شناسهٔ خبر: 33088796 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با موج:

اثرات مخرب آلاینده‌های هوا را با ورزش و تغذیه مناسب می‌توان خنثی کرد

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران و مشاور تغذیه و رژیم درمانی معتقد است که سلامت هر فردی به دو عامل اساسی بستگی دارد؛ اولین عامل دریافت کافی مواد مغذی که بر سلامت موثرند و دومین عامل توانایی و استقامت بدن است که از راه ورزش حاصل می شود و می‌تواند در دفع مواد سمی داخلی و خارجی نقش مهمی ایفا کند.

صاحب‌خبر -

برلیانت بزرگمهر ، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامت خبرگزاری موج، با اشاره به اینکه سلامت هر فردی به دو عامل اساسی بستگی دارد، توضیح داد: اولین عامل دریافت کافی مواد مغذی‌ست که در سلامت انسان موثر است و دومین عامل توانایی بدن در دفع مواد سمی داخلی و خارجی است که در هر انسان به فراخور برخورداری از شرایط جسمانی و سایر  فاکتورها متفاوت است.

"دستگاه گوارش"، "ریه‌ها" و "پوست" از ورود سموم به بدن جلوگیری می‌کنند 

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران و مشاور تغذیه و رژیم درمانی در ادامه اظهاراتش افزود: در مورد توانایی بدن در دفع مواد سمی داخلی و خارجی باید بگویم که دستگاه های بدن ما تا حدودی از ورود سم به داخل بدن خودداری می‌کنند. "دستگاه گوارش"، "ریه‌ها" و "پوست" سه دستگاهی هستند که از ورود سموم به بدن جلوگیری می‌کنند و تا حدی از ورود آلودگی به بدن ممانعت به عمل می آورند.

وی با تصریح بر این نکته که اگر آلودگی از حد معمول شدیدتر باشد دو سیستم مهم سم زدایی در بدن فعال می شوند، ادامه داد: در این صورت این دو سیستم که یکی "بافت ایمنی روده انسان" است که از جذب سموم به بدن جلوگیری و سموم را دفع می‌کند. ضمن آنکه مواد سمی به موادی مانند باکتری ها که در روده و دستگاه گوارش وجود دارد می چسبد و از این طریق دفع می‌شود و دومین سیستم سم زدای بدن "سیستم کبدی" است که مواد سمی را از طریق ادرار یا مدفوع دفع و خنثی میکند.

بزرگمهر در ادامه اظهاراتش عنوان داشت: اما اگر آلودگی از حد معمول بسیار بیشتر باشد، بدن در این صورت نمی‌تواند مقاومت کند و در این صورت باید دید چه عواملی در کاهش اثرات سمی هوای آلوده یا به اصطلاح سموم داخلی و خارجی موثرند که در این رابطه باید بیشتر روی خوراکی هایی با خواص منحصر به فرد تکیه کرد.

مواد مغذی خنثی کننده آلودگی هوا

آلودگی هوا

وی در این رابطه اضافه کرد: یکی از خوراکی هایی که در کاهش آلودگی هایی از جنس آلودگی هوا موثرند، خانواده کلم است. مثل خود کلم، برگ کلم، کلم بروکلی وسایر گیاهانی که از خانواده کلم هستند. همچنین از دیگر خوراکی های خنثی‌کننده آلودگی هوا می توان به محصولاتی چون، سیر، پیاز ، پیازچه، تره فرنگی و تره اشاره کرد که در کاهش اثرات سمی آلودگی‌های هوا و سم‌زدایی بدن بسیار موثرند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به خواص سایر محصولات زراعی خاطر نشان کرد: سومین گروه میوه ها و سبزی ها هستند که در فرایند کاهش و خنثی سازی مواد سمی هوا موثرند.ضمن آنکه حبوبات نیز چهارمین گروه از دسته موادی هستند که در زمینه مورد بحث می توانند در صورت استفاده ،موثر واقع شوند. همچنین مردم نباید مصرف روغن زیتون را فراموش کنند. چرا که روغن زیتون از دسته چربی های اشباع نشده‌ ای است که یک باند مضاعف دارد و به این واسطه می‌توانند برای افرادی که از آلودگی ها رنج می برند، مفید واقع شوند. آخرین موردی که باید توصیه کرد، مصرف ماهی است که بخاطر دارا بودن امگا3 در کاهش و خنثی سازی آلاینده های هوا خیلی موثر است. 

منابع گیاهی ویتامینA خیلی غنی‌تر هستند

ویتامین آ

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران در بخش دیگری از سخنانش با تصریح بر این نکته که نکته دیگری که نباید مردم فراموش کنند، مصرف آنتی اکسیدان است، ادامه داد: "ویتامین آنتی اکسیدان" یعنی "ویتامینA" که خود ویتامینA دارای دو دسته منبع است. یکی ویتامینA با منبع حیوانی است که از این دسته می توان به محصولاتی چون کره، جگر، زرده تخم مرغ و دسته دیگر سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند سبزی خوردت، اسفناج و سبزیجاتی که دارای رنگ نارنجی یا نارنجی مایل به زرد هستند مثل گوجه فرنگی یا هویج اشاره کرد.

وی با تاکید بر این مهم که نباید فراموش کرد که منابع گیاهی ویتامینA به لحاظ دارا بودن آنتی اکسیدان خیلی غنی تر از دسته اول یعنی ویتامین های حیوانی چون کره و زرده تخم مرغ هستند، عنوان کرد: یک ویژه برای افزایش مقاومت بدن آنتی اکسیدان گیاهی خیلی موثر است به همین جهت ما مصرف آنرا شدیداً توصیه می‌کنیم.

مقابله با آلودگی هوا با مصرف ویتامین C 

ویتامین سی

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با متذکر شدن این نکته که ویتامینC هم یکی دیگر از منابع غنی آنتی اکسیدان است، گفت: ویتامین C در افزایش مقاومت بدن و در نتیجه مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا و حتی سایر آلودگی ها خیلی موثر است. ویتامین C عمدتا منابع گیاهی دارد که در محصولاتی چون فلفل سبز، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی موجود است و در میوه ها هم توت فرنگی ، مرکبات مثل پرتقال و لیموشیرین و لیموترش و نارنگی و کیوی منابع سرشاری از این ویتامین هستند.

ویتامین E با افزایش مقاومت بدن، با آلودگی هوا مبارزه می‌کند

ویتامین-E

بزرگمهر در ادامه اظهاراتش افزود: ویتامین E هم یکی دیگر از ویتامین هایی است که موجب افزایش مقاومت بدن و مبارزه با آلودگی هوا می شود. این ویتامین در محصولاتی موجود است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. موادی چون؛ غلات با سبوس، یعنی غلاتی که آسیاب نشده اند و پوست شان کنده نشده است. روغن های گیاهی که در حرارت محیط مایع هستند مثل روغن زیتون و روغن کنجد به اضافه جوانه ها، مخصوصا جوانه گندم. این مواد سرشار از ویتامین E هستند.

"روی" ماده ای معدنی که در حفظ مقاومت بدن بسیار موثر است

به گفته این پژوهشگر حوزه تغذیه، " روی " یا زینک (Zn) یک ماده معدنی است که در حفظ مقاومت بدن و در نتیجه مبارزه با آلودگی هوا، بسیار موثر است. روی در منابعی چون پروتیین های حیوانی مثل گوشت قرمز و گوشت سفید ، تخم مرغ و لبنیات به ویژه در شیر موجود است.

اما نباید از این نکته مغفول ماند که گوشت قرمز ، جگر ، دل و قلوه چربی خون را بالا می برد. بنابراین می توانیم برای رسیدن روی به بدن مان از لبنیات کم چرب استفاده کنیم. از تخم مرغ به مقدار متعادل. و از ماهی و مرغ برای تامین "ید"  ( ) استفاده کنیم.

دو توصیه پایانی برای سلامتی بدن

به عقیده بزرگمهر از دو نکته ای که نباید مفغول ماند، یکی "ورزش و تحرک جسمی" است که باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و سموم می شود و توصیه دیگر "مصرف آب کافی" است. چون مصرف آب دو فایده مهم برای بدن دارد. البته مصرف آب فواید بسیاری دارد اما دو فایده خاص تر در بدن انجام می دهد. یکی اینکه مواد مغذی لازم برای حفظ مقاومت بدن را از طریق خون رسانی به سلو ل های بدن می رساند. فایده دوم این است که در دفع سموم از بدن بسیار موثر است و برای همین است که کارشناسان و متخصصان تغذیه توصیه اکید دارند که هر فرد بین 6 تا 8 لیوان آب در روز مصرف کند.

"استرس" باعث کاهش عجیب مقاومت بدن می شود!

استرس

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران در خاتمه اظهاراتش تاکید کرد: نکته دیگری که باید بشدت از آن پرهیز کرد ایجاد " استرس " است. استرس باعث می‌شود که مقاومت بدن به طور عجیبی کاهش پیدا کند و بدن ضربه‌پذیرتر شود. یادمان باشد که ما نمی‌توانیم آلودگی را از بین ببریم و یا حجم آنرا کم کنیم. بنابراین باید مقاومت بدن را در برابر آلودگی از طریق راه هایی که تشریح شد بالا ببریم و با آگاهی از خواص خوراکی ها می توانیم به تغذیه مناسبی دست پیدا کنیم که این دو مورد از فاکتورهای اصلی زندگی سالم هستند. ضمن اینکه باید تاکید کنم که تغذیه مناسب لزوما تغذیه گران قیمت نیست. در حالی که با آگاهی از خواص میوه، سبزی و صیفی، حبوب و بقول و سایر گروه های غذایی میتوان به تغذیه ای سالم، ارزان و مناسب دست یافت.

 

نظر شما