شناسهٔ خبر: 33096626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خیابان‌های پولی!/ «طرح پاركبان» قانون‌مداری يا قانون‌گريزی؟

شهروندان همدانی از فعالیت پارکبان‌ها در نقاط مختلف شهر به ستوه آمده‌اند؛ تخلف برخی از آنها در تغییر ساعت گوشی‌ها تا صدور قبض برای خودروهای پارک در پارکینگ مشهود است، از طرف ديگر معاون پيشگيری از وقوع جرم فعاليت پاركبان‌ها را غيرقانونی می‌داند و شهرداری قانونی!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مدت‌هاست طرح پارک حاشیه‌ای و استقرار پارکبان‌ها در همدان در حال اجراست، طرحی که هدف از آن کاهش ساعت توقف خودروها در معابر اصلی و پرتردد شهر و ترویج استفاده از پارکینگ‌های طبقاتی مطرح شده است. دلیلی که نه تنها شاهد زمان توقف خودروها در معابر اصلی را کاهش نداده که افزایشی هم در تعداد پارکینگ‌های طبقاتی سطح شهر نداشته است.

البته اجرای این طرح نارضایتی‌هایی را برای شهروندان به دنبال داشت که شنیدن صدای شهروندان و نظارت بر کار پارکبان‌ها از سوی شهرداری به عنوان مدیریت شهری خالی از لطف نیست.

اغلب شهروندان از صدور قبض برای توقف کمتر از نیم ساعت، صدور قبض با وجود پارک خودرو در پارکینگ و مواردی از این دست از سوی پارکبان‌ها گلایه دارند و خواستار حل این مشکل هستند، حتی برخی از پارکبان‌ها شهروندان را از محاسبه قبوض در صورت عدم پرداخت در برگه جریمه راهنمایی و رانندگی و عوارض خودرو می‌ترسانند.

خبرگزاری فارس به منظور بررسی این موضوع پای صحبت یکی از این شهروندان نشست.

مجید آرتین کارمند شرکت نفت همدان که چند روز پیش برای انجام کاری ساعت 19 به اتفاق یکی از همکاران خود از خیابان بعثت خارج و خودروی خود را در محدوده پارکبانان پارک کرد، در رابطه با این موضوع دچار مشکل شد که پرداختن به این موضوع یکی از هزاران نارضایتی شهروندان در این خصوص است.

وی با بیان اینکه ساعت 19:10 برای مراجعه به داروخانه ماشینم را کنار خیابان پارک کردم  اظهار کرد: 10 دقیقه بعد برگشتم که دیدم پارکبان برایم قبض صادر کرده است.

این شهروند ادامه داد: به پارکبان گفتم که برای توقف کمتر از 30 دقیقه نباید قبضی صادر شود، او هم در پاسخ گفت «موضوع را حل می‌کنم» پس گوشی دیگری را از جیبش خارج کرد.

وی افزود: از اینکه دو گوشی برای ثبت ورود و خروج داشت، تعجب کردم و علت را پرسیدم، او هم جواب داد با یک گوشی ورود و با گوشی دیگر خروج ثبت می‌شود البته مدعی شد ساعت گوشی ثبت‌کننده ورود کمی مشکل پیدا کرده است.

آرتین در ادامه گفت: با مشاهده گوشی دوم متوجه شدم ساعت آن دستکاری شده و حدود 10 دقیقه جلوتر از ساعت رسمی است، سه دقیقه هم مرا معطل کرد که نیم ساعت به گوشی ثبت خروج بخورد و بعد ثبت بازخورد زد که شامل معافیت از صدور قبض نشود.

وی افزود: سوال من این است چرا توقف 15 دقیقه‌ای برای من 30 دقیقه محاسبه و قبض صادر شده است؛ از طرف دیگر چرا باید دو گوشی با ساعت‌های متفاوت برای ورود و خروج در دست پارکبان باشد؟

این شهروند معترض اضافه کرد: وقتی این وضعیت را دیدم با مسوول پارکبان صحبت کردم، البته آنها هم با لحنی غیرمودبانه جوابم را دادند، حتی مسئول با تندی گفت «برو، هرکاری می‌خواهی بکن و... ».

وی با بیان اینکه به منظور شکایت از این رفتار با پلیس 110 تماس گرفتم ادامه داد: شکایت‌نامه و صورتجلسه پلیس را برای رسیدگی به شهرداری بردم اما کاری نکردند و مرا از این اتاق به آن اتاق پاس دادند.

آرتین با بیان اینکه از دیگر دوستانم نیز نارضایتی‌هایی در خصوص اجرای طرح استقرار پارکبان‌ها شنیده‌ام اظهار کرد: چرا باید وقتی فردی در حالی که در منزل است و خودرویش هم در پارکینگ؛ پیامک کسر مبلغ پارک خودرو دریافت کند؟

وی گفت: البته این مورد هم سال گذشته برای من اتفاق افتاد اما به دلیل اینکه مبالغ زیر 2 هزار تومان بوده پیگیری نکردم، اما این طور مواردی نیز انجام می‌شود.

محمدی نیز شهروند دیگری است که در این خصوص معترض است، او در این زمینه عنوان کرد: با وجود پارک کمتر از نیم ساعت قبض 4 هزار تومانی برایم صادر شده که از این مورد شوکه شدم چراکه اصلا برای صدور قبض حتی پارکبان همان لحظه هم نیامد.

صباغ: ابزار محاسبه زمانی پارک خودرو خطا نمی‌کند

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان در این خصوص تصریح کرد: پارکبان‌ها بر اساس ماده 15 جرائم راهنمایی و رانندگی ابلاغیه مجلس فعالیت می‌کنند و قانون داخلی شهرداری‌ها نیست که خودسرانه ورود کرده باشیم.

احسان صباغ با بیان اینکه هدف اصلی استقرار پارکبانان توزیع عادلانه فضای پارک است، افزود: این طرح دنبال درآمدزایی نیست و منابع حاصل از آن به حساب خزانه برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح برخی از کارمندان و کسبه خودروهای خود را از ساعت هفت صبح تا پایان وقت اداری در خیابان‌ها پارک می‌کردند، خاطرنشان کرد: این مسئله باعث می‌شد اگر شهروندی نیاز به پارک خودرو برای پیگیری امور خود در طول ساعت اداری داشته باشد، با کمبود فضای پارک مواجه شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان ادامه داد: با اجرای این طرح شهروندان تلاش می‌کنند برای مدیریت هزینه‌های خود میزان توقف بیش از نیم ساعت نداشته باشند؛ افزایش هزینه پارک باعث شده مردم خودروهای خود را از خانه خارج نکنند و یا در پارکینگ‌های مختلف مستقر کنند.

وی با تأکید بر اینکه حاشیه خیابان‌ها برای توقف‌های کوتاه‌مدت فراهم شده است، اظهار کرد: پارکبان در ثبت زمان ورود و خروج خودرو دخیل نیست؛ تمام دستگاه‌هایی که پلاک خودروها را ثبت می‌کنند زمان خود را از سرور مرکزی می‌گیرند و پارکبان تنها ممکن است در ثبت پلاک خودرو با لغزش مواجه شود.

صباغ با بیان اینکه آخرین زمانی که پلاک وارد می‌شود مبنای محاسبه قرار می‌گیرد،یادآور شد: یکی از ابزارهای مناسب برای محاسبه زمانی پارک را در اختیار داریم که در این حوزه خطا نمی‌کند

گلستانی: دیوان عدالت اداری قانون پارک حاشیه‌ای را ابطال کرد

معاون پیشگیری اداره کل دادگستری استان همدان نیز با بیان اینکه دیوان عدالت اداری قانون پارک حاشیه‌ای را ابطال کرد، گفت: این در حالی است که برخی استان‌ها همچنان بر اساس دستورالعمل سابق اقدام می‌کنند.

سعید گلستانی با بیان اینکه پول حاصل از طرح پارکبان به خزانه واریز نمی‌شود، تصریح کرد: مبالغی که مردم به عنوان حق پارک پرداخت می‌کنند به حساب شرکت‌های خصوصی که به صورت پیمانکار با شهرداری قرارداد منعقد کردند، واریز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری مبلغی سالانه از این شرکت‌ها دریافت می‌کند، افزود: مصوبه دیوان عدالت اداری را باید بررسی کرد که آیا شامل دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور نیز می‌شود یا خیر؟

فتحی: پارک حاشیه‌ای و پارک هوشمند مصوبه وزارت کشور دارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز بیان کرد: پارک حاشیه‌ای و پارک هوشمند مصوبه وزارت کشور دارد؛ نمی‌شود که بدون مصوبه کاری انجام داد!

علی فتحی در خصوص عدم پرداخت قبوض پارک خودرو از سوی شهروندان، یادآور شد: ما نیز این موضوع را شنیده‌ایم که برخی پارکبان‌ها از انتقال قبض به قبض جرایم راهنمایی و رانندگی سخن گفته‌اند که شهروندانی که نقل و انتقال خودرو داشته و پرسنل راهور این موضوع را تکذیب کرده و گفته‌اند که اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه موضوع استفاده پارکبانان از دو گوشی تلفن همراه و تفاوت ساعت ثبت ورود و خروج نیز خاطرنشان کرد: حدود سه ماه پیش این موضوع را از مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری پیگیری کردیم که گفت اینطور نیست.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان ادامه داد: بهتر است مورد معرفی شود تا بتوانیم این موضوع را به طور مستند از رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان پیگیری کنیم.

فکری: جریمه‌ای برای عدم پرداخت قبوض پارک خودرو صادر نمی‌کنیم

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز اظهار کرد: فعلاً جریمه‌ای در خصوص عدم پرداخت قبوض پارک خودرو از سوی راهنمایی و رانندگی صادر نمی‌شود.

علی فکری در خصوص اینکه آیا امکان جریمه عدم پرداخت قبوض پارک خودرو از سوی راهنمایی و رانندگی در آینده وجود دارد گفت: موضوعاتی هست که باید پارکبانان معایب را رفع کنند تا در آینده در خصوص همکاری با آنها صحبت شود.

با وجود اظهار نظرهای متفاوت مسوولان در خصوص فعالیت پارکبانان، محاسبه زیر نیم ساعت توقف خودرو در صدور قبوض و استفاده از دو دستگاه گوشی تلفن همراه در ثبت ورود و خروج این سوال مطرح است که شکایت‌های شهروندان در این خصوص برای چیست؟

با توجه به اظهار نظر معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان در خصوص تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال قانون پارک حاشیه‌ای، آیا فعالیت پارکبان‌ها در شهر همدان قانونی است، چرا شهرداری به هر نحو به فکر دریافت وجه از مردم است و تمام خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به معابر اصلی شهر را تبدیل به پارک حاشیه‌ای کرده و مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است؟ از طرف دیگر شهرداری مدعی است پول حاصل از این طرح به حسابت خزانه برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی واریز می‌شود موضوعی که توسط معاون پیشگیری از وقوع جرم رد شد.

انتهای پیام/89039/ 30

نظر شما