شناسهٔ خبر: 33096972 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مدیرعامل شهروند پاسخگو باشد؛

شهروند حقوق خریداران برنج تقلبی را چگونه باز می گرداند؟

درحالی پرونده گران فروشی و تقلب برای فروشگاه شهروند در تعزیرات حکومتی تشکیل شده، مدیرعامل این شرکت تقصیر را بر گردن تامین کننده انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، همین یکی دو روز گذشته بود که رسانه‌ها از گران‌فروشی و تقلب در فروشگاه شهروند خبر دادند؛ فروشگاهی که یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف در بین مردم است.

به دنبال گزارش‌های واصله گشت مشترک تعزیرات حکومتی با حضور نمایندگان اتاق اصناف و اتحادیه برنج‌فروشان به یکی از شعبات فروشگاه شهروند مراجعه می کنند و برنج‌های مورد عرضه در این شعبه از فروشگاه شهروند را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

در بررسی‌ها مشخص می‌شود، کیسه‌های برنجی که با عنوان برنج هاشمی درجه یک به قیمت هر کیلو 26 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد، مخلوطی از برنج پاکستانی و ایرانی است که در این شعبه از فروشگاه شهروند در دسترس مشتریان  قرار می گرفته است و البته تاسف بار تر آنکه، فروشگاه شهروند بی انصافی و گران‌فروشی و تقلب در حق مردم و خریدارانی که اغلب از اقشار کم در آمد جامعه نیز به شمار می روند و اتفاقا یکی از دلایل خرید آنها از این فروشگاه، به خاطر قیمت های به احتمال ارزانتر و یا احیانا قیمت های تنظیم بازار است را به اوج رسانده، تا جاییکه معلوم می شود درصد ترکیبی این برنج، متشکل از 70 درصد برنج پاکستانی و 30 درصد برنج ایرانی بوده است!

پس از بررسی‌های به عمل آمده روی دو مارک برنج توزیع شده در فروشگاه شهروند، با نام‌های برنج چاپار و برنج هاشمی کریمی و بر اساس اعلام سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، مشخص شد، بیش از 70 درصد برنج‌ها پاکستانی و 30 درصد آن برنج ایرانی با کیفیت پایین مخلوط شده و 60 تن برنج موجود در فروشگاه شهروند به قیمت هر کیلو 265 هزار ریال( 26 هزار و 500 تومان در هر کیلو) عرضه و به فروش می‌رسد.

نهایتاً با الزام تعزیرات حکومتی، قیمت 60 تن برنج موجود در فروشگاه شهروند اصلاح و به قیمت 10 هزار تومان در هر کیلو عرضه و از توزیع 30 تن برنج موجود در انبار نیز جلوگیری می‌شود.

اما این پایان کار نبود و به دنبال تشکیل پرونده در تعزیرات حکومتی، تحت عنوان گران‌فروشی و تقلب، چهارشنبه یکم خرداد 98، مدیرعامل فروشگاه شهروند به شعبه تعزیرات احضار و توضیحات خود را درباره این اتفاق ارائه کرد.

مسعود سریع‌القلم مدیرعامل فروشگاه شهروند ، بلافاصله پس از مشاوره با تیم رسانه ای خود، تصمیم گرفت نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها برگزار کند، که این نشست روز پنج شنبه برگزار شد و مدیرعامل فروشگاه شهروند به ارایه توضیحاتی در خصوص گران‌فروشی و تقلب در فروشگاه شهروند و باز شدن پای خود به تعزیرات حکومتی پرداخت.

اظهارات مدیر فروشگاه شهروند به شرح ذیل است؛

فروشگاه شهروند از تامین‌کننده خود که 11 سال است با آن همکاری دارد، دو پارت برنج خریداری کرده که پارت اول برنج‌ها بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده، مشکلی نداشت؛ اما پارت دوم برنج‌ها بر اساس آزمایشات بخش کنترل کیفیت، کیفیت لازم را نداشت؛ بنابراین پس از اعلام بخش کیفیت و کنترل شهروند و پیش از حضور تعزیرات (31 اردیبهشت ماه)، مدیر کنترل کیفیت شهروند مکاتبه‌ای را در تاریخ 29 اردیبهشت ماه انجام داده و طی این نامه اعلام کرده  که برنج‌های وارد شده به شهروند و تحویلی به این مجموعه در تاریخ‌های 19، 21 و 22 کیفیت لازم را نداشته و باید از سطح فروشگاه‌های شهروند جمع‌آوری شوند.

بنده نیز پس از این موضوع دستور جمع‌آوری برنج‌ها را از تمام فروشگاه‌های شهروند اعلام کردم و حجم زیادی از این برنج‌ها جمع‌آوری و قرار بر این شد که در انبارهای فروشگاه نگهداری تا به تامین‌کننده مرجوع شود. همزمان با حضور گشت تعزیرات تهران در صبح 31 اردیبهشت ماه به یکی از شعب فروشگاه شهروند آنها با بخشی از برنج‌ها در سطح فروشگاه مواجه می‌شوند که قرار بوده این برنج‌ها نیز جمع‌آوری و به انبار منتقل شوند، اما با توجه به حجم قابل توجه برنج‌ها در سطح فروشگاه‌ها این اتفاق با کمی تاخیر صورت گرفته بود.

قیمتی که برای خرید این برنج‌ها داده شده بود 21 هزار و 700 تومان بوده و قیمت فروش آن نیز در فروشگاه‌های شهروند 23 هزار و 500 تومان بوده و البته موضوعی که در رسانه‌ها در ارتباط با فروش برنج 10 کیلویی به قیمت 28 هزار و 500 تومان بوده مربوط می‌شود به بارکد دیگری از اقلام شهروند است.

حدود 200 تن از برنج‌های اشاره شده توسط شهروند از تامین کننده مورد نظر خریداری شده است که بالغ بر 114 الی 115 تن از این برنج در سطح فروشگاه‌های شهروند به فروش رسیده ولی در حال حاضر مابقی برنج‌های مورد نظر از سطح فروشگاه‌ها و حتی انبارهای شهروند جمع‌آوری و به محل دیگری منتقل شده است تا تصمیم مراجع قضایی و تعزیرات در این زمینه اعلام شود.

اظهارات مدیر فروشگاه شهروند ارایه شد اما چند سئوال به شکلی آزار دهنده ذهن را به خود مشغول می کند!؟

  1. چرا مسئولان فروشگاه شهروند قبل از مشخص شدن نتیجه نمونه‌گیری، برنج‌ها را در شعب خود عرضه کردند!؟ قاعدتاً ابتدا باید برنج‌های خریدار شده در بخش کنترل کیفیت مورد آزمایش قرار می‌گرفتند و در صورت اخذ تأییدیه از آزمایشگاه، در فروشگاه‌ها عرضه می‌شدند.
  2. فروشگاه شهروند چگونه می‌خواهد حقوق افرادی که برنج‌های تقلبی را به عنوان برنج اعلی ایرانی خریداری کرده و صد البته به خیال خود، پول برنج با کیفیت ایرانی را به فروشگاه شهروند پرداخت کرده اند در حالی که برنج پاکستانی بی کیفیت دریافت کرده اند را بازگرداند؟
  3. مسعود سریع‌القلم مدیرعامل فروشگاه شهروند گفته در تاریخ 19، 21 و 22 به وی اعلام شده برنج‌های تحویلی، کیفیت ندارد و او هم بلافاصله دستور جمع‌آوری را داده است؛ آیا واقعاً جمع‌کردن این برنج‌ها آن قدر مشکل بوده که پس از گذشت بیش از یک هفته، وقتی گشت تعزیرات مراجعه کرده، همچنان در سطح عرضه فروشگاه وجود داشته است؟
  4. مدیر فروشگاه شهروند می گوید که کار جمع‌آوری برنج های تقلبی در فروشگاه شهروند طولانی بوده و مسئولان فروشگاه نرسیدند در زمان کمی برنج‌های تقلبی را جمع‌آوری کنند، آیا نمی‌توانستند قیمت را اصلاح کنند و حداقل به قیمت برنج پاکستانی بفروشند؟
  5. مدیر فروشگاه شهروند بر فرض اینکه کار جمع آوری برنج های تقلبی، دشوار و زمان بر باشد، نمی‌توانست در ابتدایی‌ترین شکل موجود، دستور دهد پارچه‌ای روی این برنج‌ها بکشند و از فروش آنها به مردم خودداری کنند؟
  6. سریع القلم مدیرعامل فروشگاه شهروند با کمال افتخار گفته که از 200 تن برنج موجود، 115 تن را با قیمت 10 هزار تومان فروخته‌اند؛ در حالی که فروشگاه شهروند با الزام تعزیرات مجبور شده قیمت خود را اصلاح کند وگرنه چرا قبل از حضور تعزیرات به قیمت 10 هزار تومان نمی‌فروخت؟
  7. مدیر فروشگاه شهروند گفته رسانه‌ها به اشتباه قیمت را اعلام کردند و طبق معمول در چنین مواقعی همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر رسانه‌ها شکست؛ بنظر سریع القلم، قیمت برنج تقلبی که در فروشگاه شهروند به مشتریان بی خبر از همه جا 23 هزار و 500 تومان بوده است در حالی که تمام رسانه‌ها قیمت اعلام شده از سوی تعزیرات را که بر روی سایت این سازمان هم قرار گرفته، منتشر کردند؛ یعنی 26 هزار و 500 تومان؛ یعنی ایشان دغدغه این گران‌فروشی و تقلب و به نوعی حق الناس را ندارد!؟

به نظر می‌رسد مدیر فروشگاه شهروند بیش از آن که به گفته خودش به دنبال تنویر افکار عمومی باشد، به دنبال توجیه تخلف صورت گرفته در این فروشگاه بوده است.

کم فروشی در قرآن کریم

اما چند نکته در باب حق الناس آن هم در ایام ماه رمضان که به منزله‌ی کارخانه انسان سازی است و انسان ها را اصلاح می کند، به ایشان متذکر می شویم:

در قرآن کریم به طور صریح و مکرر به کم فروشی اشاره شده و به شدت مذمت شده است و کم ترین مجازات دنیوی آن را ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است. مسئله کم فروشی در قرآن در سوره ها و آیات زیر آمده است:

  1. سوره مطففین که این سوره به نام کم فروشان نام گذاری شده است: "وای بر کم فروشان. آنان که وقتی برای خود پیمانه می کنند، حق خود را بطور کامل می گیرند. امّا هنگامی که می خواهند برای دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می گذارند. آیا آنها گمان نمی کنند که برانگیخته می شوند. در روزی بزرگ. روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می ایستند".[1]
  2. سوره اعراف: در این سوره خداوند خطاب به قوم شعیب اهالی شهر مدین می فرماید: "پیمانه و وزن را تمام و کمال تحویل بدهید و در مال مردم نقصان روا مدارید و در پهنه زمین پس از آن که صلاح و اصلاح برقرار شد فساد را منتشر نکنید و این امر برای شما بهتر است، اگر ایمان داشته باشید".[4]
  3. سوره انعام: "واوفوا الکیل و المیزان بالقسط"؛[7] پیمانه را تمام و وزن را درست و عادلانه تحویل بدهید.

نظر شما