شناسهٔ خبر: 33112136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

امنیت شغلی ۲۰۰ هزار نفر از قالی‌بافان خراسان شمالی نیازمند توجه ویژه است

R7719/P/S6,55/CT11

رئیس ملی مرکز فرش ایران گفت: امنیت شغلی ۲۰۰ هزار نفر از قالی‌بافان خراسان شمالی نیازمند توجه ویژه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، فرشته دستپاک امروز در کارگروه فرش دستبافت خراسان شمالی اظهار داشت: فرش دستباف برتری‌های فراوانی نسبت به زعفران و پسته دارد به طوری که اکنون در کشور بیش از 2 میلیون نفر به حرفه فرش بافی مشغول هستند.

وی با بیان اینکه فرش بیانگر هنر، فرهنگ و تمدن است افزود: در حرفه فرش‌بافی با سرمایه گذاری کم می توان ارزش افزوده بالایی را ایجاد کرد افزون بر این که فرش معرف فرهنگ تمدن و هنر می‌باشد، سبب توسعه و تولید در امر اشتغال می‌شود.

رئیس ملی مرکز فرش ایران با اعلام این خبر که تاکنون هیچ حرکت مثبتی برای توسعه و رونق اشتغال زایی در به سفرش صورت نگرفته است تصریح کرد: فرش به عنوان پرچم دوم جمهوری اسلامی ایران در جهان شناخته شده و این توانایی را دارد که با سرمایه 5 تا 10 میلیونی، بالاترین ارزش افزوده ایجاد کند به طوری که در خراسان شمالی این صنعت بیش از 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده اما عدم تامین امنیت شغلی، سبب عدم میل و رغبت افراد نسبت به حرفه فرش بافی شده است که در این راستا بی برنامگی دولت به وضوح به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به مشکلات این شغل خاطرنشان کرد: کاهش نوغانداری های کرم ابریشم، عدم تامین مواد اولیه و همچنین نبود رنگرزی سنتی در خراسان‌شمالی مشکلاتی را برای بافت فرش رقم زده است. همچنین علیرغم اینکه ایجاد موزه فرش در خراسان شمالی می توان است به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی شود اما همچنان نسبت به ایجاد موزه بی توجهی وجود دارد.

دستپاک در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر صنعت فرش در خراسان شمالی احوال خوبی ندارد افزود: با توجه به تامین اعتبار 19 هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شده در سرفصل هدفمندسازی یارانه ها در سال 98 هیچ قالیبافی بدون بیمه نخواهد بود. همچنین شهرک تخصصی فرش از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی بود که اکنون تنها چند سوله آن در حال آماده‌سازی است و این مهم جای بسی انتقاد دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان ایجاد 3 خانه فرش در شهرستان‌های بجنورد، اسفراین و شیروان در جهت حمایت از تشکل های قالیبافان را یکی از نیازهای استان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه دستمزد قالیبافان پاسخگوی نیازهای زندگی آنان می باشد، در نظر داریم برای به تعادل رسیدن این مهم شورای حقوق و دستمزد قالیبافان را در سطوح منطقه‌ای و ملی برگزار کنیم‌.

انتهای پیام/ ز

نظر شما