شناسهٔ خبر: 33094821 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پس لرزه های کناره گیری «می» از نخست وزیری و ریاست حزب محافظه کار؛

آینده مبهم سیاسی انگلیس در پی استعفای ترزا می

ترزا می، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، با چشمانی اشکبار و بغض در گلو اعلام کرد 7 ژوئن از ریاست حزب و مقام نخست وزیری، کناره گیری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن؛ ساعاتی پس از این که ترزا می، نخست وزیر انگلیس زمان کناره گیری اش را اعلام کرد، سه عضو ارشد حزب محافظه کار، آمادگی خود را برای جانشینی وی اعلام کردند. ترزا می، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، با چشمانی اشکبار و بغض در گلو اعلام کرد 7 ژوئن، برابر با 17 خرداد، از ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری انگلیس، کناره خواهد گرفت.

<div id="video-display-embed-code_3540535"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2434790/3540535?width=400&height=300"></script></div>

اظهارات:

1 – تراز می  نخست وزیر انگلیس
2 – رادنی شکسپیر  کارشناس مسائل سیاسی
3 – جرمی کوربین  رهبر حزب کارگر انگلیس

ترزا می از ماه ها پیش تحت فشار شماری از اعضای حزبش برای استعفا قرار داشت. مخالفان وی، روش او را در خصوص خارج کردن این کشور از اتحادیه اروپا نپسندیدند. در همه پرسی سوم تیرماه 1395 (23 ژوئن 2016) 51.9 درصد مردم انگلیس، به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
در همین حال؛ رسانه های انگلیس، درباره جانشینی ترزا می گمانه زنی می کنند و انتظار می رود رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر بعدی انگلیس تابستان مشخص شود. بوریس جانسون، وزیر خارجه مستعفی خانم می، علاقه خود را برای رهبری حزبش و سمت نخست وزیری انگلیس اعلام کرده است. جرمی هانت، وزیر خارجه کنونی هم امروز آمادگی خود را برای رقابت بر سر رهبری حزب محافظه کار اعلام کرد؛ وی چندان مورد علاقه مخالفان اتحادیه اروپا نیست.
همچنین؛ گراهام برادی، رئیس کمیته 1922 حزب محافظه کار، امروز با استعفا از این مقام، برای رهبری حزبش، اعلام آمادگی کرد.کمیته 1922 حزب محافظه کار، ناظر بر فعالیت های رهبر این حزب است و در صورت درخواست دستکم 15 درصد از نمایندگان این حزب در مجلس یا استعفای رهبر حزب، انتخابات رهبر جدید حزب را برعهده خواهد داشت.

واکنش ها:

نامزد شدن ­بوریس جانسون برای احراز پست نخست وزیری انگلیس

به گـزارش خبـرگزاری رویتـرز، بوریس جانسون، وزیر پیشین امـور خارجه انگلیس روز جمعه اعلام کرد پس از استعفای «ترزا می» در هفتم ژوئـن، قطعا وی برای پست نخست وزیری انگلیس نامـزد می شود.

«بوریس جانسون» از طرفداران سرسخت خروج انگلیس از اتحادیـه اروپا است. وزیـر پیشین امـور خارجـه انگلیس افزود: «انـگلیس برای آن که قادر باشد در خصوص توافقی مناسب مـذاکره کند، می بایست برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده شود.» وی در جـریان کنفـرانس اقتصادی در سوئیس تاکید کرد: «ما در تاریخ 31 اکتبـر اتحادیـه اروپـا را تـرک خواهیم کرد؛ با تـوافق یا بدون تـوافق».

اتاق بازرگانی انگلیس برگزاری سریع انتخابات سراسری را خواستار شد

اتاق بازرگانی انگلیس که نهادی بسیار قدرتمند است برگزاری سریع انتخابات سراسری را خواستار شد و درباره ادامه بحران سیاسی جاری در این کشور به شدت هشدار داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، اتاق بازرگانی انگلیس به استعفای ترزا می نخست وزیر انگلیس واکنش نشان داد. این موضوع که ترزا می به علت فشارهای سیاسی و ناتوانی در یافتن راه حل برای طرح جنجالی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت امروز اعلام کرد هفتم ماه مه از ستمش کناره گیری می کند، اتاق بازرگانی انگلیس را بسیار نگران کرده است. اتاق بازرگانی انگلیس ازنظر اقتصادی و بازرگانی تشکیلاتی بسیار قوی است.
اتاق بازرگانی انگلیس برگزاری انتخابات سریع برای انتخابات نخست وزیری را خواستار شده است که بتواند روند آشفته و بی نظم برگزیت را مدیریت کند. آدام مارشال، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس در این خصوص گفت: فعالان اقتصادی باید اطمینان خاطر پیدا کنند که تغییر در نخست وزیری به معنای شروع دوره ای طولانی از ژست ها و موضع گیری های سیاسی خواهد بود. دولت و پارلمان انگلیس تا همین حالا، زمان بسیار زیادی را در حرکت دایره ای به دور خودش درباره مسئله برگزیت هدر داده است.

واکنش نخست وزیر هلند به استعفای همتای انگلیسی اش

نخست وزیر هلند فضای سیاسی انگلیس را علت مشکلات پیش آمده در ماجرای استعفای ترزا می توصیف کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مارک روت در واکنش به استعفای نخست وزیر انگلیس گفت: بی تردید مشکل ناشی از ترزا می نیست بلکه برعکس، به نظرم، ترزا می عامل مشکل نیست بلکه عامل مشکل، وضعیت موجود است که براساس آن، وی باید در قالب خطوط قرمزی فعالیت کند که ناشی از توافق نامه موسوم به توافق جمعه خوب است.

وی افزود انگلیس نمی خواهد همچنان یکی از اعضای اتحادیه گمرکی اروپا باشد و نمی خواهد همچنان عضو بازار داخلی اروپا باشد. باتوجه به همه این خطوط قرمز، تقریبا ناممکن است به نتیجه ای رسید که نظر اکثریت را در مجلس عوام انگلیس به دست بیاورد.

واکنش رئیس کمیسیون اروپا به استعفای نخست وزیر انگلیس

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مینا آندریوا سخنگوی رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به استعفای نخست وزیر انگلیس گفت: جناب یونکر (رئیس کمیسیون اروپا) امروز خبر استعفای ترزا می نخست وزیر انگلیس را در حالی متوجه شد که شخصا خوشحال نبود.

ابراز تاسف ترامپ از کناره گیری ترزا می

رئیس جمهور آمریکا از استعفای ترزا می نخست وزیر انگلیس ابراز تاسف کرد.
دونالد ترامپ در اظهاراتی در محوطه کاخ سفید در جمع خبرنگاران درباره استعفای نخست وزیر انگلیس گفت: من برای ترزا (می) بسیار متاسفم. من از او بسیار خوشم می آید. او خانمی بسیار خوب است.

نظر شما