شناسهٔ خبر: 33114120 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خبر انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی به گیلان صحت ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: خبر انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی برای دفن به استان گیلان صحت نداشت.

صاحب‌خبر -

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: خبر انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی برای دفن به استان گیلان صحت نداشت.

به گزارش ایلنا از رشت، قربانعلی محمدپور درباره انتشار مطلبی در برخی رسانه و فضای مجازی پیرامون انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی به استان گیلان برای تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی مردم گیلان و دوستداران محیط زیست گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال ۹۷ با جایگزینی واحد پالایش روغن گیلان با کارخانه تصفیه دوم روغن واریان در حاشیه شهر لوشان موافقت کرده است.

وی افزود: واحد مذکور دارای مجوز از اداره صمت برای بازیافت پسماندهای شیمیایی است اما با محدودیت ایجاد شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان صرفا به بازیافت (EDC  اتیلن دی کلراید) از میعانات پتروشیمی محدود شد.

محمدپور خاطرنشان کرد: این نوع از میعانات جزءپسماندهای دارای ارزش اقتصادی بالا و صادراتی است و به همین دلیل بازیافت می شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مراکز بازیافت این نوع مواد در استان‌های قزوین و مرکزی است که به دلیل مشابهت اقلیمی منطقه لوشان با استان قزوین با تاسیس این واحد در همان محدوده موافقت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با توجه به ضوابط استقرار واحدهای صنعتی موضوع ماده ۱۱ قانون هوای پاک تاسیس واحدهای بازیافت پسماند صنعتی محدودیت نداشته و براساس گزارش ارزیابی‌های انجام گرفته موضوع ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور در مناطق جنوبی استان قابل انجام است.

وی افزود: برابر آیین‌نامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ارسال و دریافت محموله پسماندهایی از این دست کاملا تحت نظارت کارشناسان حفاظت محیط زیست استان‌های مبدا و مقصد بوده و جزییات هر محموله با اجازه طرفین دریافت و مدیریت می‌شوند.

محمدپور ادامه داد: واحد بازیافت این مواد در لوشان، در واقع جایگزین صنعت آلاینده تصفیه دوم روغن شده و به لحاظ کمی و کیفی آلایندگی آن کمتر است.

وی تصریح کرد: بدیهی است بازیافت معمول (down cycliing) دارای پسماندهای نهایی فرایندی است که به ویژه به دلیل وجود حلالهای آلی پایدار (POPs) حتما باید تحت برنامه مدیریتی خاص به مراکز امحاء منتقل شود. برابر تعهدات و برنامه دریافتی از واحد پس از انجام فرایند بازیافت و تولید پسماندهای مورد نظر،شرکت مذکور تحت پایش این اداره کل ملزم به ارسال آن به مراکز امحاء است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: مدیریت پسماند عادی براساس قانون مدیریت پسماند بر عهده دولت بود و مدیریت پسماندهای صنعتی بر عهده تولیدکننده پسماند است و استقرار و رشد صنعت امحا و بازیافت نیز تا حدود زیادی به نیاز سنجی و امکان‌سنجی اقتصادی تولیدکننده‌ها بستگی دارد و پراکنش آمایشی آن بر همین اساس شکل می‌گیرد.

وی افزود: بدیهی است صنعت بازیافت در کشورمان یک صنعت نوپاست و ریسک آن نیز همیشه وجود داشته و دارد و باید با حمایت و هدایت همه مراجع ذی‌ربط ریسک آن به حداقل رسیده و میزان آلاینده های متعدد صنعتی را کاهش داد.

محمدپور ادامه داد: امروزه به دلیل عدم امکان بازیافت، بسیاری از پسماندها در طبیعت رها می‌شوند. آنچه که در برخی رسانه‌های غیررسمی در فضای مجازی مبنی بر انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی برای دفن در استان گیلان آمده بود صحت نداشته و این پسماندها تحت تدابیر و نظارت و پایش مستمر کارشناسان حفاظت محیط زیست گیلان صرفا برای بازیافت به واحد بازیافت کننده منتقل می‌شوند.

وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از نظرات و پیشنهادات همه دوستداران محیط زیست استقبال کرده و خود را ملزم به پاسخگویی می داند.

انتهای پیام

نظر شما