شناسهٔ خبر: 33101628 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دستاورد استارت آپ ایرانی؛

افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی با داده های فضایی

محققان در تیم استارت اپی موفق به کسب اطلاعات برای پایش به هنگام محصولات کشاورزی و به کارگیری داده‌های ترکیبی سنجش از دور و داده‌های زمینی برای افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی شدند.

صاحب‌خبر -

سارا میرشکاری مجری طرح در یک تیم استارت آپی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان‌های مختلفی قبل و هنگام وقوع بلایای طبیعی وظیفه پیش بینی سازماندهی و مدیریت این نوع حوادث را بر عهده دارند اما دانش و فناوری می‌تواند این فرایند را تسهیل کند.

وی با بیان اینکه یکی از این پدیده‌ها سیل است، گفت: به علت وسعت جغرافیای وقوع سیل، بررسی میزان خسارت به زمین‌های کشاورزی به صورت سنتی بسیار زمانبر است.

وی افزود: در همین راستا ما توانستیم در تیم استارت اپی خود با استفاده از تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای سنجش از دور، میزان خسارت زمین‌های کشاورزی در استان‌های خوزستان و لرستان را در ظرف مدت کوتاهی برآورد کنیم.

میرشکاری در مورد کارکرد اصلی پروژه گفت: در واقع این طرح، یک دستیار هوشمند برای زمین‌های کشاورزی است که با پایش به هنگام محصولات کشاورزی و به کارگیری داده‌های ترکیبی سنجش از دور و داده‌های زمینی راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

این محقق ادامه داد: داده‌های دریافتی از ماهواره‌های سنجش از دور یا پهپادهای طیفی در الگوریتم اختصاصی توسعه داده شده توسط تیم پردازش شده و خروجی آن به صورت توصیه‌هایی از قبیل تعیین زمان کاشت، کود دهی، آبیاری، آفت کشی، زمان برداشت و … ارائه می‌شود. راه حل ارائه شده در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و آسیب رسانی کمتر به محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فارغ التحصیل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: دانش طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجش از دور در اختیار برخی از کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، هند و چند کشور اروپایی است که اخیراً ایران نیز به جمع این کشورها پیوسته است.

وی ادامه داد: اما در حوزه تحلیل و بهره برداری از داده‌های ماهواره‌ای انحصار خاصی وجود ندارد. کشورهایی مثل کانادا و هلند پیشرو هستند و تیم ما نیز تسلط خوبی روی آن دارد.

وی عنوان کرد: فناوری سنجش از دور می‌تواند در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی، حمل و نقل، مدیریت شهری، بلایای طبیعی، گردشگری، بیمه و… تحولی اساسی ایجاد کند.

میرشکاری با اشاره به اینکه خدمات این تیم به صورت مستقیم کشاورزان را مورد هدف قرار داده افزود: مشتریان دیگر بصورت B۲B و B۲G می‌توانند از دانش ما استفاده کرده که شامل شرکت‌های کشت و صنعت و نیز نهادهای دولتی برای تصمیم سازی های بالادستی هستند.

به گزارش مهر، این طرح در محل کارخانه نوآوری آزادی توسعه داده شده و سازمان فضایی ایران از آن حمایت کرده است.

نظر شما