شناسهٔ خبر: 33107643 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تجلی شکوه شب‌های قدر در میان نجوای بندگی عاشقان اردبیلی + فیلم

R41374/P1494/S6,49/CT7

آئین احیای شب ۱۹ رمضان همزمان با سایر نقاط کشور در مصلای امام خمینی(ره) اردبیل نیز برگزار شد و نوای «الغوث الغوث» اردبیلی‌ها در نخستین شب لیالی قدر طنین‌انداز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آئین احیای شب 19 رمضان همزمان با سایر نقاط کشور در مصلای امام خمینی(ره) اردبیل نیز برگزار شد و  نوای «الغوث الغوث» اردبیلی‌ها در نخستین شب لیالی قدر طنین‌انداز شد.

دیشب مراسم شب قدر همانند سال‌های گذشته با شکوه و عظمت خاصی برگزار شد و دلدادگان اردبیلی بار دیگر با اخلاص و ایمان کنار هم گرد آمدند و قرآن را با هزار امید و آرزو بر سرشان نهادند تا خداوند بار دیگر دست بخشش و نوازش بر سرشان بکشد و دست و  دل بازی خود را از اردبیلی‌ها نیز دریغ نکند.

شب‌های قدر فرصتی مناسب برای رسیدن به مقام قرب الهی است که دل هر شب زنده‌داری را با آسمان پیوند می‌زند و زمین و زمان عاشقانه بندگی خود را به خدا نشان می‌دهند و با نوای بک یا الله بخشش خود را گدایی می‌کنند.

ندامت‌ها از هر سمت شهر به گوش می‌رسید و نوای دل‌ها بلندتر و بلندتر از هر جا آوازه گرفته بود گویی که شهر هم نیز آرزوی بخشش داشت.

این شب موقعیت و زمان خودآزمایی برای شنیدن پیغام حق و سربلند بیرون آمدن از آزمونی بزرگ است؛ شب قدر شب برکت، رحمت و مغفرت الهی و هر لحظه و دقیقه آن سرمایه ای بزرگ است که باید همچون جان شیرین آن را پاس داشته و به راحتی از کف ندهیم.

محبان اهل بیت و عاشقان مولا علی (ع) با تجمع در مساجد، مراسم احیای شب قدر را در  ماه مبارک رمضان احیا کردند و روزه‌داران اردبیلی همانند سایر افراد در حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و هیات‌های مذهبی در شب‌های قدر به اقامه مراسم مناجات‌خوانی می‌پردازند.

آرزوی قلبی‌ام استجابت ندامت تمامی بندگان الهی است

یکی از شب‌زنده‌داران اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل با اشاره به این که آرزوی قلبی‌ام استجابت ندامت تمامی بندگان الهی است اظهار داشت: اگر فرصت‌های مانند شب‌های احیا به خوبی استفاده نشود بدون شک معلوم نیست که آیا مجددا فرصتی خواهیم داشت.

وی با بیان این که شب زنده‌داری یک عالم دیگری دارد بیان کرد: در این شب بیش از هر زمان دیگری احساس نزدیکی به خدا را احساس می‌کنم و کاش تمام سال همچون شب‌های قدر می‌توانستم برای آمرزش گناهانم فرصت داشته باشم چرا که معلوم نیست سال دیگر نیز بتوانیم شب احیا را زنده باشیم.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم که امسال نیز این فرصت نصیبم شد تا به خداوند نزدیک‌تر شوم و فرصتی داشته باشم تا مورد آمرزش و رحمت الهی قرار بگیرم.

شفای عاجل بیماران را به حق این شب‌های عزیز از خداوند خواهانم

یکی دیگر از شب‌زنده‌داران اردبیلی نیز بیان کرد: این شب‌ها برای شفاعت بیماران دعا کنیم؛ این شب‌ها خیلی‌ها به دعاهای ما احتیاج دارند؛ خدا منتظر دعاهای ما است تا آن را برآورده کند و شب‌های قدر بهترین فرصت برای برآورده شدن این آرزوها است.

وی ادامه داد: شب‌های قدر توفیقی است که نصیب هر کسی نمی‌شود که به همین دلیل واجب است تا توان داریم از فیوضات این ماه بهره‌مند شویم و برای آخرتمان توشه‌ای به همراه داشته باشیم.

وی بیان کرد: عشق و دلدادگی را به طور کامل در این مراسم می‌بینم و دعایی که در این شب عزیز دارم تعجیل در فرج امام زمان(عج) و شفای مریضان و بر تن کردن لباس عافیت بر تن آنان است.

فردی که حجاب را رعایت نمی‌کند ‌منش امام علی(ع) را سبک شمرده است

آیت الله سید حسن عاملی شامگاه جمعه در مراسم سخنرانی شب‌های قدر در مصلای اردبیل اظهار داشت که از جمله فضیلتهای برتر امام علی(ع) شهادت وی به رسالت پیامبر(ص) است تا جایی که پیامبر اکرم می‌فرماید: شاهد رسالت من خداوند و در ادامه علی است.

وی افزود: فضیلت دیگر وی این است که تجلی اراده الهی است و تمامی اوصاف  قرآن در او دیده می‌شود تا جایی که اگر قرآن معصوم است باید نتیجه گرفت علی(ع) نیز معصوم است و علی(ع) با زمان به جنگ برخاسته و هیچ‌گاه منش وی کهنه نمی‌شود.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: وجود هیچ کس به‌مانند امام علی(ع) به قرآن پیوند نخورده و حتی اهل‌سنت نیز به جایگاه رفیع وی معترف‌اند  و علم و حکمتی که به امام علی(ع) بخشیده شده به هیچ کس بخشیده نشده است.

عاملی تصریح کرد: در اوصاف علی(ع) همین بس که هیچ سرّی در خلقت بر او پوشیده نیست و دیگر ویژگی او جامعیت است و اگر فردی به‌دنبال شناخت امام علی(ع) است در ابتدا باید 124 هزار پیامبر را بشناسد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه از خطبه‌ها و زندگی امام علی(ع) ویژگی‌های وی بررسی شده است، اضافه کرد: برخی معتقدند فضیلتی بالاتر از این نیست که به‌تعبیر پیامبر، علی(ع) خود حق است و حق با اراده وی شکل می‌گیرد و هر رفتار وی بیانگر حق است؛ علی(ع) اردوگاه حق است و تشخیص وی به‌منزله حق است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ویژگی دیگر امام علی(ع) را حرّیت و زهد او عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) در فکر اصلاح جامعه بود اما در مقابل به‌دنبال حکومت و قدرت نبود و تقوای هیچ فردی با علی(ع) برابری نمی‌کند؛ زهد او بی‌مثال بود و در تمام زندگی خود مصالح عمومی را مقدم کرد.

عاملی با ابراز اینکه ویژگی دیگر امام علی(ع) ارتباط قلبی و روحی وی با پیامبر اکرم(ص) است از اوصاف شیعه واقعی فردی را دانست که پیرو علی(ع) و منش او است و علی(ع) هرکجا پا گذاشته پا بگذارد؛ چراکه نمی‌توان بی‌توجه به منش علی(ع) خود را شیعه واقعی دانست.

امام جمعه اردبیل با یادآوری شهادت امام علی(ع) در ماه رمضان افزود: با وجود اینکه امام از شهادت خود آگاه بود اما به مسجد رفت و به فرزندان خود گفت "تنها زمانی به قدر من پی خواهند برد که به شهادت برسم"؛ علم امام علی(ع)، علم قهری بود و با علم به شهادت به‌سوی آن شتافت.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به شهادت مظلومانه امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: همچنان که امام با وجود شدت زخم و درد نماز خود را پایان داد هر مسلمان و پیرو علی(ع) باید نماز را با جدیت برپا دارد؛ آن فردی که حجاب را رعایت نمی‌کند و آن که دین را سبک می‌شمارد، منش علی(ع) را سبک شمرده است.

 

انتهای پیام/ ع

نظر شما