شناسهٔ خبر: 33096588 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آوای بندگی در گیلان طنین انداز شد/آیه‌های قرآن از آسمان بارید

مساجد جامع، بقاع متبرکه، هیئات، تکایا و حسینیه‌های گیلان امشب در نخستین شب از لیالی قدر در شور و عشقِ بندگان خدا مملو از نوای بک یا الله و الهی العفو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مردم امشب در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در سراسر گیلان گرد هم آمدند و در پیشگاه پروردگار خود زیر لب زمزمه کردند: « الهی العفو ...»

نخستین شب از لیالی مبارکه قدر که برتر از هزار سال است و شب زنده داری در آن به مثابه سال ها بندگی است و خدای رحمان وعده بخشایش در این شب و تغییر در سرنوشت بندگان را داده است، فرصتی است تا با لابه و تمنا از آفریدگارمان بخواهیم که از گذشته چشم بپوشد و از این شب بر لوح سرنوشتمان بندگی و بخشایش حک کند.

مردم مؤمن گیلان نیز در این شب در جای جای استان قرآن سر و تسبیح به دست شدند تا بار دیگر به جماعت از خدایشان آمرزش و رحمت طلب کنند که تأثیر دعای جمعی برتر از عبادت انفرادی است، تا با بک یا محمد و بک یا علی در این شب‌ها؛ اهل بیت واسطه این توبه خالصانه شوند.

«قدر» در لغت به معنای اندازه و اندازه گیری است و «تقدیر» نیز به معنای اندازه گیری و تعیین است؛ اما معنای اصطلاحی «قدر»، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن و به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیزی «قدر» نام دارد.

بنابر دیدگاه حکمت الهی، در نظام آفرینش، هر چیزی اندازه ای خاص دارد و هیچ چیزی بی حساب و کتاب نیست پس جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضی تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.

شب قدر، شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه، اراده، اختیار و قابلیت های انسان تقدیر می‌شود بنابراین مستحب است در این تا سحر بیدار بمانیم و برای این همه محبتی که از سوی خالق ارزانیمان می‌شود با لابه و توبه سرنوشتی زیباتر از پروردگار عالمیان طلب کنیم.

 

 

در شهرستان رشت، مردم در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، مهدیه بزرگ رشت، مساجد، تکایا و مزار شهدای عظیم الشأن گرد آمدند تا در جوار شهدایی که با راز و نیازهای شبانه و مناجات‌های مداوم شبانه خود که هشت سال مقاومت را ثمر بخشیدند دستگیر این دعاها و اشک‌هایشان باشند تا در استجابت و بخشودگیشان تسریع شود.

 

امشب شبی است که مولایمان علی (ع) خود را برای دیدار با محبوب به محراب می‌رساند و ابن ملجم لعنه الله علیه، برای این دیدار تعجیل می‌کند و نامردی ... عجب شب دردناکی است، لحظه‌ای که علی با فرق شکافته لبخند رضایت بر لب می‌نشاند چرا که بی‌تاب دیدن یار بود از سال‌های دور تا کنون ... و چه یاری زیباتر از فاطمه طاهره (س).

در بین تمام شهدای این حرم، که جملگی فرزندان صدیقه طاهره (س) هستند؛ مدافعان حرم دلبری بیشتری دارند، امشب برای علی و بانویش دلبری می‌کنند که رهروان حسین فاطمه و محافظان حرم زینب کبری (س) هستند، مزارشان امشب نورانی و پر همهمه است، آنان که در روزگار سیاهی رو سپید شدند در دل خاندان پیامبر (ص) می‌توانند بهترین واسطه به درگاه خدای منان باشند و امشب بندگان خدا گرد اینان حلقه زدند.

 

 

در میان تمام گریه‌ها و شیون‌هایی که از سر ندامت به بارگاه حق تعالی سر داده می‌شود؛ عده‌ای گوشه‌ای با تبسمی ملیح روزه‌داران و زائران حرم شهدا و خانه‌های خدا را صدا می‌زنند: «بفرمایید ... گلویی تازه کنید.» و چه حال خوشی است خادمی!

خدمت به روزه‌داران و بندگان رو سفید خدا، خدمتشان از روی محبت، اخلاص و صداقت است، یک جایی یک گوشه در ایستگاه صلواتیشان از تو انتظار یک صلوات برای عاقبت به خیریشان دارند و لا غیر؛ پس بگو: «اللهم صلِّ عَلی مُحَمَّد و ءالِ مُحَمَّد»

 

 

مردم شهید پرور در قطب مذهبی گیلان نیز در جوار بارگاه ملکوتی برادر امام رضا (ع)، حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) به امام هشتم شیعیان توسل جستند و خواستار مرحمت الهی شدند، هم‌چنین در جوار حرم مطهر شهدای این شهرستان، با یکدیگر هم نوا شدند و این شب عظیم را در کنار فرمانده شهید مهدی خوش سیرت احیا کردند.

 

 

اما این‌‌ها تمام بی‌قراری و تب و تاب این مردم نیست، مساجد وچک حاشیه شهر نیز امشب پر شده بودند از مهمانان خدا، امشب گرد غربت از تکایای کوچک پر کشیده بود، مهر علی (ع) کوچک و بزرگ، پیر و جوان را به نزدیک ترین و دورترین مکان‌ها کشانده بود، کوچه پس کوچه‌های شهر عِطر قدر می‌داد، عطر نزول قرآن؛ انگار خدا همین حالا آیه‌های قرآن را بر سرمان می‌بارید.

 

 

امشب شب استغاثه به درگاه خدایی است که بهترین بندگانش را برای رسیدن به ولای علی ابتلا می‌کند و چه ابتلایی بالاتر از نبود علی (ع) و چه داغی گران تر از دیدن فرق شکافته مولایی که نبی اسلام (ع) فریاد زد در بین مسلمانان درباره‌اش که: من کنت مولاه فهذا علی مولاه؛ و چه فریاد غریبانه‌ای که شنیده نشد.

 

 

مسجد جامع خمام نیز امشب میزبانی بندگانی را بر عهده داشت که به یاد 172 لاله پرپر از این شهر کوچک در جبهه‌های جنوب کشورمان دوباره روییدند و شکفته شدند تا در پیشگاه سید الشهدا (ع) حاضر و سربلند باشند، مردم این شهر امسال به نیابت از شهدایشان قرآن بر سر گرفتند و خدا را شاهد گرفتند تا هم‌سفره این لاله‌ها باشند.

 

 

مساجد شهرستان‌های گیلان نیز از این فرصت الهی جا نماندند، مردم شهرستان‌های تالش و اسالم نیز همگی امشب نوای العفو سر دادند و با دلی نادم و آهی از نهاد خدایشان را برای تغییری در سرنوشت صدا زدند.

به گزارش فارس، برپا داشتن احیا، غسل کردن، خواندن زیارت امام حسین (ع)، قرآن بر سر گذاشتن، خواند دعای جوشن کبیر و گفتن 70 مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ برخی از اعمال این شب مبارک است.

انتهای پیام/84007

نظر شما