شناسهٔ خبر: 33089292 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از امروز؛

آغاز پيش ثبت نام بازار متشکل ارزي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- کانون صرفان از آغاز پيش ثبت نام براي ورود به بازار متشکل ارزي از امروز خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايبنا، کانون صرفان از آغاز پيش ثبت نام براي ورود به بازار متشکل ارزي خبر داد و از متقاضيان درخواست کرد تا مدارک مورد نياز را ارسال کنند.
اين بازار به صورت يک شرکت خصوصي و متشکل از کانون صرافان، کانون بانک‌هاي دولتي، کانون بانک‌هاي خصوصي و فرابورس و با نظارت بانک مرکزي فعاليت خواهد کرد و اين بانک با رصد فعاليت‌ها در صورت لزوم براي ايجاد تعادل در بازار دخالت مي‌کند و نظارت بانک مرکزي بر اين بازار به صورت نظامند و غير مستقيم خواهد بود.
مدل کلي بازار به نحوي طراحي شده است که در مرحله نخست، معاملات نقدي ارز (اسکناس) راه اندازي و ساير روش‌هاي معاملات ارزي در مراحل بعد گسترش مي‌يابد و بر اساس دستور العمل‌هاي مصوب بانک مرکزي فعاليت خواهد کرد.
نرخ‌گذاري در اين بازار به اين صورت انجام مي‌شود که سيستم، پيشنهاد‌هاي عرضه از سوي فروشندگان را از پايين‌ترين قيمت به بالاترين و پيشنهاد‌هاي خريد را از بالاترين قيمت به پايين‌ترين مي‌چيند سپس مظنه‌ها توسط سيستم به يکديگر مرتبط و با نخستين معامله، قيمت ابتداي روز کشف خواهد شد. اين روند معاملاتي دقيقا مشابه ساير معاملات بورسي انجام خواهد شد.
بر اساس اطلاعات موجود، در ابتدا معاملات 2 يا سه نوع ارز اصلي (دلار، يورو و درهم) آغاز شود، اما به تدريج به ساير ارز‌ها تسري يابد. زمان معاملات اين بازار از ساعت 10 صبح آغاز شده و تا پايان ساعت کاري بانک‌ها ادامه مي‌يابد. قرار است که در پايان ساعت معاملات، کار تسويه انجام شود و بدين ترتيب تسويه معاملات به روز آينده موکول نخواهد شد.
گفتني است؛ هم اکنون براي تعيين نرخ ارز بيشتر توجهات به سوي دبي امارات و سليمانيه عراق است بطوري که اين بازار‌ها نقش اصلي را در تعيين قيمت دلار و ساير ارز‌ها دارند، اما با راه‌اندازي بازار متشکل ارزي نرخ تعيين در ابتداي معاملات اين بازار به عنوان نرخ مرجع منتشر مي‌شود که قادر خواهد بود به تدريج بازار‌هاي رقيب که خارج از کشور قرار دادند را به حاشيه براند.

نظر شما