شناسهٔ خبر: 33112481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازخوانی جنایات سعودی علیه زنان از زبان لجین الهذلول

تهران- ایرنا- «لجین الهذلول» فعال حقوق زنان عربستان در مصاحبه با روزنامه گاردین به جنایات و سرکوب سعودی علیه زنان پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، در دنیای بیرون «لجین الهذلول» به‌عنوان یکی از زنان بانفوذ در جهان شناخته می‌شود اما در داخل کشور خویش به‌عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی معرفی شده است.

الهذلول در مصاحبه با گاردین می‌گوید، جنایاتی که سعودی در طول این مدت بر من انجام داده بسیار وحشتناک است، آنان با سرکوب فعالان در حقیقت به دنبال خاموش کردن اعتراض جامعه زنان در عربستان سعودی هستند.

الهذلول که در آوریل سال گذشته در حین رانندگی در کشور امارات بازداشت شد، می‌گوید، در ابتدا من به مدت سه روز در بازداشت انفرادی قرار داشتم و بعد از آزادی دوباره از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدم.

وی در ادامه می‌افزاید، با چشمان و دستان بسته به مرکز بازداشتگاهی گمنام در سعودی منتقل شدم که در آنجا از سوی نیروهای امنیتی بسیار مورد شکنجه و تهدید به قتل و تجاوز شدم.

الهذلول به مدت یک سال در بازداشت انفرادی نگهداری می‌شد.

الهذول می‌گوید در مرکز زندانی که من در آن نگهداری می‌شدم تعداد یازده زن دیگر بودند که آنان نیز به علت اقدام علیه امنیت ملی و حکومت پادشاهی سعودی به‌شدت تحت شکنجه بودند.

وی با توجه به هدایت جنبش زنان توسط وی در عربستان می‌گوید، مقامات حکومتی سعودی حقوق زنان را به‌عنوان سیلی محکمی بر حاکمیت خود تلقی می‌کنند و هرگز با حرکت و جنبش زنان موافق نبودند.

دکتر «هلا الدوسری» فعال برجسته حقوق بشر عربستان در مرکز حقوق بشر دانشگاه نیویورک نیز می‌گوید، سرکوب زنان در عربستان به‌عنوان یک اقدام بازدارنده در این کشور صورت می‌گیرد.

در سال گذشته وب‌سایت زنان بازداشت‌شده طی مطلبی در توئیتر عنوان کرد، زنان سعودی در زندان‌های این کشور سخت مورد آزار و شکنجه قراردادند و جهان غرب نیز هیچ توجهی به این سرکوب‌ها توسط حکام سعودی ندارند.

سازمان عفو بین‌الملل تاکنون چندین بیانیه علیه وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی صادر کرده است و از حکام سعودی می‌خواهد تا فعالان و حقوقدانان این کشور را مورد سرکوب نیروهای امنیتی قرار ندهد.

بر اساس بیانیه سازمان عفو بین‌الملل اکثر فعالان زنان سعودی در زندان «ذهبان» تحت بدترین شرایط حقوق بشری نگهداری می‌شوند.

خاورم **۹۴۷۳*۱۵۸۶

نظر شما