شناسهٔ خبر: 33096920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

برگزاری تظاهرات ضد جنگ هواداران صدر در کربلا و بغداد

صدها تن از طرفداران «سید مقتدا صدر» رهبر جریان صدر با تجمع در کربلا و بغداد با بروز جنگ منطقه ای از سوی آمریکا و کشیده شدن آن به عراق مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

العالم-عراق

طرفداران صدر از چند روز پیش فراخوان تظاهرات امروز را با هشتگ «#نه_به_جنگ» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر کردند و سپس در خیابان ها حضور یافتند تا با بروز درگیری احتمالی در منطقه مخالفت کنند.

منابع خبری می‌گویند که تظاهرات از دقایقی پیش در مرکز کربلا و نیز میدان تحریر بغداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این تظاهرات چند ساعت پس از آن برگزار شد که خطیب جمعه نجف اشرف تاکید کرد؛ عراق دیگر محلی برای بازگشت اشغال گران آمریکا و یا تعدی به ایران از طریق خاک این کشور نخواهد شد.

«سید صدر الدین القبانچی» خطیب جمعه نجف اشرف گفت: خبرهایی مبنی بر اعزام دوباره نیروهای آمریکایی به عراق منتشر شده است و ما تاکید می کنیم که عراق، دیگر جایی برای بازگشت اشغالگران آمریکایی نیست.

وی با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه ایران در منطقه، این مواضع ضد ایرانی را به علت حمایت ایران از ملت مظلوم فلسطین دانست و گفت: عراق از حقوق ایران در داشتن انرژی هسته ای حمایت می کند و محلی برای تعدی به ایران نخواهد بود.

القبانچی همچنین با استقبال از سفر روز شنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به بغداد، از تلاش های دولت عراق برای کاهش تنش در منطقه حمایت کرد.

وی گفت: ما همچنین از وساطت عراق میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش ها استقبال می کنیم و بغداد می تواند در این زمینه نقش ایفا کند و مانع درگیری در منطقه شود.

خطیب جمعه نجف اشرف، فشارهای آمریکا را غیرقانونی و دخالتی آشکار در امور داخلی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، تنها با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی دانست و آن را محکوم کرد.

این موضع مرجعیت و روحایت عراق در حالی اعلام می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که یک هزار و پانصد نیروی نظامی به خاورمیانه می فرستد که هدف از اعزام آنها عمدتاً حفاظتی است.

رویترز به نقل از دو منبعی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت که این نیروها به تقویت اقدامات دفاعی آمریکا در منطقه کمک می کنند.

سی.ان.ان نیز ساعاتی پیش به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که ترامپ با اعزام تجهیزات و نیروهای نظامی بیشتر به خاورمیانه موافقت کرده است.

این تجهیزات شامل باتری های سامانه موشکی پاتریوت، هواپیمای شناسایی و نیروهای ضروری برای ایجاد بازدارندگی در مقابل آن چیزی است که پنتاگون «تهدید فزاینده ایران» می نامد.

نظر شما