شناسهٔ خبر: 33097960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران شکست خورد؛ بازار جهانی نفت ملتهب شد

خبرگزاری میزان- رئیس جمهور آمریکا اوایل ماه می‌ اعلام کرد که معافیت‌های اعطا شده به ۸ کشور برای خرید نفت خام از ایران را تمدید نخواهد کرد و به طور همزمان واشنگتن تحریم‌هایی را نیز علیه نفت ونزوئلا اعمال کرده که بسیاری از تحلیلگران و متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند این تحریم‌ها تأثیر منفی بر بازار جهانی نفت و همچنین اقتصاد جهانی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، بسیاری از کارشناسان بازار نفت هشدار داده‌اند که خطرات قابل توجهی اکنون بازار‌های جهانی انرژی را تهدید می‌کند.

«دونالد ترامپ» اوایل ماه می‌ اعلام کرد که معافیت‌های اعطا شده به ۸ کشور برای خرید نفت خام از ایران را تمدید نخواهد کرد. تصمیم عدم تمدید معافیت‌ها و کاهش صادرات نفت ایران را باید به توافق کاهش سطح عرضه از سوی کشور‌های عضو و غیر عضو اوپک تنش‌ها در لیبی و همچنین تحریم‌های نفتی ونزوئلا بیفزاییم.

 

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و تأثیری که بازار جهانی نفت از آن می‌پذیرد

 

با وجود احتمال افزایش تولید نفت آمریکا و همچنین افزایش سطح عرضه احتمالی از سوی کشور‌هایی مانند عربستان و امارات، اما بازار نفت همچنان به حساسیت خود بر هرگونه وقفه در سطح عرضه ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آشفتگی در بازار نفت در پی تحریم‎های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا 

هرگونه وقفه احتمالی عرضه ممکن است بازار نفت را در برابر جهش ناگهانی قیمت آسیب‌پذیر کند. علاوه بر این در حال حاضر نفت خام آمریکا تنها ۱۲ درصد از تولید جهانی نفت خام را تشکیل می‌دهد و این میزان تولید برای مقابله با خطرات متعددی که اکنون بازار نفت را تهدید می‌کنند بسیار کم است.

موضوع دیگری که در زمینه تحریم نفتی ایران و تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران از سوی آمریکا، پیش می‌آید بستن تنگه هرمز است، مسیری راهبردی که حدود ۲۰ درصد از نفت خام جهان از آن عبور می‌کند؛ یک آبراه حیاتی که هرگونه اخلال در عبور نفتکش‌ها در آن بازار نفت را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و تأثیری که بازار جهانی نفت از آن می‌پذیرد

 

تحلیلگران زیادی در این باره هشدار داده و گفته‌اند در صورتی که ایران دست به اقدام تلافی‌جویانه زده و تنگه هرمز را ببندد این اقدام تبعات فاجعه‌باری برای اقتصاد جهان در پی خواهد داشت.

به تمامی این خطرات که در حال حاضر بازار جهانی نفت را تحت تأثیر قرار داده باید تنش تجاری واشنگتن و پکن را نیز افزود؛ موضوع نگران کننده دیگر در این زمینه تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است که می‌تواند تأثیر منفی بر روی درخواست نفت خام بگذارد.

در حقیقت عدم اطمینان درباره عرضه می‌تواند بازار را با کمبود نفت خام مواجه کند، موضوعی که آژانس بین‌المللی انرژی نیز درباره آن هشدار داده‌ است.

 

 

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا در گزارش ماهانه خود هشدار داد: «عدم اطمینان قابل توجه» درباره عرضه جهانی نفت در حال پدیدار شدن است؛ از ایران و ونزوئلا که هدف تحریم‌های نفتی آمریکا هستند تا درگیری‌ها در لیبی.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: با وجود آنکه هنوز هیچ وقفه‌ای در عرضه نفت خام ایجاد نشده، اما قیمت نفت در بازار‌های جهانی دچار بی‌ثباتی شده و این نشان می‌دهد که آینده بازار نفت مبهم است.

در پی متوقف شدن معافیت‌های تحریمی از سوی آمریکا، عربستان و امارات مدعی شدند که آماده جبران هرگونه کاهش سطح عرضه نفت ایران هستند.

بیشتر بخوانید: بهای جهانی نفت در پی تحریم ایران و ونزوئلا افزایش می‎یابد

کارشناسان از ۲ منظر به این موضوع نگاه می‌کنند؛ نخست این که عربستان و امارات تا چه حد می‌توانند این ادعا را عملی کنند مورد تردید است و دوم اینکه جایگزینی نفت در شرایطی که پالایشگاه‌ها برای نوع خاصی از نفت خام تنظیم شده‌اند امری دشوار و در پاره‌ای موارد غیر ممکن است.

 

انتهای پیام/

نظر شما