شناسهٔ خبر: 33097509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معتادانی که در مراکز درمان هم آرام و قرار ندارند...

نمایندگی خراسان شمالی

بیش از ۶۲ هزار نفر از جمعیت خراسان‌شمالی معتادند که برخی از آنها معتادان متجاهر هستند و پس از دستگیری به مرکز درمان یعنی مرکز ماده 14 معرفی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این استان ۳۳۵ نفر معتاد متجاهر طرد شده از خانواده، ۱۶۵ نفر معتاد متجاهر بی‌خانمان و ۲۴۵ نفر معتاد متجاهر بیش از دو بار ارجاع شده به مراکز درمانی در خراسان شمالی وجود دارد که معتادان متجاهر بعد از دستگیری به مرکز ماده ۱۶ برای انجام درمان ارجاع می‌شوند.

در خراسان‌شمالی مرکز ماده ۱۶ فقط در شهر بجنورد وجود دارد که آن نیز متعلق به مردان است اما همین مرکز نیز دچار مشکلات مختلفی است.

لزوم افزایش امکانات در مرکز ماده ۱۶ بجنورد

روحانی، معاون دادستان بجنورد با اشاره به اینکه درمان اعتیاد در مرکز ماده ۱۶ بجنورد با نواقص زیادی همراه است، تاکید کرد: باید این نواقص در این مرکز رفع شود تا بتوان برنامه‌هایی آئین نامه ماده ۱۶، به خصوص برنامه‌های بعد از خروج را طور کامل در آنجا اجرایی کرد.

وی به ایرادات موجود در این مرکز اشاره کرد و گفت: هنوز مجوزی از سوی بهزیستی برای آن صادر نشده است تا بتوان آن را برای دریافت اعتبار در ردیف اعتباری قرار داد.

روحانی افزود: حفاظت‌های فیزیکی این مرکز بسیار ناقص است و باید تأمین اعتبار لازم برای این امر انجام شود چراکه ناقص بودن حفاظ‌های فیزیکی موجب شده تا تعدادی از معتادان متجاهر اقدام به فرار از این مکان کنند. بدهکاری به این مرکز نیز سبب شده تا افرادی که در این کمپ مشغول فعالیت و درمان بیماران هستند با انگیزه کمتری کار کنند.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت برای ارجاع بیماران بیشتر به این مکان تصریح کرد: ظرفیت این مرکز از ۵۰ نفر به ۱۵۰ نفر افزایش یافته است اما این امر مستلزم آن است که به همراه آن میزان امکانات و تجهیزات نیز ارتقا یابد و هنوز میزان امکانات موجود در آن تکمیل نشده است.

روحانی تصریح کرد: باید معتادان متجاهر طی دو دوره سه ماهه در این مرکز تحت درمان قرار گیرد که در کل شش ماه به طول می‌انجامد اما کمبود ظرفیت این مرکز موجب شده تا با دستگیری سایر معتادان متجاهر و ارجاع آنها به این مرکز با مشکل مواجه شویم.

از ۸ دستگاه متولی در ساماندهی معتادان پرخطر فقط ۳ دستگاه در خراسان شمالی وظیفه خود را انجام می‌دهند

احمد ریواده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶( مرکز درمان معتادان متجاهر) با مشکلات متعددی مواجه است، افزود: کمبود ظرفیت این مرکز یکی از مشکلات اساسی آن است.

وی با تصریح بر اینکه ناکارآمدی این مرکز در طرح جمع آوری معتادان متجاهر در عید نوروز امسال به وضوح مشاهده شد، افزود: فرآیند مرکز ماده ۱۶ باید جدایی از ماده ۱۵ باشد اما بیشتر معتادان جمع آوری شده به مرکز ماده ۱۵ ارجاع شدند این درحالی است که باید برای آنها خدمات مراقبت‌های پس از خروج صورت می‌گرفت اما این امر اعمال نشد.

وی با توضیح اینکه در آئین نامه ماده ۱۶ فقط معتادان پرخطر ۱۸ تا ۶۵ سال پذیرش می‌شوند و معتادان پرخطر دیگر همچون معتادانی که مبتلا به بیماری‌های مسری همچون هپاتیت و ایدز هستند، ساز و کاری برای آنها مشخص نیست، تاکید کرد: مرکز ماده ۱۶ بجنورد فاقد مرکز غربالگری است که باید نسبت به ایجاد آن اهتمام ویژه شود.

ریواده تصریح کرد: ساماندهی معتادان پرخطر بر عهده هشت دستگاه است اما در حال حاضر در خراسان شمالی فقط سه دستگاه بهزیستی، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی به وظایف خود عمل می‌کنند.

مرکز ماده ۱۶ بجنورد از سامان مناسبی برخوردار نیست

ثمینی، فرماندار بجنورد در ادامه به خبرنگار ایسنا گفته، از زمانی‌که مرکز ماده ۱۶ به بهزیستی واگذار شد از سامان مناسبی برخوردار نیست. دستگاه‌های مختلف باید همکاری‌های لازم را انجام دهند تا تا وضعیت این مرکز بهبود یابد.

وی افزود: آنچه که مورد توجه است این است که با ورود معتادان به مرکز تا خروج آنها، پایش به طور کامل انجام شود.

تمامی اقدامات برای اخذ مجوز و اعطای آن به پیمانکار فعال در مرکز ماده ۱۶ انجام شده است

قربانی، مدیر کل بهزیستی خراسان‌شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در حال حاضر این اداره کل هیچ بدهی به مراکز خود ندارد و تمام مطالبات پرداخت شده است.

وی در ارتباط با مجوز مرکز ماده ۱۶ نیز اظهار کرد: تمامی اقدامات برای دریافت مجوز و اعطای آن به پیمانکار انجام شده و منتظر آن هستیم تا اداره کل ثبت و اسناد شماره مربوطه را ارسال کند.

وی با اشاره به اینکه از زمان واگذاری این مرکز به بهزیستی اقدامات خوبی نیز در مرکز ماده ۱۶ انجام شده است، تصریح کرد: ساخت سوله و آشپزخانه جدید از جمله اقداماتی بوده که توسط بهزیستی خراسان شمالی انجام شده است، اما آیا زمانی‌که مسئولیت مرکز ماده ۱۶ بجنورد برعهده دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بود، مرکز غربالگری نیز در آنجا وجود داشت که هم اکنون وجود ندارد؟


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما