شناسهٔ خبر: 33094392 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

صرفه جویی 1 میلیارد دلاری با تولید داروهای زیست فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: با تولیدات فعلی داروهای زیستی در کشور سالانه 1 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  مصطفی قانعی در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر با اشاره به توانایی جوانان کشور در تهیه داروهای زیستی گفت: در حال حاضر تعداد داروهای زیست‌فناوری موجود در بازار جهانی حدود 140 قلم است و با همتی که در داخل کشور شد توانسیم 22 داروی زیستی را در کشور تولید کنیم.
 
صرفه جویی 1 میلیارد دلاری با تولید داروهای زیست فناوری 
 
قانعی با اشاره به اینکه عوارض داروهای زیستی بسیار کمتر از داروهای شیمیایی است گفت:  داروهای زیستی داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فرآورده‌های آن، یاخته‌ها، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌، شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌داروها به شمار می‌روند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تولید داروهای جدید زیست فناوری در کشور گفت: با تولید داروهای جدید، تعداد داروهای بیوتکنولوژیک موجود در ایران به 50 قلم افزایش می‌یابد و با تحقق این امر ما در آسیا رتبه نخست در تولید زیستی دست خواهیم یافت.

زیست‌داروها یا داروهای بیولوژیک، داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فرآورده‌های آن، یاخته‌های سوماتیک، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌کننده شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌داروها به شمار می‌روند. با ظهور تکنیک‌های زیستی مولکولی مدرن و به روز، استفاده از آن‌ها در طب در دهه گذشته فوق‌العاده افزایش یافته‌است، اگرچه 100 سالی از استفاده زیست‌داروها در دنیا می گذرد.


نظر شما