شناسهٔ خبر: 33088900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح راهنمای گردشگری نابینایان در شیراز رونمایی شد

شیراز-ایرنا- طرح راهنمای ویژه گردشگران نابینا که با هدف همسان سازی امکانات فرهنگی جامعه برای گردشگران و شهروندان نابینا و کم بینای داخلی و خارجی طراحی شده در مجموعه حافظیه شیراز رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، عصر پنجشنبه در آئین رونمایی از این طرح بیان داشت: با توجه به نیازسنجی که صورت گرفت از سال ۹۶ طراحی این کار آغاز شد.

همت محمدی گفت: در مرحله نخست، طرح راهنمای گردشگری نابینایان برای چهار مکان فرهنگی و تاریخی حافظیه، سعدیه، ارگ کریمخان زند و مجموعه جهانی تخت جمشید در نظر گرفته شده و در ماه‌های آتی تمام مکان‌های تاریخی و گردشگری استان فارس از این راهنمای گردشگری برخوردار می‌شوند.

وی اضافه کرد: نابینایان استان فارس که حدود ۱۰ درصد جمعیت فارس را تشکیل می‌دهند، می‌توانند در آینده نه چندان دور از خدمات این طرح بهره مند شوند.

بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۹۵ انجام شد، جمعیت استان فارس چهار میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۷۴ نفر اعلام شد.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز نیز در مورد این طرح اظهار داشت: در قالب این پروژه برای هر یک از اماکن گردشگری، یک لوح تهیه می‌شود که حاوی نسخه‌های صوتی و بریل اطلاعات تاریخی و مختصات آن مکان است.

محمدقاسم شایسته نیا افزود: این طرح راهنمای گردشگری بر روی صفحه‌ای چوبی نصب شده و گردشگر نابینا می‌تواند با نصب هندزفری و فشردن کلیدهایی که در بخش جانبی این لوح تعبیه شده، از طریق فایل صوتی اطلاعات مکان مورد نظر را بشنود و بصورت همزمان نسخه بریل همین اطلاعات را بخواند.

خط بریل (Braille) الفبایی است که نابینایان را قادر به خواندن می‌کند. هر کدام از حروف این الفبا از چند نقطه برجسته تشکیل شده است. فرد نابینا برای خواندن این حروف، انگشتان خود را بر آنها قرار داده و با لمس موقعیت نقطه‌ها، حروف و یا کلمه‌ها را تشخیص می‌دهد.

وی ادامه داد: گردشگر نابینا همچنین می‌تواند ماکت کوچک ۲ بعدی مکان مورد نظر را که در بخشی از لوح نصب شده لمس کند تا تصویری کلی از نمای بنا در ذهن او شکل گیرد.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز بیان داشت: هم اینک لوح‌های راهنمای گردشگران نابینا برای هفت مقصد گردشگری از جمله مجموعه فرهنگی حافظیه شیراز آماده شده است.

شایسته نیا با اشاره به اینکه مراحل قانونی ثبت رسمی این طرح در حال انجام است، افزود: هزینه طراحی و ساخت این طرح ۲۰ میلیون ریال است و در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه، این رقم نیز کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: همه مراحل اجرای این طرح شامل، ایده پردازی، ساخت و تولید فایل‌های صوتی و بریل توسط اعضای نابینا و کم بینای این مؤسسه انجام شده است.

شایسته نیا گفت: ایجاد امکانات شهری برابر برای شهروندان نابنیا در جامعه، افزایش رونق صنعت گردشگری، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان نابینا و همچنین افراد بینای توانمند با هدف تولید لوح‌های گردشگری شامل تحقیق، گویندگی، ویرایش صدا و فتوشاپ از جمله مزایای این طرح است.

وی اضافه کرد: این طرح برای اماکن زیارتی، مجموعه‌های فرهنگی تاریخی، تفرجگاه‌های طبیعی، مجتمع‌های تجاری و تفریحی، موزه‌ها و تورهای گردشگری قابل استفاده است.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز افزود: این مؤسسه آماده است که این طرح را برای مکان‌های مختلف طراحی و مهیا کند.

مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز، با هدف خدمات رسانی به نابینایان و کم بینایان در حوزه‌های علمی، آموزشی، کارآفرینی، توانبخشی، فرهنگی و مذهبی از سال ۱۳۸۵ در قالب هیأت امنایی در این شهر فعال شد.

۹۸۷۳ /۶۱۱۸

نظر شما