شناسهٔ خبر: 33097479 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از عاقبت نیمکت‌های لیگ برتری

مدعیان بلاتکلیف!

بعضی باشگاه‌ها سرمربی‌های خود را مرخص کرده‌اند، گروهی نفر جدید به خدمت گرفته‌اند و دسته‌ای نیز همچنان درحال مذاکره هستند؛ در این بین، هستند باشگاه‌هایی که تکلیف‌شان با سرمربی‌هایشان مشخص نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  تنها دو مسابقه تا پایان رسمی این فصل از رقابت‌های فوتبال کشورمان باقی مانده است. بعد از برگزاری بازی‌های سپاهان-پرسپولیس و برنده سپاهان-پرسپولیس و داماش گیلانیان دو تیم دیگر لیگ برتری هم استراحت خود را آغاز خواهند کرد و سپس برای شروع فصل بعد آماده و مهیا می‌شوند.

همین که به روزهای انتهایی یک فصل می‌رسیم؛ شایعات نقل‌وانتقالاتی جوانه می‌زند، رشد می‌کند و همه‌گیر می‌شود. تیم‌های حاضر در مسابقات هم معمولا سعی می‌کنند تکلیف نفر اول نیمکت خود را زودتر مشخص کنند تا بتوانند با تفکرات فرد موردنظر به خرید و فروش بازیکن بپردازند. با این حال، به نظر می‌رسد برای لیگ نوزدهم باید منتظر تغییرات فراوانی روی نیمکت تیم‌ها باشیم. بعضی باشگاه‌ها سرمربی‌های خود را مرخص کرده‌اند، گروهی نفر جدید به خدمت گرفته‌اند و دسته‌ای نیز همچنان درحال مذاکره هستند؛ در این بین، هستند باشگاه‌هایی که تکلیف‌شان با سرمربی‌هایشان مشخص نیست.

 پدیده، تنها مدعی خیال‌آسوده

در میان 5 تیم بالای جدول، پدیده شهر خودرو تنها تیمی است که به‌طور قطع می‌داند سرمربی فصل بعدش کیست. مسئولان باشگاه مشهدی بعد از نتایج فوق‌العاده‌ای که با یحیی گل‌محمدی گرفتند و به سهمیه آسیا رسیدند قرارداد سرمربی خود را تمدید کردند. آنها برای ‌چند روز خطر تیم امید را حس می‌کردند اما با مذاکراتی که انجام دادند، کاپیتان اسبق تیم ملی را به ماندن راضی کردند.

 2 بند نگران‌کننده قرارداد برانکو

 به غیر از پدیده سایر مدعیان لیگ هجدهم هنوز سرمربی قطعی خود را برای فصل بعد نمی‌دانند. حدود یک هفته قبل بود که شایعه توافق برانکو با باشگاه الاهلی مصر در رسانه‌های عرب‌زبان پخش شد و هواداران تیم سرخ‌پوش تهرانی را نگران کرد. سرمربی کروات بابت دریافت حق و حقوق خود به مشکل خورد و برای وصول آن هنوز هم با باشگاه درحال مذاکره است. با اینکه یک سال از قرارداد پروفسور باقی مانده، اما گویا یکی دو بند دردسرساز در قراردادش گنجانده شده که می‌تواند جدایی او را ممکن کند. عدم‌تعهد به مسائل مالی و پیشنهاد ملی و همچنین امکان فسخ یکطرفه درصورت پیشنهاد مناسب در سال آخر قرارداد، جزء بندهای مذکور است که می‌تواند به همکاری مرد کروات و پرسپولیس پایان دهد.

 سرمربی جدید استقلال؟ یکی از این 3 نفر

 در اردوی رقیب سنتی پرسپولیس، اوضاع به‌مراتب پیچیده‌تر است. آخرین قول باشگاه استقلال این بوده که سرمربی جدید تیم تا پایان این هفته مشخص می‌شود و شخص موردنظر قطعا خارجی خواهد بود. فرهاد مجیدی در 5 بازی پایانی هدایت آبی‌پوشان را برعهده داشت ولی گویا باشگاه و اعضای هیات‌مدیره به این نتیجه رسیده‌اند که برای ادامه کار باید یک سرمربی خارجی یا یک ایرانی باتجربه روی نیمکت بنشیند. آندره‌آ استراماچونی، سرمربی اسبق اینتر، اودینزه و اسپارتاپراگ چک به‌همراه میروسلاو دوکیچ و آنجلو‌السیو سه گزینه نهایی استقلالی‌ها هستند. پیش از این، از زوران مامیچ هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های روی میز یاد می‌شد اما پیشنهاد مالی بالای این سرمربی گویا طرفین را از هم دور کرده است.

 امیر می‌ماند مگر...

 سپاهان و امیر قلعه‌نویی رابطه فوق‌العاده‌ای باهم دارند و مایل به ادامه همکاری هستند اما ژنرال امید اندکی به بازگشت به استقلال دارد و همین مساله باعث شده نتوانیم با اطمینان از ادامه همکاری او با طلایی‌پوشان صحبت کنیم. در کنار آن نتیجه سپاهان در جام‌حذفی هم ممکن است روی آینده طرفین تاثیرگذار باشد. تکلیف نیمکت این تیم مدعی هم هنوز به‌طور قطعی برای فصل بعد مشخص نیست.

 رقابت قطبی و خارجی‌ها برای رسیدن به تراکتور

جورج لیکنز برکنار شد تا تراکتورسازی به دنبال جذب یک سرمربی باشد. پیش از این نام علی دایی و جواد نکونام در رسانه‌ها مطرح شد که هیچ‌یک به نتیجه نرسید. حالا افشین قطبی جدی‌ترین گزینه داخلی به حساب می‌آید و در کنار آن لوچسکیو، سرمربی پیشین تیم ملی ترکیه و یکی دو گزینه ترکیه‌ای به‌عنوان گزینه‌های خارجی پرشورها معرفی شده‌اند و باید دید نهایتا چه کسی روی نیمکت این تیم متمول می‌نشیند. زنوزی فصل قبل هزینه زیادی برای کادرفنی تیمش کرد و از نفراتی مثل توشاک و لیکنز استفاده کرد و تیمش حتی سهمیه هم نگرفت. باید دید روند جذب مربی گرانقیمت و صاحب‌نام در تبریز ادامه می‌یابد یا خیر.

 علی منصور، حسین آقا، نارنجی وفادار و جواد لالیگایی

علیرضا منصوریان و حسین فرکی از معدود مربیانی هستند که تقریبا می‌توان با خیال راحت از ماندن‌شان در ذوب‌آهن و پیکان صحبت کرد. ابراهیم صادقی هم به‌تازگی حکم دائم خود را از مصطفی مدبر، مدیرعامل سایپا گرفت و حالا نفر اول فنی نارنجی‌پوشان تهرانی در لیگ نوزدهم خواهد بود. در فولاد جواد نکونام جایگزین افشین قطبی شد تا بعد از نساجی حالا تیم پرطرفدار اهوازی، دومین تیم لیگ برتری بازیکن اسبق اوساسونا باشد.
 

تازه لیگ برتری شده‌ها به دنبال ادامه همکاری

وینگو بگوویچ را باید سرمربی فصل بعد گل‌گهر بدانیم مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد. این سرمربی 70 ساله برای استراحت به کرواسی رفت و به‌زودی برمی‌گردد تا درباره ورودی و خروجی‌های فصل بعد با مدیران باشگاه جلسه بگذارد. تنها نکته ابهام‌آمیز در این میان، برکناری ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت گل‌گهر است؛ کسی که حامی اصلی وینگو در این سال‌ها به‌شمار می‌رفت. عبدالله ویسی موفق شد شاهین شهرداری بوشهر را به لیگ برتر برگرداند. پس از پایان مسابقات لیگ یک هر دوطرف از علاقه‌شان به تداوم این همکاری صحبت کردند، اما هنوز هیچ‌چیز روی کاغذ نیامده و رسمی نشده است. ویسی روی مسائل مالی حساسیت دارد و اگر در این‌باره اتفاق غیرقابل‌منتظره‌ای رخ ندهد باید او را سرمربی دومین نماینده بوشهر در لیگ نوزدهم بدانیم.

 تارتار و جلالی در آستانه جدایی

دیگر تیم استان بوشهر اما وضعیت مشخصی ندارد. تارتار در فصلی که گذشت بارها ساز جدایی را کوک کرد و حتی استعفا داد و به‌شدت بابت مسائل مالی ناراحت بود. به همین دلیل بعید است تارتار در فصل جدید به‌عنوان سرمربی کنار پارسی‌ها باقی بماند. دیگر مربی‌ای که با باشگاهش به مشکل خورده، مجید جلالی است. آقا‌معلم چند هفته پایانی را در سخت‌ترین شرایط پشت‌سر گذاشت. اختلاف او و مدیران باشگاه نساجی مازندران تا حدی حاد شده بود که هرلحظه ممکن بود همکاری آنها در لیگ هجدهم تمام شود اما این اتفاق نیفتاد. حال باید دید بعد از مشخص شدن بحث مالکیت باشگاه چه اتفاقی برای سرمربی تیم رخ می‌دهد.

 سرجیویی که همه را غافلگیر کرد

 پائولو سرجیو با مبلغی هنگفت صنعت نفت را ترک کرد و به التعاون عربستان پیوست تا فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا حاضر باشد. مسئولان تیم ‌آبادانی به دنبال این هستند تا برای فصل جدید شخص جدیدی را روی نیمکت تیم‌شان بنشانند. دیگر تیم ‌آبادانی یعنی نفت مسجدسلیمان هم برای فصل جدید سرمربی خود را مشخص نکرده است. فیروز کریمی بدون کسب برد آنها را در لیگ برتر نگه داشت اما عملکردش چندان راضی‌کننده نبود. رضا مهاجری با زنوزی رابطه بسیار خوبی دارد اما نمایش ماشین‌سازی در یک‌سوم پایانی لیگ بسیار ضعیف بود و آنها تا رده سیزدهم سقوط کردند و اگر چند هفته دیگر بازی‌ها ادامه پیدا می‌کرد، ممکن بود کار سبزقبایان به سقوط بینجامد. همین باعث شده تردیدهایی درباره ادامه همکاری مهاجری با ماشین‌سازی وجود داشته باشد. از چند سرمربی بومی به‌عنوان گزینه‌های احتمالی ماشین‌سازی در لیگ نوزدهم نام برده می‌شود اما هنوز هیچ‌چیز رسمی و قطعی نشده است.

نظر شما