شناسهٔ خبر: 33094044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رونق تولید با ۵۹ معین اقتصادی

بهناز رحیمیان - خراسان رضوی - خبرنگار: استاندار خراسان رضوی که از ۴ ماه پیش مدیریت اداره استان را به عهده گرفته است، با استفاده از تجارب پیشین خود به عنوان استاندار کرمان، طرح ابتکاری مثلث اقتصادی را در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و برای توسعه هدفمند اقتصادی استان مطرح کرده و به اجرا درآورده است.

صاحب‌خبر -

در طرح مثلث اقتصادی که قاعده آن بخش خصوصی و اضلاع دیگر کارگزاران حکومتی و نمایندگان مجلس هستند و ائمه جمعه نقش نظارتی را به عهده دارند، استان به ۱۲ منطقه اقتصادی بر اساس حوزه انتخابیه تقسیم شده است. تاکنون ۵۹ شرکت نامدار و توسعه‌گرا با هماهنگی و انسجام برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کنار دولت و در مناطق تعیین شده به عنوان معین اقتصادی از ابتدای سال فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا با استفاده از ظرفیت‌های منطقه در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار تلاش کنند.  

  • حل مشکل وام در روستاها

سازمان آستان قدس رضوی به عنوان معین اقتصادی شهرستان‌های سرخس و چناران فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود را در این مناطق از حدود ۲ ماه پیش آغاز کرده است.  به گفته نماینده سازمان آستان قدس رضوی، رونق تولید با محوریت اقتصاد خرد و روستایی که مقام معظم رهبری و قائم‌مقام آستان قدس رضوی بر آن تاکید بیشتری داشتند، تنها حوزه اشتغال و اقتصاد نیست و شامل تمام محورهای پیشرفت به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، خانواده و سلامت می‌شود.  حجت‌الاسلام «محمدمهدی زردوزنیا» می‌افزاید: شهرستان سرخس دارای بالاترین نرخ بیکاری استان است و یک‌سوم از روستاهای شهرستان چناران نیز به سبب بیکاری و مشکلات، خالی از سکنه هستند.

وی با اشاره به این‌که فعالیت این معین اقتصادی در شهرستان‌های سرخس و چناران ابتدا با مطالعات و مشاهدات میدانی شروع شده است، می‌گوید: با توجه به نظرات افراد شاخص به‌خصوص همکاری فرمانداران و با دسترسی به ظرفیت‌ها و اعتبارات، اسناد بالادستی و تمام اسناد توسعه و آمایش استانی و شهرستان مدنظر قرار گرفت. نماینده آستان قدس رضوی میافزاید: برنامه‌ریزی‌ها بر اساس ۲ سطح صورت گرفته است؛ سطح اول مدیریت کلان ظرفیت‌هاست. با مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت‌های پیشرفت مانند ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، دولتی، سرمایه‌ها، بازارهای بین‌المللی که در نهایت به خوشه‌های اقتصادی تبدیل می‌شوند، کم نیستند اما شکاف‌های موجود در این ظرفیت‌ها مانع پیشرفت است.

وی با مقایسه سرمایه‌های ملی محیط‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته ادامه می‌دهد: در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن سرمایه طبیعی یک درصد، سرمایه‌های فیزیکی ۱۴ درصد و سرمایه‌های نامحسوس شامل دانش، قوانین پیشرفته و مترقی، آیین‌نامه‌های اجرایی، ۸۵ درصد فضای سرمایه ملی را به خود اختصاص دادند. اما در کشور ما با آن‌که منابع و سرمایه‌های طبیعی ۵۹ درصد سرمایه‌ ملی را تشکیل می‌دهند، به دلیل ضعف زیرساختهای نهادین، امکان بهره‌برداری از این سرمایه‌ها فراهم نیست. به گفته این مقام مسئول، معین اقتصادی در کنار دولت و به کمک تسهیلگران، مردم را به کانون‌های منسجم و هدفمند اجتماعی تبدیل می‌کند تا پشتیبان‌های تخصصی به کمک متخصصان انتخاب شوند و در کنار تسهیلگران به تولید رونق

بخشند. وی با تاکید بر این‌که در روستاها مشکل وام وجود دارد، می‌افزاید: پشتیبان با دادن ضمانت‌نامه و قرارداد ‌بین خود و مردم می‌تواند مشکل وام را حل کند. از سوی دیگر با توجه به این‌که اعتبارات و پول‌هایی که به دست مردم می‌رسید، منجر به معیشت پایدار نمی‌شد، اکنون این اعتبارات از طریق پشتیبان به صورت علمی و تخصصی هزینه می‌شود تا معیشت پایدار تحقق یابد.

به گفته زردوزنیا، یکی از شرکت‌های زیرساختی سازمان اقتصادی زنجیره تامین، تهیه ۳۰۰ هزار راس دام را در دستور کار خود دارد که این دام‌ها می‌توانند در این مناطق به صورت هدفمند پرورش یابند. این برنامه آستان قدس از ابتدای سال از منطقه سیستان و بلوچستان شروع شده است و در منطقه سرخس و چناران ادامه دارد.

  • راه‌اندازی ۸ صندوق کارگشایی

مجتمع سنگ‌آهن سنگان مدت ۳ ماه است که به عنوان معین اقتصادی شهرستان رشتخوار انتخاب شده و فعالیت خود را برای توسعه اقتصادی منطقه آغاز کرده است. به گفته مدیرعامل مجتمع سنگ‌آهن سنگان، این مجتمع یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر در حوزه سنگ‌آهن است که به عسلویه شرق کشور مشهور است. با هماهنگی استاندار و سایر مسئولان بزرگ‌ترین مناقصه سنگ‌آهن اخیرا منتشر شده است که بر اساس آن ۳۲ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج خواهد شد و حدود ۱۰۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام می‌گیرد که قطعا اقتصاد منطقه را متحول خواهد کرد.

«علی همتی» می‌گوید: امروز در مجتمع سنگان کارخانجات برای تهیه ۵/۱۷ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله مشغول فعالیت هستند که بخشی از آنها به بهره‌برداری رسیده است. وی با اشاره به این‌که تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از شهرستان‌های خواف، رشتخوار، تربت حیدریه، تربت جام در کارخانجات مجتمع سنگان مستقر و مشغول به کارند، بیان می‌کند: امیدواریم با این مناقصه جدید در آینده نزدیک این قطب اقتصادی در حوزه شرق کشور، تحولاتی را در منطقه سنگان و خراسان رضوی ایجاد کند. مدیرعامل مجتمع سنگان اظهار می‌کند: شهرستان رشتخوار به لحاظ جمعیت رتبه هفدهم استان را دارد و ۹۴/۰ درصد جمعیت کل استان را شامل می‌شود. نرخ بیکاری در این شهرستان ۹/۱۰ درصد

است. وی می‌افزاید: تیم عملیاتی برای توسعه اقتصاد مقاومتی در مجموعه سنگان با همکاری فرماندار رشتخوار شکل گرفت و تعدادی از نیروهای مجتمع که تخصص کار در حوزه اشتغال دارند، با ایجاد بنگاه‌های کوچک در سطح شهرستان با همکاری فرماندار اقداماتی را انجام می‌دهند. همتی تاکید کرد: با بررسی اطلاعات و ظرفیت‌های شهرستان و الگوگیری از اقدامات استاندار در استان کرمان بخشی از نیازهای رشتخوار پیگیری و با سرمایه‌گذاران مذاکره شد و در نهایت جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی به عنوان اولین برنامه معین اقتصادی در بهمن ۹۷ شکلگرفت.

به گفته وی، اکنون ۱۵۰ بز شیرده سانن که روزانه ۴ تا ۶ لیتر شیر می‌دهند، در مجموعه ۳ روستا مستقرند و امیدواریم امسال آن را توسعه دهیم. مدیرعامل مجتمع سنگان اظهار می‌کند: مشکلات سرمایه‌گذاران و تسهیلگری در کارگروه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید با هدف حل مشکلات شهرستان مطرح شد و با همکاری فرماندار و جمعی از مسئولان ۸ صندوق کارگشایی در مجموعه با حضور خود افراد و پرداخت ۸ تا ۱۰ میلیون تومان بدون حتییک ریال هزینه و فقط آموزش از سوی ما تشکیل شد. صندوق کارآفرینی امید نیز به ۳ صندوق کارگشایی هریک ۵۰ میلیون تومان کمک کرده است. امیدواریم این صندوق‌ها توسعه یابد و مردم از طریق آنها که پول خودشان است در سطح روستاها اشتغال آفرینی کنند. وی در ادامه می‌افزاید: در حوزه دامپروری بازنگری دام سنگین و افزایش فضاهای مسقف پیگیری می‌شود. با یاری مجموعه آستان قدس رضوی جلساتی برای افزایش ظرفیت ذخیره علوفه در روستاها برگزار شد و در این مدت از محل همین صندوق‌ها به ۳ برابر افزایش یافت.

  • احیای ۳۵۰۰ واحد مسکن مهر

شرکت ایران‌خودرو خراسان رضوی به عنوان معین اقتصادی منطقه «احمدآباد» از حدود ۳ ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.  به گفته مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو خراسان، این شرکت در ۶۰ کیلومتری مشهد به نیشابور قرار دارد و ۵ هزار نیروی مستقیم که هزار و ۶۰۰ نفر از نیروهای بومی، هزار و ۴۰۰ نفر از شهرستان نیشابور و ۲ هزار نفر نیز از مشهد در آن مشغول فعالیتند. ظرفیت تولید آن ۷۰۰ دستگاه خودرو است.

«بیژن زاهدی‌فرد» معتقد است به یمن وجود این شرکت درصد بیکاری در این منطقه کمتر است و در راستای طرح مثلث اقتصادی استاندار این شرکت درصدد است با استفاده از ظرفیت‌های خرد و کلان منطقه کیفیت زندگی افراد منطقه را بهبود بخشد. وی می‌افزاید: به همین منظور اطلاعات خوب و جامعی از ظرفیت منطقه از طریق نیروهایی که در این مجموعه کار می‌کنند، کسب کردیم و سعی داریم این نیروها پیام‌آور اهداف معین اقتصادی برای جلب اعتماد اهالی روستای خود باشند.

این معین اقتصادی با اشاره به استفاده از امکانات منطقه بیان می‌کند: با توجه به ساخت ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در این منطقه که تاکنون سکونتی در آن صورت نگرفته است، در تلاشیم در مرحله نخست ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد را مسکونی کنیم تا به همراه خود امکانات شهری را به منطقه بیاورد و در ۳ تا ۵ سال آینده نیز تمام واحدها مسکونی شود. امیدواریم در آینده شرایطی فراهم شود که هزار و ۵۰۰ واحد هم از سوی خود مردم در آن منطقه ساخته شود.

نظر شما