شناسهٔ خبر: 33109582 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در جلسه شورای انقلاب فرهنگی؛

بخشی از سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان تصویب شد

بخشی از سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 118 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) گفت: یکی از برکات و فیوضات مهم ماه مبارک رمضان، افزایش انس با قرآن کریم و معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) است.

وی با اشاره به حدیث حضرت علی(ع) افزود: بر اساس این حدیث تفکر منشأ و عامل اصلی رفع تاریکی‌ها و پیچیدگی‌های زندگی فردی و جمعی ماست و امروز که جامعه و کشور ما با مشکلات ناشی از تحریم و... مواجه است با استناد به این حدیث می‌توانیم تفکر را برطرف‌کننده این مشکلات بدانیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته به استناد یک حدیث دیگر از حضرت علی(ع) که فرمودند: الهوا یمنع العقل؛ مانع عمده خروج از عقلانیت را هواپرستی و خودخواهی‌های شخصی دانستند. براساس فرمایش منقول از پیامبر اعظم(ص) که فرمود دو نیکی هست که برتر از آن نیست، توحید و گره‌گشایی از مردم و دو بدی و پلیدی که بدتر از آن نیست، شرک و آزار دادن مردم است. باید مواظب باشیم تا گفتار و کردارمان موجب آزار مردم نشود.

عاملی با اشاره به اخبار مطرح‌شده در رسانه‌ها در مورد تشکیل یا عدم تشکیل جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای تشکیل منظم جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیدات لازم اندیشیده شده و افراد زیادی در حال فعالیت و تدبیر امور هستند و نباید فضای کشور را مشوش کنیم.

ارائه گزارش پیرامون وضعیت علمی و فناوری کشور

پس از سخنان عاملی، گزارش تهیه شده پیرامون وضعیت علمی و فناوری کشور توسط عموعابدینی ارائه شد.

دانشگاه تهران رتبه 301 تا 400 را در میان دانشگاه‌های جهان دارد

در این گزارش و با استناد به آمار منتشر شده در پایگاه‌های معتبر علم‌سنجی بین‌المللی اعلام شد دانشگاه تهران در حوزه رشته هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم اقتصادی رتبه 301 تا 400 را در میان دانشگاه‌های جهان دارد.

همچنین و بر اساس همین آمار، دانشگاه کاشان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شریف در علوم مربوط به حوزه فیزیک مانند اخترفیزیک، فیزیک کوانتوم و... در رتبه 401 تا 500 دانشگاه‌های جهان قرار دارند.

در بخش دیگری از این گزارش و ذیل عنوان «ارزیابی و ارائه راهبردها» موارد ذیل مورد تأکید قرارگرفته است: تقویت سیاست‌های تشویقی برای پوشش و ارسال اطلاعات و داده‌های مرتبط با حوزه علم و فناوری، ارتقای کیفیت مستندات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به منظور افزایش ضریب تأثیر و میزان استنادات و ایجاد و تقویت نظام استاندارد و کیفی‌سازی مجلات علمی داخلی.

در ادامه جلسه و در بخش مربوط به پایش وضعیت علم و فناوری در جهان، موضوع «فناوری جنگ‌افزارهای نظامی مبتنی بر روبات‌ها و هوش مصنوعی» ارائه شد.

در این گزارش ضمن اشاره به رقابت کشورهای جهان در این زمینه، بر لزوم توجه به این حوزه به عنوان یک حوزه تأثیرگذار در اقتدار نظامی کشورها در سال‌های آینده نیز تأکید شد.

تأکید بر صیانت از سرمایه‌های علمی کشور

پس از ارائه گزارش‌های تدوین شده در دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اعضای ستاد با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای تعدادی از دانشمندان و محققان کشورمان در بعضی کشورهای غربی، تسریع در اجرایی شدن «سند جامع روابط بین‌المللی علمی» به منظور صیانت و حفاظت از سرمایه‌های علمی کشور را خواهان شدند.

بررسی بخش‌هایی از سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان

در ادامه جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی بخش‌های باقی‌مانده از «سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان» در دستور کار قرار گرفت.

تأکید بر لزوم پوشش کامل بیمه برای کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان

در این بخش اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در بررسی مواد باقی‌مانده بر لزوم پوشش کامل بیمه برای کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کردند.

در ادامه بررسی سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان، اعطای تسهیلات در زمینه خدمت نظام وظیفه، حمایت از شرکت‌های داخلی از طریق محدود کردن واردات و ارائه گزارش مستمر از روند اجرای این سیاست‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسید.

ایجاد اشتغال تنها وظیفه دانشگاه‌ها نیست

منصور غلامی در مورد این سیاست‌ها گفت: برخی موارد مطرح‌شده در این سیاست‌ها با مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه‌‌ها چندان تطابق ندارد.

وی افزود: این موضوع که وظیفه آموزش عالی را صرفاً منحصر به تربیت افرادی برای شاغل شدن بدانیم و به سایر ابعاد آموزش عالی توجه نکنیم با ذات و اساس نهاد دانشگاه تعارض دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به موضوع بودجه اشاره کرد و ادامه داد: در تخصیص بودجه برای اجرای این سیاست‌ها با همکاری سازمان برنامه و بودجه مشکل قابل حل است.

وی افزود: بسیاری از افراد تنها به دلیل علاقه به علم به دانشگاه می‌روند و قصد اشتغال را ندارند و باید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

بالابردن سطح علمی جامعه وظیفه اصلی نهاد آموزش عالی است

عبدالله جاسبی هم در این زمینه گفت: بالابردن و ارتقای سطح علمی جامعه وظیفه اصلی نهاد آموزش عالی است. نباید وظایف دانشگاه‌ها به اشتغال‌آفرینی محدود شود.

کارکردهای دانشگاه متنوع و متکثر است

عاملی هم در این زمینه گفت: کارکردهای دانشگاه متنوع و متکثر است و نمی‌توان یک قالب واحد برای همه دانشگاه‌ها طراحی کرد.

وی افزود: به همین دلیل کارکردهای رشته‌های دانشگاهی هم متنوع و متکثر است و به عنوان مثال نمی‌توان در رشته‌های علوم پایه چندان موضوع اشتغال آفرینی را مورد تأکید قرار داد.

تنها 15 درصد از دانشجویان کشور از بودجه دولت بهره می‌برند

محمدرضا مخبر دزفولی هم در این جلسه با اشاره به وضعیت بودجه آموزش عالی کشور گفت: بر اساس آمار تنها 15 درصد از دانشجویان کشور از بودجه دولت بهره می‌برند و 85 درصد بقیه هزینه تحصیل خود را می‌پردازند.

وی افزود: باید به این موضوع توجه شود که اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از دولت توقع اشتغال دارند و عدم توانایی دولت در این زمینه مشکل‌ساز شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید آمایش آموزش عالی محور و مبنای سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع آمایش آموزش عالی گفت: به دلیل این توجه آمار بیکاری در حوزه پزشکی و... کم است.

وی افزود: البته در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به گستردگی رشته‌ها و دانشگا‌ه‌ها موضوع فرق می‌کند.

مخبر دزفولی گفت: باید فارغ‌التحصیل دانشگاه محیط کسب و کار و بازار اشتغال را به‌خوبی بشناسد.

تجربه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه اشتغال مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی نیز گفت: تجربه دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند در زمینه اشتغال دانش‌آموختگان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در این دانشگاه با مهارت‌آموزی و توجه به بازار کار تا حدودی مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان برطرف شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: البته با توجه به عوامل مختلف تقاضا برای ورود به این دانشگاه کم شده است.

ارائه آمار دقیق فارغ‌التحصیلان شاغل و جویای کار

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن این موارد است: توجه به تفاوت علوم انسانی در حوزه اشتغال با علوم تجربی و فنی و مهندسی، آینده‌نگری و رصد مستمر تحولات فناوری و تأثیر این تحولات در آموزش عالی و ارائه آمار تفکیکی بر اساس مقطع تحصیلی دانش‌آموختگان شاغل و فاقد شغل توسط مرکز آمار ایران.

اشغال دانش‌آموختگان وضعیت مناسبی ندارد

پس از ارائه نظرات اعضا، عاملی در جمع‌بندی مباحث طرح شده گفت: اشتغال دانش‌آموختگان و همچنین ارتباط رشته تحصیلی با زمینه کاری وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: خوشبختانه در این سیاست‌ها به این دو موضوع توجه مناسبی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مورد بودجه اجرایی این سیاست‌ها باید ضمن تعامل با سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سالانه کشور، تابع منابع بودجه ای در برنامه‌های پنج ساله و سالیانه دولت بود.

در پایان جلسه با رأی مثبت اعضا بخش‌هایی از «سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان» به تصویب رسید و ادامه بررسی بخش‌های باقی‌مانده به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام/4107/4118/پ

نظر شما