شناسهٔ خبر: 33112297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فروش تسليحات آمريکايي براي بازداشتن ايران

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا-مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا دستور داد توافقنامه هاي فروش اسلحه به ميزان 8.1 ميليارد دلار به اردن، عربستان سعودي و امارات عربي متحده براي مقابله با ايران به تصويب برسند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از اسپوتنيک، اين مطلب در اطلاعيه منتشره ديروز وزارت خارجه آمريکا گفته مي شود.
در اين اطلاعيه سخنان وزير خارجه آمريکا نقل مي شود که خاطرنشان مي سازد سخن بر سر 22 معامله براي فروش تسليحات به اردن، عربستان سعودي و امارات عربي متحده براي تقويت بنيه دفاعي اين کشورها است.
مايک پمپئوگفت:"فروش اين تسليحات کمکي براي متحدان ما بوده، ثبات در خاور ميانه را تقويت کرده و در بازداشتن جمهوري اسلامي ايران و دفاع از خود به اين کشورها کمک خواهد نمود".
پيشتر آمريکا در شرايط متشنج شدن اوضاع در اطراف ايران دستکم هفت کشتي جنگي را در خليج فارس يا در نزديکي آن مستقر کرده و سامانه هاي موشکي پاتريوت را به منطقه منتقل کرده بود.
پنتاگون اعلام کرده است اين تسليحات در پاسخ به نشانه هاي سطح بالاي آمادگي ايران براي اجراي عمليات تهاجمي عليه امريکا و جهت دفاع از منافع ايالات متحده به منطقه اعزام شده اند.
اين درحالي است که پيشتر دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا به سرپرست وزارت دفاع اين کشور پاتريک شاناهان اعلام کرده بود نمي خواهد با ايران بجنگد. ترامپ ابراز اطمينان کرده بود که ايران به زودي در واکنش به سياست قوي خاورميانه اي دولت آمريکا، مذاکره با آمريکا را آغاز کند. در عين حال آيت الله علي خامنه اي رهبر ايران نيز اعلام کرده کشورش نمي خواهد با امريکا بجنگد.
روابط واشنگتن و تهران پس از بيانات اخير مقامات جمهوري اسلامي درباره متوقف کردن برخي از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. ديرتر حسن روحاني ، رئيس جمهور ايران 60 روز به کشورهاي اروپايي عضو برجام مهلت داد تا طي اين مدت تعهدات بانکي و نفتي خود در برابر جمهوري اسلامي را اجرا کنند. روحاني نامه هايي با اين موضوع را براي رهبران بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين نوشت.
فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران بارها تهديد کرده اند که مي توانند در شرايطي تنگه هرمز را مسدود کنند.
روند رو به وخامت گرائيدن روابط امريکا و ايران پس از به قدرت رسيدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئيس جمهور امريکا ايران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمايت از تروريسم جهاني متهم مي کنند. رهبران ايران در پاسخ ضمن رد اين اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسليم نشده و به دنبال کردن خط مشي سياسي مستقل خود ادامه دهند

آمريکا ميلياردها دلار سلاح به عربستان و امارات مي فروشد
دونالد ترامپ، رئيس جمهوري ايالات متحده آمريکا مي گويد به دليل وضعيت اضطراري ناشي از وجود تنش ها با ايران، مجوز صدور ميلياردها دلار به عربستان سعودي، امارات متحده عربي و ديگر کشورها را صادر مي کند.
به گزارش خبرگزاري رويترز شماري از سناتورهاي آمريکايي روز جمعه اين خبر را اعلام کردند. اين در حالي است که مخالفت جدي در ميان نمايندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوريخواه با فروش سلاح به رياض و متحدانش وجود دارد.
رئيس جمهوري ايالات متحده پيش از اين مصوبه کنگره بر ممنوعيت فروش تسليحات به عربستان سعودي و امارات براي استفاده در جنگ يمن را وتو کرده بود.
به گفته شماري از معاونان نمايندگان کنگره ايالات متحده، دولت دونالد ترامپ به کميته هاي مجلس خبر داده که تصميم دارد 22 فقره قرارداد فروش سلاح به ارزش دست کم هشت ميليارد دلار را به کنگره بياورد.

تلاش دولت ترامپ در تسريع فروش سلاح به سعودي ها
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي؛ ماجراي فروش تسليحات از سوي دولت ترامپ به عربستان سعودي، موضوع دورزدن کنگره را مطرح کرده است.
آلن فيشر خبرنگار الجزيره انگليسي در گزارشي از واشنگتن گفت: کنگره آمريکا بازه زماني مشخصي براي بررسي فروش تسليحات از اين کشور به کشورهاي ديگر تعيين کرده است. اين امر سبب مي شود کنگره بتواند در مواردي که تشخيص بدهد مانع فروش اين تسليحات شود. کنگره اين کار را در گذشته انجام داده است. مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا حالا مي خواهد روند فروش تسليحات به شماري از کشورهاي حوزه خليج فارس را سرعت ببخشد. او با اين کارش مي خواهد کنگره را دور بزند. به گفته پمپئو حالا وضعيتي که پيش آمده است ازنظر امنيت ملي آمريکا فوريت دارد و آمريکا بايد از متحدانش در منطقه خاورميانه حمايت کند و آمريکا بايد اين کار را به علت بي ثباتي منطقه انجام بدهد که به ادعاي پمپئو ناشي از اقدامات ايران است. اما اعضاي کنگره ازجمله جمهوري خواهان حاضر در کنگره درباره هرگونه فروش تسليحات به کشورهاي منطقه در شرايط کنوني نگران هستند. سناتور ليندزي گراهام که از جمهوريخواهان است درباره اين مسئله ابراز نگراني کرده است. به نظر اين جمهوريخواهان، فروش تسليحات به عربستان سعودي در حاليکه فردي همانند محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي در بالاترين مناصب حکومتي قرار دارد و در قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار معترض عربستان سعودي دست داشته است با چه توجيهي انجام مي شود. البته شماري از جمهوري خواهان ديگر مي گويند حمايت آمريکا از جنگ عربستان سعودي در يمن کاهش يابد البته اگر نگوييم که اين پشتيباني کاملا قطع شود. سناتورهاي دموکرات نيز نگران اين مسئله هستند و مي گويند بايد درباره قانوني بودن اقدام پمپئو تحقيق شود. البته بعيد به نظر مي رسد آنها بتوانند ازنظر حقوقي و قانوني اين اقدام پمپئو را به چالش بکشند. تنها کاري که حالا دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بايد انجام دهد اين است که توجيه قانوني خود را در اين خصوص به صورت مکتوب به کنگره ارائه کند و درباره فروش هشت ميليارد دلار تسليحات به کشورهاي منطقه توضيح بدهد. به گفته پمپئو، اعضاي سنا بي ترديد اين اقدام را تاييد خواهند کرد.

ترامپ براي فروش سلاح به عربستان قانون را دور مي زند

 سناتور باب منندز: ترامپ کنگره را مطلع کرده است از يک راه گريز در قوانين فدرال براي دور زدن محدوديت در زمينه فروش تسليحات به عربستان استفاده خواهد کرد.
به گزارش  شبکه تلويزيوني الجزيره؛ باب منندز سناتور دموکرات آمريکايي گفت: دولت ترامپ در دفاع از حقوق بشر شکست خورده است چرا که از حکومت هاي استبدادي چون عربستان سعودي حمايت مي کند.
باب منندز گفت: دولت ترامپ نتوانست بهانه اي قانوني براي فروش سلاح به عربستان و امارات بياورد.
سناتور باب منندز اعلام کرد دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا, کنگره را مطلع کرده است که از يک راه گريز در قوانين فدرال براي دور زدن محدوديت در زمينه فروش تسليحات به عربستان سعودي استفاده خواهد کرد.
منندز, که عضو دموکرات اصلي کميته روابط خارجي سناي آمريکا است, گفت کنگره روز جمعه مطلع شد که دولت اعلاميه اي اضطراري صادر کرده است که به واشنگتن اجازه مي دهد به رغم مخالفت هاي کنگره, سلاح به عربستان سعودي, امارات عربي متحده و ديگر کشورها بفروشد. وي خاطر نشان کرد دولت ترامپ دليل اين کار را توضيح نداده است.
مخالفت ها در کنگره آمريکا با حمايت نظامي اين کشور از عربستان رو به افزايش است و بيش از يک سال است قانونگذاران جلوي فروش تسليحات به سعودي ها را به ارزش حدود دو ميليارد دلار گرفته اند.

نظر شما