شناسهٔ خبر: 33111941 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سپاهان - پرسپولیس و ماجرای تقسیم ظرفیت ورزشگاه؛

سازمان لیگ قانون را سلیقه‌ای اجرا می‌کند؟

باشگاه سپاهان و یک کارشناس حقوقی مدعی سلیقه‌ای اجرا شدن قوانین از سوی سازمان لیگ شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، بحث تقسیم ظرفیت ورزشگاه نقش جهان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی و اعلام 50 درصدی سهم هر تیم از سکوها در طول هفته اخیر جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرده که باعث شده کنترل آن از دست مسئولان مرتبط هم خارج شده و بعید است دیگر در صورت اتخاذ هر تصمیمی این دیدار بدون اعتراض و جنجال طی شود چرا که در حال حاضر سپاهانی‌ها معترض مسئولان سازمان لیگ هستند و اگر به هر دلیلی این تصمیم تغییر کند آنگاه هواداران پرسپولیس این نهاد را به جانبداری از تیم اصفهانی متهم می‌کنند و در این میان مشخص نیست چرا چنین موضوعی مطرح شده است.

 

ادعاهای ضد و نقیض

سازمان لیگ مدعی است که چند سال قبل در ابلاغیه‌ای به باشگاه‌ها قانون 50-50 بودن تقسیم ظرفیت ورزشگاه‌ها را فرستاده و آنها در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و اگر معترض بودند باید همان زمان اعلام می‌کردند ولی باشگاه سپاهان به کل منکر دریافت این ابلاغیه شده است.

مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان در گفتگوی عنوان کرده: این آئین‌نامه و دستورالعمل هیچ وقت نه به باشگاه ما و نه به هیچ باشگاه و هیئت فوتبال دیگری ابلاغ نشده است. وقتی به هیچ جا ابلاغ نشده و فقط دوستان در یک مصاحبه این موضوع را اعلام می‌کنند ما باید چه کار انجام دهیم؟ این آئین‌نامه کجا ابلاغ شده است؟

وی ادامه داد:‌ شاهد زنده من سعید آذری است که در سال 96 عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ بوده اما ایشان نیز از این آئین‌نامه اطلاعی ندارد. من با هر باشگاه و هیئت فوتبالی که صحبت کردم آنها گفتند که چنین چیزی نبوده است، آن وقت چطور انتظار دارید که این را بپذیریم؟

مدیرعامل سپاهان در ادامه گفت: اگر قرار است قانون 50-50 اجرا شود چرا در بازی قبلی ما که در کرمان میهمان بودیم اعلام نکردند؟ سپاهان باشگاه پرهواداری است و ما به راحتی می‌توانستیم 50 درصد ورزشگاه را در بازی قبل پُر کنیم. بازی با مس به ضربات پنالتی کشیده شد و ممکن بود سپاهان حذف شود. اگر از ابتدا 50 درصد ورزشگاه را پر می‌کردیم شاید بازی به پنالتی کشیده نمی‌شد.

با وجود این اظهارات ضد و نقیض میان مسئولان سازمان لیگ و باشگاه سپاهان بهتر است سازمان لیگ مستندات این ابلاغیه را منتشر کند تا مشخص شود این موضوع در چه زمان و به چه وسیله‌ای به اطلاع باشگاه‌ها رسیده باشد چرا که چند مدیرعامل مدعی عدم اطلاع از این موضوع هستند و اگر حرف آنها صحیح نباشد با ارائه مستندات می‌توان به اثبات رساند که حق با کدام طرف است و تا زمانی که مستنداتی ارائه نشود نمی‌توان از ادعای سپاهانی‌ها مبنی بر عدم اطلاع از این موضوع به سادگی عبور کرد. ضمن اینکه در دیدارهای قبلی همین فصل از جام حذفی و دوره گذشته آنطور که دیده شده قانون 50-50 به اجرا نرسیده چرا که در این صورت اخبار مربوط به آن در رسانه‌ها وجود داشت در حالیکه اینطور نیست.

 

صحبت‌های کارشناس حقوقی فوتبال

غلامرضا رفیعی در گفت‌وگویی در خصوص قانون 50-50 که سازمان لیگ سپاهان را مجبور به اجرا آن در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی کرده است، اظهار کرد: در خصوص قانون 50-50 اگر قرار است اجرایی شود باید جایی اعلام‌شده باشد، در این صورت پس مزیت میزبانی چه معنایی پیدا می‌کند و چه خاصیتی برای میزبان دارد؟

وی افزود: آیا این موضوع در تمام بازی‌ها اجرا شد؟ بازی ذوب‌آهن و پرسپولیس چه شد؟ سؤال مهم و قابل‌طرح این است که اگر قانون 50-50 باشد، چه امتیازی میزبان دارد؟ چراکه میزبان مسئولیت‌های زیادی دارد و معمولاً حق و تکلیف ملزم یکدیگر هستند.

مشاور حقوقی در فوتبال با اشاره به این‌که بازی سپاهان و پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی است، تاکید کرد: این بازی نیمه‌نهایی است و فینال نیست، در آخرین فینال لیگ‌های اروپایی چندی پیش در انگلیس این قانون اجرا شد. آقایان باید شفاف‌سازی کنند که این بر چه اساسی است و آیین‌نامه اجرایی سازمان لیگ را در سایت بگذارند، اطلاع‌رسانی به باشگاه‌ها کنند و به قانون و ماده آن اشاره کنند، مگر می‌شود فوتبال را سلیقه‌ای اجرا کنند.

 

صحبت‌های سال قبل رئیس سازمان لیگ

حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ حدود یک سال قبل و در جریان قرعه‌کشی لیگ هجدهم خبر از تلاش برای 90-10 شدن دیدارهای لیگ برتر و حتی دربی پایتخت شد و عنوان کرد که قوانین FIFA و AFC به آنها اجازه برگزاری بازی به صورت 50-50 را نمی‌دهد.

او در این زمینه اظهار داشت: ما باید استانداردها را رعایت کنیم و نمی‌توانیم خلاف استانداردهای AFC در این باره رفتار کنیم. این قانون قطعاً رعایت می‌شود و به نظرم باعث جذابیت بیشتر لیگ خواهد شد. به نظرم مسابقات با قانون 90 به 10 خوب می‌شود.

این صحبت‌ها مورد استناد باشگاه سپاهان و کارشناس حقوقی ورزش کشورمان قرار گرفته و طی آن حق میزبانی کامل را برای تیمی که بازی را برگزار می‌کند قائل شده‌اند چرا که نمی‌شود در برگزاری یک بازی امتیاز میزبانی یک تیم نادیده گرفته شود.

 

باشگاه سپاهان صراحتاً صحبت از کناره‌گیری از دیدار با پرسپولیس در صورت رعایت قانون 50-50 شده است و آنها اعلام کردند به هیچ وجه راضی به پذیرش مسئولیت و هزینه‌های میزبانی و تقسیم مزایای آن با حریف نیستند. در این شرایط هر تصمیمی از سوی سازمان لیگ با حاشیه و جنجال همراه خواهد بود و در هر شرایطی یک تیم و هوادارانش ناراضی خواهند بود و مشخص نیست چرا این موضوع اعلام شده است.

امتیاز میزبانی همواره یکی از موارد مورد بحث در دیدارهای فوتبال کشورمان بوده و هرچقدر دیداری مهم‌تر بوده حاشیه‌هایش در این زمینه هم پررنگ‌تر شده است. معمولا‌ً استقلال و پرسپولیس در اصفهان و سایر شهرها ظرفیتی بیش از 10 درصد قانونی دریافت می‌کنند (حدود 30 درصد) ولی هیچ وقت این موضوعات از پیش رسانه‌ای نشده و جو سنگینی برای بازی و برگزار کنندگانش ایجاد نمی‌شود. باید دید در نهایت این بحران خود ساخته به چه چیزی ختم می‌شود.

نظر شما