شناسهٔ خبر: 33097432 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون بنیاد مسکن تشریح کرد؛

آواربرداری ۱۱۰۰ واحد در لرستان/آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات

خرم‌آباد- معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۱۰۰ واحد تخریبی در سیل لرستان آواربرداری شده‌اند، از آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عزیز الله مهدیان در سخنانی با بیان اینکه مردم مناطق سیل زده عموماً مشغول بازسازی منازل خود هستند، اظهار داشت: همچنین مقدمات ساخت واحدهای احداثی نیز فراهم شده و تعداد زیادی نیز به بانک معرفی شده‌اند، پروانه گرفته‌اند و مشغول شروع عملیات اجرایی هستند.

آوار برداری هزار و ۱۰۰ واحد تخریبی در لرستان

وی با اشاره به اینکه به طور مثال در لرستان بیش از هزار و ۱۰۰ واحد از خانه‌هایی که تخریبی بودند که آوار برداری شده‌اند، عنوان کرد: همچنین کار پی کنی بیش از ۶۰۰ واحد انجام شده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بیان داشت: با توجه به اینکه میزان منابع تسهیلات پرداختی تغییر کرده، وقفه‌ای ایجاد شده که طی هفته جاری به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و روند خود را پیدا می‌کند و مردم می‌توانند سریع‌تر قرار داد خود را در این رابطه منعقد کنند و عملیات اجرایی واحدها را شروع کنند.

اعلام آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۶ هزار میلیارد

مهدیان در ادامه با اشاره به اینکه در جلسه با وزیر کشور بانک‌ها قول همکاری را در رابطه با پرداخت تسهیلات داده‌اند، گفت: غیر از بحث دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که برای بخش مسکن از محل قرض الحسنه تأمین شده، بانک‌ها در رابطه با بقیه تسهیلات تا سقف شش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که منابع را به نسبت خودشان تأمین کنند.

وی، گفت: به احتمال زیاد طی هفته جاری ۱۰۰ درصد تسهیلات قطعی می‌شود، گرچه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که ابلاغ شده بخش عمده‌ای از کار را راه می‌اندازد و به تدریج بقیه تسهیلات نیز اضافه خواهد شد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در کار بازسازی، محور خود مردم هستند و ما در کنار مردم هستیم، ادامه داد: در لرستان و مازندران کار به خوبی شروع شده و حتی پیش بینی ما این است که خیلی زودتر از برنامه زمانبندی که داشته ایم کار به اتمام خواهد رسید.

مهدیان با بیان اینکه مشکل عمده‌ای که در خوزستان داریم بحث حرایم و روستاهایی که در حریم هستند، است، گفت: این روستاها باید به طور حتم تعیین تکلیف شوند، جابجایی روستاها کار آسانی نیست و باید تمهیدات ایمن سازی روستاها و اصلاح شیوه ساخت و ساز را داشته باشیم تا برای مردم مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه در لرستان، استان‌های معین مشغول تشکیل پرونده برای احداث و تعمیر واحدها هستند، بیان داشت: منابعی که به عنوان بلاعوض در این رابطه پیش بینی شده همه تأمین شده است، مشکل منابع نداریم و قابل پرداخت است.

ابلاغ تسهیلات قرض الحسنه بانک مرکزی به بانک‌ها

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه باید تشکیل پرونده‌ها صورت گیرد و اشخاص شناسایی شوند تا بتوانیم به آنها پول پرداخت کنیم، افزود: طبیعتاً در بحث اجاره پرداخت کردن مشکلی نداریم و تنها برای واحدهای احداثی ما اجاره پرداخت می‌کنیم.

مهدیان، بیان داشت: در برخی از جاها ما بیش از دو برابر در این رابطه کمک کرده ایم، پیشنهادی که ما داریم این بوده که از مصالح باقی مانده از خانه‌های قبلی آنها یک اتاق سریعاً احداث کنیم تا بتوانند در آن زندگی کنند تا خانه اصلی آنها ساخته می‌شود، در خیلی از مناطق این کار را شروع کرده ایم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سیلاب پلدختر حدود ۱۳۰ واحد تخریب شده که غیر قابل استفاده است، افزود: شهر، شهر بزرگی است و امکان اینکه مردم بتوانند خانه داشته باشند وجود دارد.

معاون بنیاد مسکن کشور با تاکید بر اینکه کار ایمن سازی روستاها، ایجاد سیل بندها، دیواره رودخانه‌ها و همچنین داخل بافت روستاها را انجام خواهیم داد، افزود: جاهایی که زمین لازم بوده در بخش عمده‌ای زمین تملک شده است.

مهدیان با اشاره به ابلاغ تسهیلات قرض الحسنه بانک مرکزی به بانک‌ها، گفت: تلاش این بوده که طی هفته جاری کار ابلاغ این تسهیلات به بانک‌های عامل استان‌ها نیز انجام شود تا هر چه سریع‌تر در استان تسهیلات را پرداخت کنیم.

وی که در گفتگوی خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد: بازپرداخت این تسهیلات برای واحدهای احداثی ۱۵ سال بوده و سه سال نیز دوره تنفس در این رابطه در نظر گرفته شده است.

نظر شما