شناسهٔ خبر: 33109237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پارسینه بررسی کرد؛

گاف عجیب رسانه‌های داخلی درباره «تماس‌های مهم سردار سلیمانی» با شیعیان عراق و لبنان

رسانه های فارسی با انتشار ترجمه اشتباه یک رسانه عربی از گزارش فرضی «واشنگتن پست»، از تماس های مهم قاسم سلیمانی با رهبران گروه های شیعه به منظور آمادگی برای جنگ با آمریکا خبر دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «پارسینه»، ترجمه اشتباه یک گزارش تحلیلی- تخیلی «واشنگتن پست» در رسانه‌های عربی، با تیتر «ادعای یک روزنامه آمریکایی؛ دو تماس مهم «قاسم سلیمانی» در سال ۲۰۱۸» در رسانه‌های ایران هم پخش شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که این تنها یک سناریوی احتمالی برای چگونگی آغاز جنگ میان ایران و آمریکا است.

در گزارشی که خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری « الجدید» منتشر کرده، اینطور گفته شده است:

«روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مقاله‌ای اعلام کرد، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۲۰۱۸ دو تماس مهم با «عصائب اهل الحق» عراق و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان داشته است.

در این گزارش آمده است: سلیمانی در آگوست ۲۰۱۸ پس از خروج از جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی ایران چگونگی پاسخگویی به کاهش فروش نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا را مورد بررسی قرار داد و شروع به گرفتن چندین تماس مهم کرد.

اولین تماس با فرمانده عصائب اهل‌الحق عراق و «کتائب حزب‌الله» عراق بود. بنا به ادعای واشنگتن‌پست، سلیمانی در این تماس‌ها اعلام کرد: «ای برادران، شما اکنون از من اجازه دارید؛ مسیر صحیح را بروید».

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این افراد مسلح تابع ایران در عراق (عصائب اهل‌الحق و کتائب حزب‌الله) از زمان شکست داعش در راستای اخراج حدود پنج هزار نظامی آمریکایی موجود در عراق تلاش می‌کنند.

در ادامه گزارش مذکور آمده، تماس دوم سلیمانی با سید حسن نصرالله بود و به وی گفت: «ائتلاف آمریکایی-صهیونیستی در حال توطئه هستند و طوفان در راه است؛ آماده باشید»

این اشتباه در اصل از سوی رسانه عربی صورت گرفته و حتی «راشاتودی عربی» هم آن را تکرار کرده است، و اصل گزارش چیز دیگری است.

کالین کاهل، دبیر مشترک مرکز همکاری و امنیت بین المللی دانشگاه استنفورد، در یادداشتی با عنوان « ایالات متحده و ایران به همین آسانی می‌توانند به سوی جنگ بلغزند»، سناریویی فرضی را مطرح کرده است که نشان می‌دهد چگونه برخلاف تصورات، ممکن است سلسله حوادثی به جنگ میان این دو کشور ختم شود.

نکته جالب توجه این جا است که نویسنده تاریخ تماس سردار سلیمانی با رهبران عصائب اهل الحق و حزب الله لبنان را ۷ اوت ۲۰۱۹، یعنی ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ذکر می‌کند که خود نشان می‌دهد این یک داستان فرضی در آینده است.

او همچنین در بخش دیگری از این سناریو می‌نویسد: «یک هفته پس از تماس‌های سلیمانی، یک کاروان دیپلماتیک آمریکایی که از منطقه سبز حفاظت شده به فرودگاه بین المللی بغداد حرکت می‌کرد هدف چند بمب کنارجاده‌ای قدرتمند قرار گرفت. یک مقام سیاسی بلندپایه وزارت خارجه، سه دیلپمات دیگر و یک سرهنگ ارتش ایالت متحده در دم کشته شدند.»

کاهل سپس به حمله خمپاره‌ای به سالن غذاخوری اصلی سفارتخانه آمریکا در بغداد و همچنین یک حمله انتحاری به واحد‌های نظامی آمریکا در شرق سوریه اشاره می‌کند که در نتیجه آن دو نیروی عملیات ویژه آمریکا کشته می‌شوند و دو نفر دیگر هم توسط شبه نظامیان سوری مورد حمایت ایران گروگان گرفته می‌شوند.

روشن است که هیچ یک از این اتفاقات تا کنون رخ نداده اند و جالب است که این بخش از گزارش هم در رسانه‌های فارسی زبان انتشار نیافته است. با توجه به جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای که از سوی واشنگتن برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخل ایران دنبال می شود، رسانه‌های داخلی با دقت بیشتری به انتشار اخبار بپردازند.
 
البته خبرگزاری فارس پس از ساعتی گزارش اشتباه خود را بدون ارائه توضیحی از روی خروجی حذف کرد، اما این خبر در بسیاری از رسانه های دیگر منتشر شده است.

نظر شما