شناسهٔ خبر: 33112090 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

افزایش 32 درصدی گشت‌های مشترک سازمان حمایت در سال 1397

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به برخی آمارهای عملکردی سازمان متبوعش، تصریح کرد: نسبت به سال ۹۶ از لحاظ عددی حدود ۸ درصد افزایش بازرسی داشتیم در حالی که به لحاظ بودجه و نیروی انسانی افزایشی نداشتیم. همچنین به لحاظ ارزش حدود ۱۲۴۵ درصد افزایش پرونده داشتیم، به لحاظ جرایم وصولی ۷۶ درصد و به لحاظ گشت های مشترک ۳۲ درصد افزایش داشتیم و تعداد پرونده های قاچاق تشکیل شده ۷۶ درصد افزایش داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، عباس تابش در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز شنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بیان کرد: سازمان حمایت حلقه آخر نظارت بر بازار در بحث رصد و پایش است که مردم از آن موضوعاتی مانند گرانی و افزایش قیمت را سئوال می کنند.

یکصد قلم کالا را بر اساس دستور وزارتخانه در بازار رصد و تحلیل می کنیم

وی با بیان اینکه ما هم یکی از حلقه های رسیدن کالا به مردم و مصرف کننده هستیم که شناخت همه حلقه‌ها ضروری است، تصریح کرد: یکصد قلم کالا را بر اساس دستور وزارتخانه در بازار رصد و تحلیل می کنیم و اگر احساس کردیم برای کالایی نیاز به هشدار است، مکاتبه می کنیم.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در ادامه با اشاره به برخی کالاهایی که در بازار گران شد، اضافه کرد: در کالاهایی که دچار تنش شده است پس از ارایه هشدار به دستگاهای متولی تامین، شاهد کاهش قیمت بودیم.

۲ نوع قیمت گذاری داریم

تابش همچنین با یادآوری اینکه پس از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی و سران قوا، کار کارشناسی قیمت با سازمان حمایت است، گفت: دو نوع قیمت گذاری داریم. یکی مربوط به کالاهایی که مشمول قیمت گذاری است و یکی مختص کالاهایی است که شرکت‌ها قیمت گذاری می کنند و سازمان حمایت رصد می کند.

منشا گرانی‌ کالاهای خارجی افزایش جهانی قیمت کالا است

وی گرانی را با گرانفروشی متفاوت دانست و افزود: وقتی عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد،گرانی اتفاق می افتد و منشأ برخی گرانی‌ها که مربوط به کالاهای خارجی است، به دلیل افزایش جهانی قیمت کالا است و برخی تغییر قیمت ها متاثر از برخی تصمیمات داخلی و مصوبات قانونی است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به موضوع گرانی تن ماهی، بیان کرد: سالیانه ۲۰۰ هزار تن، ماهی برای تن نیاز داریم.۵۰ درصد این ماهی مورد نیاز وارداتی است و وقتی ارز این کالا از ۴۲۰۰ به نیمایی تغییر می کند، تن ماهی در بازار دچار افزایش قیمت می شود.

تابش در ادامه تصریح کرد: بخشی از افزایش قیمت تن ماهی به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه و بخشی دیگر به خاطر عدم تولید است.

وی با اعلام اینکه نظارت ها را استانی کردیم، گفت: شب و روز در استان ها در حال رصد و پایش هستیم.

اصناف برای کوچکترین کالای خود فاکتور ارایه دهند

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با تأکید بر اینکه از کیان اصناف باید دفاع کنیم، گفت: از اصناف هم می خواهیم که حتمآ فاکتور خرید کالاهای خود را داشته باشند و حتی برای کوچکترین واحد خرید خود مانند بیسکویت هم فاکتور دهند.

تابش با اعلام اینکه سامانه ۱۲۴ فعال و شبانه روزی است، افزود: مردم در رصد انبارها،گران فروشی ها و جابجایی غیر منطقی کالاها گزارش دهند.

مردم و اصحاب رسانه در کنار سازمان حمایت برای رصد بازار باشند

وی ادامه داد: مردم و اصحاب رسانه به قول فوتبالی ها به عنوان یار دوازدهم در کنار ما باشند، نظارت کنند تا بازار آرام شود.

افزایش1245 درصدی پرونده را نسبت به سال 96 داشتیم

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به برخی آمارهای عملکردی سازمان متبوعش، تصریح کرد: نسبت به سال ۹۶ از لحاظ عددی حدود ۸ درصد افزایش بازرسی داشتیم در حالی که به لحاظ بودجه و نیروی انسانی افزایشی نداشتیم. همچنین به لحاظ ارزش حدود ۱۲۴۵ درصد افزایش پرونده داشتیم، به لحاظ جرایم وصولی ۷۶ درصد و به لحاظ گشت های مشترک ۳۲ درصد افزایش داشتیم.

۴۰ گشت روزانه در سطح بازار تهران برای ماه رمضان داریم

تابش با اعلام اینکه تعداد پرونده های قاچاق تشکیل شده ۷۶ درصد افزایش داشت، گفت: برای بازرسی و نظارت بازار در ماه مبارک رمضان ۴۰ گشت روزانه در سطح بازار تهران داریم و کالا به اندازه کافی برای مردم داریم، نیازی نیست مردم کالا انبار کنند تا گرانی کاذب به وجود آید.

وی با اعلام اینکه تاکنون مصوبه ای مبنی بر بازگشت قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت برای سازمان حمایت ارسال نشده است،تصریح کرد: تا این لحظه هیچ وظیفه ای از سازمان حمایت به جایی منتقل نشده است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با یادآوری اینکه خودروسازی ما از دردهایی رنج می‌برد، اضافه کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت پکیجی برای درمان این درد تدوین کردند و این پکیج باید تمام و کمال اجرا شود تا نتایجش را ببینیم.

تابش در توضیح وضعیت خودرویی موجود در بازار گفت: این وضعیت بازار خودرو زمانی پیش آمد که مطالبات مردم یک میلیون خودرو بود و تولید خودرو ۴۰۰ هزار خودرو بود، یعنی عرضه نسبت به تقاضا خیلی کم بود. اکنون تولیدمان را در خودروسازی به ۲ هزار خودرو رساندیم و افزایش تولید و تحویل، قیمت ها را متعادل می‌کند که این موضوع در حال رصد است.

هیچ پیش فروشی را در خودرو سازی ها نداریم

وی با اعلام اینکه هیچ پیش فروشی را در خودرو سازی ها نداریم، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار خودرو به صورت ناقص در خودروسازی ها مانده است که تمام تلاش این است که با تامین قطعات، ساخته و کامل شوند تا به بازار ارایه شوند.

این عضو ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه دو خودورسازی ایران خودرو و سایپا برای تامین قطعلت داخلی به دست شرکتهای داخلی فراخوان دادند،گفت: ۳۸ میلیون دلار سایپا و ۴۰ میلیون دلار ایران خودرو از مجرای تامین داخلی قطعات صرفه جویی ارزی داشت.

تابش با بیان اینکه استفاده از روش های نوین بازرسی با استقاده از فناوری های نوین و IT در دستور کار است، افزود: مسوول و متولی اصلی بررسی کم فروشی سازمان ملی استاندارد است و مقیاس کم فروشی آنجاست، تفاهم نامه ای با این سازمان جهت رصد کم فروشی داریم.

وی همچنین در خصوص وضعیت نیروی انسانی سازمان متبوعش، گفت: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی بازرس داریم که به لحاظ استخدامی و بودجه ای باید خیالشان راحت شود و موضوع تبدیل وضعیتشان درست شود.

استفاده از بسیج و بسیج اصناف

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان اینکه با بسیج تفاهم نامه داریم که در راستای رصد بازار به سازمان حمایت کمک کنند، تصریح کرد: از رسانه ها خواهش می کنم انتقادهای غیرمبنایی و غیر کارشناسی در این شرایط حساس ارایه ندهند، یکی از برنامه های تلویزیونی، اطلاعات غیرکارشناسی در خصوص قیمت گوشت گرم وارداتی داشت که سبب التهاب جو بازار شد.

تابش گفت: سازمان حمایت قیمت برنج و قیمت گوشت دام زنده داخلی را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت گذاری کند و مبنای قیمت گذاری برنج داخلی و گوشت دام داخلی را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می کنیم.

کالا به اندازه کافی در ذخایر استراتژیک خود داریم

وی همچنین اضافه کرد: کالا به اندازه کافی در ذخایر استراتژیک خود داریم اما تامین کالا به موقع انجام نمی‌شود.

این عضو ستاد تنظیم بازار با اشاره به گرانی روغن موتور در بازار، بیان کرد: تولید روغن موتور به خاطر صفر شدن یارانه برخی مواد اولیه صنعتی اش کم شده بود، افزایش قیمت این کالا به این خاطر بود. همچنین افزایش بیش از ۶۰ درصد روغن موتور دیزلی و بیش از ۷۰ درصد روغن موتور بنزینی را رصد و رسیدگی می کنیم.

تابش ادامه داد: محصولات جدید روغن موتور با قیمت جدید و با لیبل و برچسب جدید به بازار در حال عرضه است.

وی با اعلام اینکه فروش سبدی مانند فروش روغن موتور به همراه فیلتر چه در واحد تولیدی و چه در واحد صنفی غیرقانونی است، گفت: استفاده از عوارض صادراتی برای صفر کردن ممنوعیت صادراتی کالاها در داخل کشور را دنبال می کنیم و موضع سازمان حمایت برای صادرات با اولویت تامین داخل مثبت است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اعلام اینکه کم ترین تخلف را در گرانفروشی داریم، افزود: بیشترین تخلف را در تامین به موقع کالا داریم و با راه اندازی کامل سامانه تجارت با یک شبکه مطمئن و ایمن برای توزیع کالاها برخوردار خواهیم بود.

تابش با اعلام اینکه کارشناسی قیمت تمام شده خودروهای پرتیراژ با سازمان حمایت است، بیان کرد: نتیجه این کارشناسی به ستاد تنظیم بازار و کمیته خودرو اعلام می شود.

تولیدکننده مکلف به ارایه فاکتور به خریدار است

وی همچنین گفت: تولیدکننده مکلف به ارایه فاکتور به خریدار است، خریدار نیز باید از حلقه قبلی فاکتور بگیرد، در این شرایط مسئولیت گرانفروشی به عهده کسی است که از حلقه قبلی اش فاکتور ندارد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در پایان با اعلام اینکه چهار برند خودرویی را برای گرانفروشی مستقیما به تعزیرات فرستادیم، از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا به عنوان ناظر افتخاری با سازمان حمایت همکاری کنند

نظر شما