شناسهٔ خبر: 33113242 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نقش مخرب انگلیس در بحران یمن همچنان ادامه دارد

همشهری آنلاین: تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که صادرات سلاح انگلیس به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان همچنان نقش اصلی را در بحران بشردوستانه یمن ایفا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی افزود: پس از گذشت حدود ۴ سال از جنگ یمن و بدترین فاجعه انسانی جهان خبرهایی مبنی بر عقب نشینی نیروهای انصارالله از بندر الحدیده گزارش شده است.

گاردین اضافه کرد: عقب نشینی جنبش انصارالله از بنادر الحدیده، سلیف و راس عیسی یک گام به سمت اجرایی شدن توافق استکهلم بوده است. پیش از آنکه بتوان در مورد روند اجرایی صلح در یمن صحبت کرد، باید به عوامل مهمتری اشاره کرد.

به نوشته گاردین، برخی از نمایندگان مجلس انگلیس از وزیر امور خارجه این کشور برای اقداماتش در روند صلح یمن قدردانی کردند. نمایندگان در این نامه از دولت خواسته اند، "از هر ابزاری برای فشار بر امارات و عربستان استفاده کند تا جنگ را پایان دهند".

این روزنامه نوشت که نمایندگان در این نامه هیچ اشاره ای به فروش سلاح به ائتلاف عربی نکرده اند؛ موضوعی که نقش اصلی را در ایجاد بحران بشردوستانه در یمن ایفا کرده است.

عربستان از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلاف چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن "عبدربه منصورهادی" رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاد خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

دولت انگلیس مدعی کمک مالی ۱۲۰ میلیون پوندی به یمن در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است و نقش خود در فرایند صلح را پر رنگ جلوه می دهد.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که انتقادات نسبت به فروش سلاح انگلیس به ائتلاف عربی شدیداً افزایش یافته است.

روزنامه گاردین اشاره می کند، مشکل اصلی دولت انگلیس این است که حمله به مردم یمن و نقض قوانین بین المللی، مولفه اصلی راهبرد ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن است. اما حملات مفرط ائتلاف عربی به مردم مظلوم در جنگ یمن از آثار جانبی تصادفی نیست بلکه یک راهبرد نظامی موثر از سوی عربستان و متحدانش تلقی می شود.

گزارش‌ها حاکی است که تجاوز ائتلاف عربستان به یمن، تاکنون به کشته شدن هزاران یمنی بی‌گناه و ویرانی زیرساخت‌های این کشور منجر شده است.

گاردین ادامه داد: کارشناسان سازمان ملل معتقدند که حملات ائتلاف عربی بیشترین تلفات غیرنظامی را در یمن داشته است. آنها گفته اند، اعضای ائتلاف عربی اقداماتی را انجام داده اند که توسط یک دادگاه مستقل و شایسته، این اقدامات را جنایات جنگی اعلام می کند.

یک گروه با نام "گذرگاه امن یمن" (متشکل از سفرا و مقامات دفاعی سابق انگلیس) به "جرمی هانت" وزیرخارجه این کشور گفتند که تحریم های اقتصادی و حمله نظامی به غیرنظامیان نقض قانون بین المللی است. آنها همچنین از تعلیق فروش سلاح انگلیس به عربستان حمایت می کنند.

روزنامه گاردین با اشاره به حمایت گروه های مختلف در انگلیس برای توقف صادرات سلاح به ائتلاف عربی، واکنش دولت انگلیس برای توقف این اقدامات را زیر سوال برد.

نشریه انگلیسی با اشاره به نامه گروهی از نمایندگان پارلمان به هانت افزود: اگر این گروه خواستار استفاده از هر ابزاری برای توقف جنگ در یمن است، این ابزار باید شامل تعلیق فروش سلاح به ائتلاف تحت رهبری عربستان شود.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما