شناسهٔ خبر: 33110484 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بسیج دانشجویی ۲ دانشگاه تهران:

آقای لاریجانی! مانع تشکیل مجدد وزارت بازرگانی شوید

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علم و صنعت طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواستند مانع تشکیل مجدد وزارت بازرگانی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علم و صنعت و شهید بهشتی با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس ضمن انتقاد از طرح چندین باره طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس خواستار جلوگیری از تشکیل مجدد این وزارتخانه شدند.

در این نامه خطاب به رئیس مجلس آمده است: همانطور که مستحضرید؛ در حالی مجلس اخیرا برای چهارمین بار طی دو سال گذشته قصد دارد طرح تشکیل مجدد وزارت بازرگانی را در دستور کار قرار دهد که جنابعالی در آخرین بررسی این طرح در سال گذشته، به صراحت تاکید کردید: «مجلس با تغییر تشکیلات دولت در شرایط کنونی موافق نیست و دولت باید مسیر دیگری را طی کند». اما به فاصله چند ماه از سخنان جنابعالی و رای منفی نمایندگان مردم به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، بار دیگر این طرح به اصرار دولت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

تجربه تاریخ سیاسی-اقتصادی ایران نشان داده است در شرایطی که مجلس با توجه به فشار‌های سیاسی احزاب و دولت‌ها اقدام به تغییر نظر در خصوص یک موضوع کارشناسی نماید، نتایج منفی آن به میزانی فاجعه بار است که تا سال‌ها، مردم باید بهای سنگین آن را بپردازند. تجربه تلخ تصویب برجام و عدم توجه به نظرات کارشناسان در این موضوع، یکی از نمونه تصمیماتی است که مجلس شورای اسلامی به اصرار دولت، در عرض چند دقیقه آن را تصویب کرد و امروز آثار زیانبار آن بیش از پیش هویدا شده است.

کاهش تصدی گری دولت، واگذاری امور به بخش خصوصی، حمایت از تولیدات داخلی و کاهش واردات مطابق با اهداف و سیاست‌های کلی کشور باید اولویت اصلی در برنامه ریزی‌ها و ایجاد ساختار‌های جدید باشد. مجلس هشتم نیز در این راستا و برای مقابله بهتر با تحریم‌های غرب در سال ۱۳۹۰ اقدام به ادغام بخش‌های تولید و تجارت کرد و با سپردن وظایف بازرگانی به وزارتخانه‌های تولیدی یعنی صنعت و کشاورزی، جلوی واردات بی ضابطه و شکل گیری سلطان‌های واردات را گرفت.

حال با گذشت ۸ سال از ادغام بخش‌های تولید و بازرگانی و بدست آمدن دستاورد‌های بزرگ از جمله خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی نظیر گندم و شکر، کاهش واردات روغن و برنج و بهبود ۶ میلیارد دلاری تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی، عده‌ای که منافع اقتصادیشان در گروی واردات بیشتر است، با لابی گری‌های سیاسی و به بهانه بهبود وضعیت تنظیم بازار محصولات اساسی، به دنبال تشکیل مجدد وزارت واردات (وزارت بازرگانی) هستند.

به همین منظور نکات زیر به اطلاع جنابعالی می‌رسد:

یک) همانطور که اداره کل قوانین مجلس در گزارش خود تشریح کرده است، طرح تشکیل «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» با توجه به دلایل و مقدمات توجیهی آن، مغایر با قوانین و اسناد بالادستی نظیر اصل ۷۵ قانون اساسی، ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۱۰ سیاست‌های نظام جامع اداری کشور است؛ لذا طبق آئین نامه داخلی مجلس نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد.

دو) بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، مدت زمان طولانی صرف تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها، تدوین آئین نامه و ایجاد ساختار‌های جدید خواهد شد که این موضوع با توجه به عمر کم دولت دوازدهم امری هزینه بر و بی سرانجام خواهد بود و وقت دولت و مجلس را بدون هیچ پاسخ مشخصی در قبال وضع معیشتی مردم تلف خواهد کرد. از سویی دیگر تشکیل این وزارتخانه باعث ناهماهنگی میان بخش‌های به هم پیوسته تولید و تجارت شده و این موضوع بر اساس تجارب قبلی باعث افزایش واردات و به حاشیه رانده شدن تولید خواهد شد.

در این راستا پیشنهاد می‌شود مجلس به جای تغییر ساختار که امری زمان بر، مغایر با قوانین و اسناد بالادستی، غیرکارشناسی و بیهوده است را کنار گذاشته و اقدام به بررسی دلایل اصلی به هم ریختگی بازار محصولات از وزیر مربوطه کند و در صورت قانع نشدن نمایندگان مجلس وی را استیضاح کند. وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز وظایف بازرگانی، مسئول اصلی تنظیم بازار محصولات اساسی در کشور است و باید با توجه به اختیارات قانونی پاسخگوی نمایندگان مجلس باشد.

بر این اساس، در صورتی که مجلس شورای اسلامی بار دیگر تصمیمی بر خلاف منافع ملی اتخاذ کند، باید نسبت به آثار و تبعات آن به ملت ایران پاسخگو باشد.

امید است که با درایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کشور بتواند به بهترین شکل از این برهه حساس تاریخی به سلامت عبور کند.

نظر شما