شناسهٔ خبر: 33094934 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 زيباتر شدن به چه قيمتي؟

مهسا خدامراد

هر خانمي از زيباتر بودن لذت مي‌برد و دوست دارد هميشه بهترين ظاهر را داشته باشد. اما به چه قيمتي؟

آيا حاضر هستيد از هر گونه لوازم آرايشي استفاده کنيد؟

مراقب انتخاب لوازم آرايش باشيد و از خود محافظت کنيد، اگر دقت نكنيد به جاي اينکه باعث زيباتر شدن و بهتر شدن وضعيت ظاهري خود شده باشيد، به بدن خود آسيب مي‌زنيد. شايد استفاده از هر وسيله آرايشي بتواند در کوتاه‌ مدت ظاهري زيباتر به شما بدهد، ولي اگر مواد مضر در لوازم آرايش شما وجود داشته باشد، زيبايي شما بلندمدت نخواهد بود و بيشتر مضرات لوازم آرايش نسيب شما خواهد شد.

تصور کنيد که از نوع تقلبي اين لوازم که به وفور در بازارهاي ايران يافت مي شود چه آسيب هاي جدي تري را بر نواحي پوست، مژه ها، ابروها و موها وارد مي کند و اين مثل قديمي که آمد ابروهايش را درست کند، زد چشمش را کور کرد تداعي مي کند.

برخي مواد آرايشي‌ حاوي كلاژن يا ژلاتين هستند كه براي قوام پوست و بهتر كردن ظاهر پوست مفيد است. اما مشکل اينجاست که كلاژن در اين محصولات دامي هم وجود دارد و احتمال سرايت برخي بيماري‌ها در انواع تقلبي آنان وجود دارد.

رژلب از دسته مواد آرايشي است كه طرفداران زيادي دارد. رژلب‌ها، حتي آنهايي که توليد شده برند‌هاي معتبر هستند، معمولا سرب دارند و آلودگي به سرب در درازمدت باعث اختلال‌هاي رفتاري، افزايش پرخاشگري و كاهش بهره هوشي مي‌شود.

كرم پودر يكي ديگر از لوازم آرايشي است كه عوارضي موضعي مانند برجسته كردن عروق و تورم پوست مي شود مخصوصا وقتي آن را مدت زمان طولاني استفاده كنيم باعث بسته شدن منافذ پوست مي شود و مانع از اکسيژن‌رساني کافي مي‌شود. به‌خصوص در كسانيكه از سن پايين مصرف اين مواد را شروع مي‌كنند، مي‌تواند باعث پيري زودرس پوست شود. خارش، سوزن‌سوزن شدن، كهير، لك و آكنه نيز از عوارض عمومي مواد آرايشي به‌خصوص مواد تقلبي و غيراستاندارد است.

ريمل‌از ديگر لوازم آرايشي پرمصرف‌ا ست كه عارضه اصلي آنها ريزش مژه است.

مطالعاتي که محققان آمريکايي انجام داده‌اند، نشان مي‌دهد که حدود 82 هزار ماده مختلف در محصولات آرايشي و بهداشتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يک هشتم اين ترکيبات حاوي حشره‌کش‌ها، مواد شيميايي صنعتي، اختلال دهنده هورموني، سموم مؤثر بر دستگاه توليد مثل، مواد سرطان‌زا، پلاستيسايزرها براي صافي پوست به کار مي‌روند.

نظر شما