شناسهٔ خبر: 33115457 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نبیه بری به هیأت آمریکایی: لبنان، جنگ نمی‌خواهد

هیأتی آمریکایی به ریاست «الیوت انگل» (Eliot Engel) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز (شنبه) با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان، در بیروت دیدار کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

هیأتی آمریکایی به ریاست «الیوت انگل» (Eliot Engel) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز (شنبه) با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان، در بیروت دیدار کرد.

بر اساس گزارش شبکه لبنانی «المنار»، در این دیدار که «یاسین جابر» رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان لبنان نیز حضور داشت، درباره مسأله ترسیم مرزهای دریایی و زمینی جنوب لبنان (مرز با فلسطین اشغالی) بحث و تبادل‌نظر شد.

نبیه بری تأکید کرد: لبنان تمایلی به جنگ ندارد اما از حاکمیت، حقوق و ثروت‌هایش در خشکی و دریا نخواهد گذشت.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه گفت، درباره اوضاع کنونی لبنان «بدبین» نیست و کشورش توانسته با وحدت مراحل سخت‌تر از این را پشت سر بگذارد.

هیأت مذکور دیروز نیز با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان دیدار کرد و عون در دیدار دیروز از آمریکا خواست مشارکت گسترده‌تری در ترسیم مرزها این کشور با فلسطین اشغالی داشته باشد.

پس از اکتشاف چاه‌های نفت و گاز در دریای مدیترانه بویژه در مناطق مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، اختلافات دو طرف بر سر این منابع بیشتر شده است.

هفته گذشته، «دیوید سترفیلد» دستیار وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به فلسطین اشغالی به لبنان بازگشت و به اطلاع مقامات این کشور رساند که رژیم صهیونیستی برای آغاز مذاکرات غیرمستقیم با هدف حل اختلافات مرزی آبی و دریایی موافق است.

سترفیلد در دیدار هفته گذشته خود با «سعد الحریری» نخست‌وزیر، نبیه بری  و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان به آنها گفته است: «زمینه برای آغاز مذاکرات بر سه اصل فراهم شده است؛ اول اینکه تحت نظارت سازمان ملل باشد و در مرزهای میان دو طرف و از طریق مذاکرات غیرمستقیم میان ارتش لبنان اسرائیل در "ناقوره" برگزار شود، دوم: (نماینده) آمریکا حضور داشته باشد و سوم اینکه دو پرونده ترسیم مرزهای زمینی و دریایی به صورت همزمان باشد».

سال 2018 بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره 9 تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. 

 

نظر شما