شناسهٔ خبر: 33093956 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وال استریت ژورنال: بن سلمان نقشه دست‌اندازی به گاز قطر را در سر داشت

R7969/P/S8,90/CT10

یک رسانه غربی از نقشه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای حمله به قطر و دست اندازی به منابع گازی این کشور پرده برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان آمریکایی، سعودی و قطری نوشت: ارتش سعودی در سال 2017 میلادی نقشه ای برای حمله به قطر تدارک دیده بود.

این روزنامه در گزارش خود افزود: نقشه عربستان، دست اندازی و کنترل بر حوزه گاز طبیعی شمال قطر بود که بزرگترین حوزه گازی در جهان به شمار می آید.

وال استریت ژورنال نوشت: کنترل بر حوزه گازی قطر، عربستان را یک شبه به دومین صادره کننده گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل می کرد.

این روزنامه به نقل از مسولان آمریکایی، سعودی و قطری افزود: نقشه کنترل این حوزه گازی بخشی از یک نقشه بزرگتر برای پایان دادن به کشمش های مرزی بین دو کشور بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، هدف طرح "چشم انداز 2030" ولیعهد سعودی برای صادرات گاز با فرا رسیدن این سال از جمله عواملی بود که باعث شد که سعودی ها به فکر حمله به قطر بیفتند.

این روزنامه افزود: مسئولان آمریکایی عربستان را متقاعد کردند که حمله به قطر به منزله نقض گسترده نظام بین الملل است.

به نوشته این روزنامه، طرح محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با مخالف آمریکایی ها روبرو شد، لذا عربستان از طرح حمله صرف نظر کرد و با همکاری امارات و بحرین و مصر به محاصره قطر در پنجم ژوئن سال 2017 میلادی روی آورد.

ریاض با مشکل در زمینه بهره برداری از ذخایر گاز طبیعی خود و بالا بودن هزینه تولید در مقایسه با تولید کنندگان بزرگ نظیر روسیه روبرو است. همواره مسئولان سعودی به گاز به عنوان یک کالای کمتر سودآور نسبت به نفت نگاه کرده اند؛ با وجود اینکه عربستان پنجمین کشور از نظر ذخایر گازی در جهان است.

کشورهای امارات، عربستان، بحرین و مصر دو سال پیش قطر را تحت محاصره قرار داده و روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کردند. این کشورها قطر را متهم به حمایت از تروریسم کردند اما قطر با رد این اتهام تاکید کرد که بر سر استقلال و تصمیم گیری ملی خود سازش نمی کند.

انتهای پیام/

 

نظر شما