شناسهٔ خبر: 33106343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت کامل سعودی از سودان در قبال حضور نظامی در جنگ علیه یمن

ولی‌عهد سعودی قول حمایت کامل از شورای نظامی سودان در قبال حضور نظامیان این کشور در جنگ علیه یمن را داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه سودانی بخشی از گفت‌و‌گوی میان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با «محمد حمدان دقلو» معاون شورای نظامی سودان که روز پنج شنبه گذشته به ریاض رفته بود را منتشر کرد.

روزنامه راکوبه سودان، نوشته است که عمده گفت‌و‌گوها در مورد باقی ماندن نیروهای سودانی در چارچوب ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن و در مقابل دریافت حمایت کامل از سوی ریاض بود.

روز پنج‌شنبه نیز همزمان با سفر این هیأت سودانی به عربستان، شورای نظامی سودان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت هدف قرار گرفتن دو کشتی سعودی در بندر الفجیره امارات، حملات پهپادی نیروهای یمنی را محکوم و تأکید کرد که نیروهای سودانی تا «برآورده شدن تمامی اهداف» در عربستان و یمن باقی می‌مانند.

تعداد نیروهای سودانی حاضر در یمن هیچ زمانی به طور رسمی اعلام نشده است اما مقامات سودانی پیش از این آمادگی خود را برای اعزام شش هزار نیرو به یمن اعلام کرده بودند.  اولین نیروهای سودانی بالغ بر ۴۰۰ افسر و سرباز در مهر ماه ۹۴ وارد جنوب یمن شدند. در تیرماه سال گذشته نیز روزنامه العربی الجدید اعلام کرد که قریب به ۸۵۰ نیروی سودانی از زمان حضور در یمن، کشته شده‌اند.

سال گذشته بسیاری از احزاب و نمایندگان پارلمان سودان خواستار خروج نیروهای این کشور از یمن شدند اما مسئولان سودانی از جمله «عمر البشیر» به بهانه دفاع از «مقدسات اسلامی در عربستان» با خروج این نیروها مخالفت کردند.

در مقابل نیز عربستان سعودی خود را متعهد به حمایت کامل از سودان اعلام کرده است. هفته گذشته امارات و عربستان ۲۵۰ میلیون دلار در بانک مرکزی سودان و با هدف حمایت از ثبات اقتصادی این کشور سپرده‌گذاری کردند.

حضور امارات وعربستان سعودی در صحنه سیاسی سودان نه تنها پس از «عمر البشیر» کاهش نیافت بلکه با افزایش محسوسی نیز همراه شده است. در تاریخ پنج بهمن سال گذشته و در بحبوحه اعتراضات مردمی یک هیأت اقتصادی سعودی به دستور ملک سلمان به خارطوم رفت و در دیدار با «عمر البشیر» به او گفت که ریاض همواره در کنار وی خواهد بود. پس از برکناری عمر البشیر نیز، زمانیکه مردم علیه شورای انتقالی نظامی شعار می‌دادند و خواستار تشکیل دولت غیر نظامی بودند، عربستان سعودی و امارات اولین کشورهایی بودند که از «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان حمایت کرده و قول ارسال کمک‌های غذایی و دارویی را دادند. پس از آن نیز فرستادگان پادشاه سعودی در خارطوم با عبدالفتاح البرهان دیدار کردند.

انتهای پیام/م

نظر شما