شناسهٔ خبر: 33117650 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مهم‌ترین علت گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر چیست؟

یک درمانگر اعتیاد گفت:کاهش میانگین سن اعتیاد و افزایش گرایش جوانان و قشر دانشجو به سوء مصرف مواد از مسائل نگران کننده است.

صاحب‌خبر -

کمال پرهون درمانگر اعتیاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عوامل اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر اظهار کرد: اعتیاد به عنوان یک بحران جدی اجتماعی، سازماندهی و نظم خانواده را به خطر انداخته و با مختل کردن عملکرد فرد باعث دگرگونی ساختاری در نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجتماع می‌شود.

پرهون بیان کرد: رشد زیاد  اعتیاد در کشور این مساله را به یک بحران اجتماعی تبدیل کرده است و آن چه که این بحران را جدی، خطر آفرین و تامل برانگیز کرده است، کاهش میانگین سن اعتیاد و افزایش گرایش نوجوانان، جوانان و قشر دانشجو به سوء مصرف مواد است.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد: دانشجویان به عنوان سرمایه‌های بزرگ فکری و نیروی انسانی بالقوه نقش بزرگ و انکار ناپذیری در موفقیت و رستگاری هر جامعه‌ای می‌توانند داشته باشند. از سوی دیگر این سرمایه‌های گران بها در معرض آسیب‌های جدی اجتماعی از جمله اعتیاد قرار دارند.

وی گفت: مواد مخدری از جمله حشیش، ترامادول و گل به دلیل باور‌های اشتباه در این که مصرف تفننی این مواد باعث اعتیاد نمی‌شود در بین دانشجویان شایع است، در واقع گرایش به سمت موادی است که سطح هوشیاری، قدرت یادگیری و پردازش اطلاعات را در آن‌ها افزایش و باعث افزایش تمرکز و بیداری در ایام امتحانات می‌شود.

پرهون با بیان اینکه سوء مصرف مواد مخدر باعث اختلال‌های روان شناختی می‌شود، افزود: اختلالاتی از جمله اضطراب، افسردگی، پرخاشگری با مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود و منجر به افت تحصیلی، کاهش تعاملات اجتماعی، انزوا، تنهایی و از بین رفتن فرصت‌های شغلی و کسب درامد در آینده خواهد شد.

این درمانگر اعتیاد بیان کرد: دوری از خانواده و حضور در جمع دوستان در خوابگاه نوعی حس کسب استقلال فردی اثبات توانایی‌های خود در افراد شکل می‌دهد که دارای جنبه‌های مثبت و منفی است.

وی افزود: در جنبه منفی می‌تواند با همراهی و آشنایی با افراد سود جو باعث خلق بحران و گرفتاری در دام اعتیاد شود همچنین نداشتن قدرت نه گفتن، اعتماد به نفس و عزت نفس پایین، درگیری در مسائل عاطفی، دشواری دروس تحصیلی، عدم تاب آوری در برابر مشکلات و چالش‌های موجود، نداشتن قدرت حل مساله و سبک حل مساله هیجان مدارا و اجتنابی، می‌تواند دانشجویان را به دنبال تسکین‌های موقت از جمله اعتیاد روانه و باعث اعتیاد آن‌ها می‌شود.

پرهون اظهار کرد: از جمله راهکار برای جلوگیری دانشجویان افزایش آگاهی دانشجویان در مورد آسیب‌های اعتیاد، کسب آگاهی لازم در مورد مواد مخدر و آسیب‌های جدی آن ها، افزایش فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی- فرهنگی در دانشگاه ها است.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد: از دیگر راهکار‌های جلوگیری دانشجویان به سمت مصرف مواد، آموزش رفتار‌های پیشگیرانه در سطح خوابگاه ها، آموزش پاسخ‌های مقابله‌ای موثر به کارگیری روش‌های آموزشی موثر برای افزایش آگاهی و بهبود نگرش، آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسئله عدم تاب آوری در برابر مشکلات و موانع موجود است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما