شناسهٔ خبر: 33088333 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جزئیات بازدید سرزده ترامپ از «عین الاسد» و دیدار پامپئو و عبدالمهدی از زبان وزیر خارجه عراق

R1016196/P/S8,90,95,1128/CT10

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی، اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به بغداد، برخی مشکلات و اختلافات میان واشنگتن و تهران را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد الحکیم» وزیر خارجه عراق، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «السومریه نیوز» جزئیاتی را درباره دیدار اخیر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر کشورش و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بغداد و نیز بازدید سرزده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از پایگاه «عین الاسد» در الانبار و عدم دیدار ترامپ با عبدالمهدی، را بیان کرد.

الحکیم گفت: «سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عراق برنامه‌ریزی شده نبود؛ چرا که نخست‌وزیر( عراق) ساعت 10 صبح همان روز سفر ترامپ، من را از این سفر مطلع کرد و گفت که او به منظور حضور در جشنی با سربازان آمریکایی در پایگاه عین الاسد، از آنجا بازدید خواهد کرد. عبدالمهدی همچنین مرا مکلف کرد که خبر این دیدار را به اطلاع رئیس‌جمهور( برهم صالح) برسانم.»

الحکیم افزود: «سپس، ما درباره ساز و کارهای استقبال، نشست و نحوه استفاده از این دیدار گفت‌وگو کردیم و با سفارت آمریکا در بغداد برای بررسی این مسائل تماس گرفتیم. قرار بود که نخست‌وزیر عراق برای استقبال از ترامب در عین الاسد، برود و قرار بود این دیدار، سه ساعت طول بکشد ولی طرف آمریکایی به ما اطلاع داد که این دیدار فقط دو ساعته خواهد بود و وقت اختصاص داده شده برای دیدار عبدالمهدی 15 دقیقه است.»

وی ادامه داد: «عبدالمهدی ایده دیدار با ترامپ را لغو کرد؛ چرا که مشاورانش به او اعلام کردند که 15 دقیقه زمانی کافی برای نشستن پای یک میز و گفت‌وگو درباره مسائل مختلف با رئیس‌جمهور آمریکا نیست. لذا، تصمیم عبدالمهدی بر این شد که به منظور حفظ حاکمیت عراق، به پایگاه عین الاسد نرود.»

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: «سپس با طرف آمریکایی توافق شد که تماس تلفنی میان عبدالمهدی و ترامپ انجام شود. این تماس انجام شد و گفت‌وگوی طرفین 8 دقیقه به طول انجامید. ترامپ در این مکالمه، پس از تمجید از عراق و دولت جدیدش، به عبدالمهدی گفت که منتظر دیدار با او در واشنگتن است.»

وزیر خارجه عراق همچنین  به جزئیات دیدار مایک پامپئو با عبدالمهدی در جریان سفر اخیرش به بغداد، اشاره کرد و گفت: «سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عراق، سفری مهم ارزیابی می‌شود که در آن، موضع ایالات متحده درقبال تنش با ایران مشخص شد. پامپئو برخی از مشکلات با ایران را در دیدار با عادل عبدالمهدی مشخص کرد.»

الحکیم افزود: «عبدالمهدی به پامپئو اعلام کرد که عراق رابطه‌ای قوی با ایران دارد و در راستای منافع اقتصادی خود، از ایران برق و گاز وارد می‌کند. این دو کشور همچنین روابط سیاسی عالی دارند. بنابراین، ایران برای عراق خاص است.»

به گفته محمد علی الحکیم، نخست‌وزیر عراق همچنین به وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که عراق می‌خواهد در موقعیتی بماند که تحت تاثیر بحران میان واشنگتن و تهران قرار نگیرد.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو، تأکید کرد که راه‌حل تشکیل دو دولت میان فلسطین و اسرائیل، به معنای عادی‌سازی با تل‌آویو نیست.

انتهای پیام/

 

نظر شما