارهای بازار ارتباط دارند.

طیبی افزود: اگر بخواهیم به بازار سال 93 برگردیم که بازار رکودی بود استراتژی خرید و فروش و خروج از بازار بهینه‌تر کار بود اما اکنون که رشد بازار سرمایه بیشتر به دلیل تورم نه بخش حقیقی اقتصاد، خرید و نگهداری ارجحیت دارد. با توجه به ریسک‌هایی مانندکاهش فروش نفت ایران که در بازار وجود دارد، به ضرر بازار است اما با توجه به تورم انتظاری هنوز رشد بالایی در بازار وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها درباره قوانین مربوط به دامنه نوسان هم گفت: بهتر است دامنه نوسان در بازار وجود نداشته باشد، اما با این حال به سمتی حرکت می‌کنیم که این دامنه نوسانات برداشته شود. در کل باید گفت که این موضوع باعث ایجاد اشکالی برای صندوق‌ها در بازار نشده است.

 

 

نظر شما