شناسهٔ خبر: 33092863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سود روسیه از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا چیست؟

داستان ونزوئلا برای روسیه تنها نفت نیست؛ داستانی آمیخته با سیاست و اقتصاد است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرآنلاین، تحرکات آمریکا در دوره جدید تنها ایرانرا نشانه نگرفته است؛از ونزوئلا تا چین و ایران حالا با فشارهای آمریکا مواجه هستند، ابزارها تحریم هستند و تعرفه. 

 ماجرا اما وقتی به نفت گره می‌خورد پیچیدگی های خاصی را تجربه می‌کند.

 روسیه، کشوری که بارها خالفت خود با تحریم نفتی ایران را اعلام کرده و صفر شدن صادرات نفت دومین دارنده ذخایر فسیلی جهان را ممکن نمی داند، در قبال تحریم‌های نفتی ونزوئلا چه کرده است؟

 بررسی ها نشان می دهد از پی تحریم نفتی ونزوئلا، آمریکا واردات نفت خود از روسیه را برای جبران صفر شدن خرید نفت از ونزوئلا افزایش داد.

آمریکا از ابتدای ماه جاری تاکنون مجموعاً پنج میلیون بشکه نفت روسیه را دریافت کرده و نفت بیشتری در راه است.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: آمریکا در ژانویه و فوریه نفت کمتری از روسیه خریداری کرده بود. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور مجموعاً ۱۶.۱۳ میلیون بشکه نفت و سایر فرآورده‌های نفتی را طی دو ماه مذکور از روسیه خریداری کرده بود که در مقایسه با ۲۰.۲۵ میلیون بشکه در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کمتر بود. اما انتظار می‌رود ماه میلادی جاری خرید نفت آمریکا از روسیه سه برابر شود زیرا پالایشگاه‌های آمریکایی دیگر نمی‌توانند نفت ونزوئلا را وارد کنند.

برآوردها نشان می دهد ونزوئلا در ژانویه و فوریه ۲۷.۶۷ میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرده بود که در مقایسه با ۲۹.۵۸۹ میلیون بشکه در ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت. صادرات نفت این کشور به آمریکا در ماه مه به صفر رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این آمار نشان می‌دهد روسیه از این که جای ونزوئلا را بگیرد و از آن سود ببرد کاملاً خوشحال است. نکته اینجاست که امریکا یکی از عمده ترین خریداران نفتی ونزوئلا بود و حالا تحریم‌ها ، راه را بر روسیه،رقیب امریکا در جهان باز کرده است.

 روسیه در حالی سهم بیشتری از بازار نفت آمریکا را می‌گیرد که سالیان طولانی سیطره این کشور بر بازار گاز اروپا با انتقاد استراتژیست‌ها روبرو شده بود.

  شاید همین محاسبات است که سبب شده آمریکا رویه اش را در این حوزه تغییر دهد. اسپوتنیک به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که آمریکا برای نخستین بار طی چند هفته گذشته دوباره نفت از ونزوئلا خریداری کرد.این خبر نشان می‌دهد استراتژی آمریکا در این حوزه تغییر کرده است. 

این کشور در هفته منتهی به ۱۷ می روزانه ۴۹ هزار بشکه نفت از ونزوئلا خریداری کرده است.پیش از این اداره اطلاعات آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ می گزارش داده بود میزان واردات نفت آمریکا از ونزوئلا صفر است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۵۲ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۵۸۵ هزار بشکه نفت از ونزوئلا خریداری کرده بود.

بر اساس این گزارش آمریکا تحریم‌های زیادی را علیه ونزوئلا اعمال کرده است به طوری که در ۲۸ ژانویه آمریکا تحریم‌هایی را روی شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا اعلام کرد و سرمایه‌ای به ارزش ۷ میلیارد دلار این کشور را بلوکه کرد.

پس از آن کاخ سفید پیش‌بینی کرد درآمد نفتی این شرکت به ارزش ۱۱ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

ایران ، دیگر هدف تحریم آمریکا اما،سهمی از بازار این کشور نداشت، از این رو کشورهایی که دست به عمل زده اند تا بازار نفتی ایران را از آن خود کنند، نه در شمال ایران که در جنوب کشور واقع شده اند، امارات متحده عربی و عربستان، این دو تلاش شدیدی را برای گرفتن سهم ایران از بازار نفت در دستور کار قرار داده اند.

فرصت تحریم ونزوئلا برای روسیه چیست؟

آیا تنها در اختیار گرفتن بازارهای نفتی ونزوئلا در آمریکا برای روسیه کافی است؟ماجرا تنها به نفت بازمی‌گردد؟ پاسخ منفی است.

روسیه پیشتر وامی را در اختیار ونزوئلا قرار داده است و با تحولات رخ داده در این کشور امید چندانی برای بازپس گیری آن ندارد. منافع روسیه در ونزوئلا البته که تنها در پول و نفت خلاصه نمی شود، سیاست نیز عرصه منفعت برای روسیه تلقی می شود . در جنگ قدرت میان دولت و اپوزیسیون در ونزوئلا، روسیه موضع خود را شفاف کرد. مادورو مورد حمایت روس‌ها بود . طبق اعلام "روس‌نفت"، این کمپانی در سال ۲۰۱۷ بالغ بر شش میلیارد دلار به ونزوئلا وام پرداخته است و این وام بر اساس توافق طرفین، با شراکت در پروژه‌های نفتی ونزوئلا تسویه خواهد شد.

"روس‌نفت" در پنج پروژه شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا شریک است و سهمی ۲۶ تا ۴۰درصدی در این طرح‌ها دارد. بخش مهمی از این وام اما باید مدتها قبل تادیه می شد که نشده است.

 برخی رسانه ها میزان بدهی ونزوئلا به روسیه را ۱۱ میلیارد دلار تخمین می زنند ، به این ترتیب در اختیارگیری بازارهای نفتی ونزوئلا فرصتی برای بازگشت بخشی از زیان ، برای روسیه خواهد بود، هر چند همه این فرصت جبران نمی شود .

نظر شما