شناسهٔ خبر: 33097967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

شرکت‌های اروپایی در آمریکا منافع دارند و جایگزین کردن ایران برای آنها سخت است/ در اروپا دولت خیلی مداخله‌ای در اقتصاد ندارد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از نظر اتحادیه اروپا کار با ایران مشکل ندارد اما شرکت های خصوصی در اتحادیه اروپا باتوجه به منافعی که در امریکا دارند، راضی نمی شوند منافع با ایران را جایگزین کنند.

صاحب‌خبر -

«داریوش قنبری»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «بیانیه شورای عالی امنیت ملی و صبوری ایران در مقابل ایالات متحده» گفت: اقدام ایران در قبال برجام بایستی از مدت‌ها قبل صورت می‌گرفت و هشداری به طرف مقابل داده می‌شد که صبر ایران هم حدی دارد. ایران نمی‌تواند بیشتر از این با بی‌خیالی با طرف های برجام مدارا کند. برجام به عنوان سند چند جانبه بایستی مورد توجه همه باشد نه سندی که فقط ایران را مکلف و موظف کند.

او ادامه داد: باید اهداف برجام را مورد بازبینی قرار داد. ایران در برجام به دنبال یک سری منافع بود، ایران می خواست کشور از شر تحریم ها رها شود. اگر قرار بر این باشد که آمریکا همان تحریم‌ها را با عنوان دیگر برگرداند و کشور دچار همان مشکلات باشد، فلسفه وجودی برجام دیگر معنایی ندارد و از دست رفته است.

قنبری مطرح کرد: اقدام اخیر ایران بسیار معقول و در چارچوب برجام است. ایران براساس برجام دنبال این است که طرف های مقابل را وادار به ایفای تعهداتشان کند. ایران می خواهد، طرف های مقابل به اصل و مفاد برجام برگردند و به تعهدات‌شان توجه کنند و فکر نکنند که توجه به تعهدات‌شان صرفا باید از سمت ایران انجام پذیرد.

او گفت: اقدام ایران تلنگر مناسبی به طرف های مقابل در برجام بود که اقدام عملی داشته باشند و در حد ابراز تاسف و اعلام بیانیه بسنده نکنند و گام های عملی را بردارند.

قنبری در مورد اولتیماتوم 60روزه ایران به اروپا مطرح کرد: با اینکه اروپا در ظاهر اعلام کرده اولتیماتوم 60ایران را رد کرده اما کارهایی از سوی آنها در حال انجام است. باید در نظر داشت دولت در اروپا با دولت در جاهای دیگر تفاوت دارد. در اروپا دولت خیلی مداخله‌ای در اقتصاد ندارد، شرکت‌های خصوصی در اروپا فعالین عرصه اقتصادی هستند. از نظر اتحادیه اروپا کار با ایران مشکل ندارد اما شرکت‌های خصوصی در اتحادیه اروپا باتوجه به منافعی که در امریکا دارند، راضی نمی شوند منافع با ایران را جایگزین کنند. 

نماینده سابق مجلس گفت: توقع زیادی از اروپا نباید داشته باشیم. مهم‌ترین کاری که اروپا می‌تواند انجام دهد کانال مالی برای ارتباط با ایران است که سازوکار آن هم خیلی شفاف نیست. عدم هم سویی اروپا با امریکا برای ایران یک پیروزی دیپلماتیک محسوب می شود.

او در خصوص گام دوم ایران گفت: نباید بحث خروج از برجام را در دستور کار قرار دهیم. ماندن در برجام به لحاظ حقوقی و سیاسی وجهه‌ای برای ایران ایجاد می‌کند که می‌توانیم با تکیه با آن مطالبه‌گری کنیم. در صورت خروج ایران از برجام، بهانه به دست آمریکا و متحدانش داده می شود. قبول که برجام نتیجه دلخواه برای ما نداشته است اما اینکه بگوییم، هیچ نتیجه ای نداشته درست نیست. ماندن در برجام دست ایران را برای مطالبه گری باز می گذارد. آمریکا هیچ وقت نتوانسته افکار عمومی در خارج و داخل را برای مقابله با ایران با خود همراه کند و این شکستی برای آنها محسوب می‌شود. 

نظر شما